۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۴۲۲۵۶
استاد حوزه علمیه:

توبه، صدقه و استغفار بلا را از انسان دور می کند

توبه، صدقه و استغفار بلا را از انسان دور می کند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه توبه، صدقه و استغفار بلا را از انسان دور می کند، گفت: ابتلائات امتحان الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدرضا مجدهاشمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجدجامع غدیرخم، گفت: بلایا و شدائدی که در جامعه بشری بر انسان‌ها حادث می شود دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: بعضا برخی ابتلائات و مصائب جنبه امتحان و آزمایش دارد تا میزان ایمان و تقوای افراد مصیبت زده ارزیابی شود، همچنین از دیگر دلایل نزول بلا می تواند مکافات و کفاره اعمال آدمی باشد.

حجت الاسلام مجدهاشمی با اشاره به اینکه مومن با مبتلا شدن به سختی و مشکلات گناهانش بخشیده می شود، ابراز کرد: گاهی اوقات انسان متقی گرفتار مصائب می شود تا در عرصه کمال و معرفت ارتقاء درجه پیدا کند.

استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که انسان در مواجهه با بلایا و شدائد باید چه رفتار و عکس‌العملی داشته باشد؟ پاسخ داد: براساس آیات و روایات انسان هرگز نباید خود را در معرض بلا و مصیبت قرار دهد بلکه باید خود را از مصائب دور سازد.

وی افزود: همچنین انسان همواره باید از خداوند درخواست کند تا در عالم دنیا و آخرت بهترین‌ها را به او عنایت فرماید و هرگز خواستار بلا و مصیبت نباشد.

حجت الاسلام مجدهاشمی با تاکید بر اینکه مومن در برابر خواسته خداوند تسلیم محض است، اظهار داشت: انسان مومن در گرفتاری‌ها و مصائب تسلیم امر الهی بوده و با صبر و شکیبایی از شکوه و شکایت اجتناب می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مهمترین وظیفه انسان در ابتلائات و مصائب اجتناب از جزع و فزع است، امام صادق(ع) می فرمایند: اگر مومن در برابر بلایا صبر کند پروردگار بلاهای شدیدتر را از او دفع می کند؛ بنابراین برخی بلاها به منزله سپری در مقابل بلاهای بزرگ‌تر است.

وی افزود: در روایت دیگری آمده کسی که در برابر سختی ها صبر می کند تنها یک مشکل دارد اما کسی که صبر نمی کند از سویی مصیبت وارده را تحمل می کند و از طرف دیگر خود را آزار می دهد.

حجت الاسلام مجدهاشمی با اشاره به اینکه انسان وظیفه دارد از بلایا عبرت بگیرد و راجع آن فکر کند، گفت: توبه کردن، صدقه دادن، استغفار کردن و غیره بلا را از انسان دور می کند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: هنگام نزول بلا و مصائب هیچ پناهگاهی جز خداوند نیست و تنها کسی که می تواند انسان ها را از بلا حفظ حضرت حق است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات