۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۴۲۱۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۲ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۲ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6میلیون و 20 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 925 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 12 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۱۲

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6میلیون و 20 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 925 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 960 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 780 هزار تومان و سکه گرمی 960 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 609 هزار و 300 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 799 هزار و 100 تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 596 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1608 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 650 تومان، درهم امارات 4 هزار و 270 تومان، یورو  16 هزار و 800 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 550 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15  هزار و 450 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 850 تومان است.

 

قیمت نفت به بالای ۵۱ دلار افزایش یافت

قیمت نفت از کاهش بیش از یک دلاری در ساعات اولیه معاملات پس از اینکه به کمترین رقم در چند سال گذشته رسید، افزایش یافت.

* 5 تریلیون دلار سرمایه در سقوط مجدد بازارهای مالی دنیا سوخت

این افزایش با امید به کاهش بیشتر تولید اوپک و اعمال محرک های اقتصادی از سوی بانک های مرکزی به دنبال نگرانی‌ها در مورد خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت.

هر بشکه نفت برنت با 1.51 دلار افزایش 51.18 دلار فروخته شد؛ نفت برنت تا 48.40 دلار، کمترین میزان از جولای 2017 رسیده بود.

نفت خام آمریکا با 1.24 دلار افزایش 46 دلار معامله شد. این نوع نفت به 43.32 دلار، کمترین رقم در 14 ماه گذشته رسیده بود.

هر دو شاخص نفتی، در بحبوحه نگرانی ها در مورد این ویروس، نخستین افزایش قیمت پس از شش روز متوالی کاهشی را ثبت کردند. ویروس کرونا که شیوع آن از چین آغاز شد، بیش از 3000 نفر را به کام مرگ کشانده و از آنجایی که سرمایه گذاران در برابر کاهش شدید رشد اقتصادی مقاومت می‌کنند، بازارهای جهانی را در هم ریخته است و بزرگ ترین سقوط این بازارها از بحران مالی 2008 در هفته گذشته رقم خورد.

فعالیت کارخانجات چین در ماه فوریه با سریع ترین سرعت کاهش یافت و از خسارت شدید از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد چین خبر داد.

به گفته رئیس بخش تحقیقات بانک ملی استرالیا، «از طرفی، این وضعیت کاملا تاثیر منفی بر تقاضا برای نفت خام و محصولات نفتی در سراسر جهان دارد.»

وی گفت خبرهایی هست که عربستان در حال رایزنی به توافق رسیدن برای کم کردن یک میلیون بشکه دیگر از رقم میزان کاهش تولید اوپک است، در عین حال، بانک های مرکزی به شدت برای مداخله و حمایت از بازارها از طریق نرخ بهره، تمایل دارند.

«از این رو، توازنی ایجاد خواهد شد اما بی ثبات خواهد بود.»

*احتمال افزوده شدن یک میلیون بشکه دیگر بر رقم کاهش تولید اوپک

در بحبوحه نگرانی ها در مورد شیوع ویروس کرونا که تقاضا برای نفت را کاهش خواهد دهد، برخی از اعضای اوپک در حال بررسی کاهش تولید بیشتر در سه ماهه دوم هستند.

قیمت نفت از ابتدای سال، علی رغم اینکه اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس میزان تولید خود را روزانه 1.7 میلیون بشکه کاهش دادند، بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست داد.

به گفته تحلیلگران فیچ سولوشن، «همچنین، قیمت های کنونی احتمالا روسیه را متقاعد خواهد کرد تا با کاهش بیشتر موافقت کند اما «ای کاهش احتمالا مدت کوتاهی، برای مثال 3 ماه خواهد بود.»

 

عرضه گوشت قرمز ۵۰ هزار تومانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

حسن عباسی‌معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره نوسانات قیمت گوشت در بازار گفت: هفته گذشته قیمت‌ گوشت قرمز تازه به علت بارندگی، به مدت چند روز افزایشی شد، اما اکنون به قیمت عادی خود بازگشته و اکنون قیمت گوشت تازه گوسفندی در بازار در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم در سراسر کشور به فروش می‌رسد.

او در ادامه افزود: قیمت‌هایی که در محدود ۱۴۰ هزار تومان اعلام شده به‌صورت عمومی نیست و احتمالا انتشار این خبر محدود به نقطه خاصی باشد.

به گفته او، در حال حاضر هیچ مشکلی در عرضه گوشت قرمز منجمد، گوشت قرمز تازه و گوشت مرغ وجود ندارد و بازار به تعادل رسیده است.

عباسی‌معروفان با بیان اینکه برای تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ، ذخایر استراتژیک به اندازه کافی داریم و مشکلی در این باره وجود ندارد، تصریح کرد: هر چقدر بازار کشش داشته باشد، به همان میزان می‌توانیم اقدام به عرضه محصول ‌کنیم.

به گفته او، عرضه گوشت منجمد در قالب دو بسته ۱۰ هزار تنی برای شب عید و ماه مبارک رمضان مصوب شده است، اما اگر بازار نیاز داشته باشد، محدودیتی برای عرضه بیشتر آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه گوشت مرغ بدون هیچ محدودیت تناژی هرچقدر بازار نیاز داشته باشد، عرضه می‌شود، افزود: در مورد گوشت مرغ باید اعلام کنم که با توجه به عرضه قابل‌توجه مرغ از سوی مرغداری‌ها به بازار، قیمت این محصول، روی همان قیمت مصوب ۱۲ هزار تا ۱۲۵۰۰ تومان بدون هیچ‌ محدودیتی توزیع می‌شود.

او افزود: گوشت قرمز وارداتی منجمد برای ذخایر استراتژیک نیز اکنون در بازار در حدود ۴۰ هزار تومان در هر کیلو از سوی تعاونی مصرف برای کارکنان دولت، کارگران و گروه‌های هدف در قالب طرح معیشتی عرضه می‌شود.

عباسی‌معروفان در ادامه به عرضه گوشت قرمز در بازار اشاره کرد و گفت: عرضه گوشت قرمز منجمد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز کیلویی ۴۵ هزار تومان است تا آنها بتواند این محصول را در محدوده ۵۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان عرضه کنند.

 

وضعیت نرخ اجاره بها در سال آینده

رشد قیمت در بازارهای موازی بازار مسکن مثل ارز و طلا از یک سو و رشد 20 درصدی نرخ تورم در سال 99 نشان می‌دهد که بازار مسکن نیز اگر در همین حد نرخ تورم دستخوش تغییر و تحول شود، باید منتظر افزایش قیمت مسکن در حد 20 درصد باشیم.

اجاره بها همه ساله با یک رشد نسبی همراه بوده و این تغییر قیمتی در سال آینده نیز دور از انتظار نیست، اما سوال این است که آیا نرخ اجاره بها در سال آینده نیز در حد نرخ تورم رشد خواهد داشت.

*نرخ اجاره بها همواره تابع قیمت مسکن است

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که مگر نه اینکه اجاره بها تابع قیمت مسکن است، پس آیا اجاره بها نیز در سال آینده افزایش در همان حد رشد قیمت مسکن خواهد داشت، گفت: نرخ اجاره بها همواره تابع قیمت مسکن است، اما این بار رشد نرخ اجاره بها در سال ۹۹ از میزان رشد قیمت مسکن بیشتر شده و جلوتر خواهد بود.

* نرخ اجاره بها بیشتر از رشد قیمت مسکن افزایش خواهد یافت

عقبایی تاکید کرد: اجاره بهای مسکن تابع قیمت مسکن است، پس اگر قیمت مسکن در سال آینده زیر نرخ تورم عمومی رشد کند، نرخ اجاره بها بیشتر از رشد قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

*فصل جابه جایی ها مثل گذشته فقط محدود به فصل تابستان نیست

وی افزود: نگرانی مستاجران از رشد نرخ اجاره بها باعث شد تا این روزها تمدید قرارداد قبل از سررسید زمان افزایش یابد، اما موضوعی که یک سال و یا دو سال است، بیشتر نمود پیدا کرده است این است که دیگر فصل جابجایی ها مثل گذشته فقط محدود به فصل تابستان نیست.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که اگر نرخ اجاره بها تنها تابع قیمت مسکن است، پس نرخ اجاره بها در سال آینده نیز در حد همان 20 درصد باید رشد کند، گفت: البته برای نرخ  اجاره بها عوامل بیرونی دیگری مثل قیمت سوخت، دلار و حمل و نقل تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نظام اجاره‌داری حرفه‌ای می تواند نرخ اجاره بها را کنترل کند، افزود: برخی از مالکان با این تصور که سال گذشته نرخ تاکسی 2000 تومان بوده و امسال 3000 تومان شده، نرخ اجاره بهای خود را بالا می‌برند، پس نرخ اجاره بها به نسبت رشد کالاها و حتی حمل و نقل افزایش می‌یابد.

 

افزایش 15.8 درصدی منابع عمومی بودجه 99 در کمیسیون تلفیق+ جدول

کمیسیون تلفیق بودجه گزارش کامل تغییرات بودجه کل کشور  برای سال 99 را در بخش منابع و مصارف منتشر کرد. بر این اساس منابع بودجه کل کشور از ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان به ۲۰۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که 1.5 درصد رشد دارد.

* بخش منابع بودجه

همچنین منابع عمومی دولت از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته که رشد 15.8 درصدی را نشان می دهد با توجه به کمبود منابع درآمدی دولت و کسری تراز عملیاتی که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و کاهش صادرات نفت باید مشخص شود این افزایش منابع عمومی از کجا تامین شده و آیا این درآمدها واقعی است یا روی کاغذ محسوب می شود.

همچنین درآمدهای اختصاصی دولت با 0.7 درصد رشد از ۷۹ هزار ۲۳۲ میلیارد تومان به ۷۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است.

در مجموع منابع بودجه عمومی دولت متشکل از منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی با رشد ۱۳.۶ درصد از ۵۶۳ هزار و ۸۲۹ میلیارد تومان به ۶۴۰ هزار و 777 میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش بودجه شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها که سه چهارم کل بودجه را تشکیل می دهند ۳.۲ درصد افت کرده و از ۱۴۸۳ هزار و 945 میلیارد تومان به ۱۴۳۵ هزار و 922 میلیارد تومان رسیده است.

* بخش مصارف بودجه

در بخش مصارف، هزینه های بودجه 17.3 درصد رشد نشان می‌دهد و از ۳۶۷ هزار میلیارد تومان به ۴۳۰ هزار و 866 میلیارد تومان افزایش یافته است.

تملک دارایی های سرمایه ای یا همان طرح‌های عمرانی از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۸۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان رشد ۱۷.۶ درصد بالغ شده است.

تملک دارایی‌های مالی یا همان بازپرداخت اوراق سررسید شده تغییری نداشته و همان 47 هزار میلیارد تومان مانده است.

همچنین ۶۴ هزار میلیارد تومان محل درآمدهای اختصاصی دولت برای امور هزینه ای با ۱۶.۵ درصد رشد به ۷۴ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات