۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۴۲۲۹۱

واکنش کارشناسان مذهبی به اقدام نامتعارف فردی مقابل ضریح امام رضا (ع)

واکنش کارشناسان مذهبی به اقدام نامتعارف فردی مقابل ضریح امام رضا (ع)
کارشناسان مذهبی انتشار کلیپی در فضای مجازی را که نمایانگر لیس زدن ضریح امام رضا (ع) توسط یک فرد بود، خلاف شأن اهل بیت (ع) و کاری مخالف با دین، قرآن، روایات و عقل توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، اخیراً انتشار فیلمی در فضای مجازی که فردی اقدام به لیس زدن ضریح و بخش‌های دیگر حرم امام رضا (ع) کرده، حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورده؛ تا جایی که رسانه‌های غربی و وهابی با دستمایه قرار دادن این فیلم، اقدام به توهین به تشیع و خرافه‌گرایی شیعیان کردند. تلاش کردیم در گفتگو با کارشناسان، این رفتار‌ها را در سیره اهل بیت (ع) و معارف دین بررسی کنیم:

هرچه عقل حکم کند، شرع می‌پذیرد

حجت‌الاسلام محمود ریاضت سخنران مذهبی در این باره اظهار داشت: هرکاری که خلاف عقل باشد در مجموعه دین و معارف اهل بیت علیه‌السلام پسندیده نیست. ما در توسل به اهل بیت علیه‌السلام عتبه‌بوسی را داریم، اما لیسیدن، یک بدعت است و چه بسا این فرد عامل نفوذی برای تخریب دین و برای زمین زدن آن ماموریت داشته باشد.

وی اضافه کرد: در دین اسلام، دستورات متعددی پیرامون رعایت نظافت مطرح شده است که در روایت داریم فرد به بهشت نمی‌رود؛ مگر آن‌که نظافت ظاهری و باطنی را رعایت کند و دستورات متعددی نیز برای رعایت بهداشت فردی مطرح شده است که روایت معروفی از پیامبر (ص) هم داریم: «النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ؛ از نشانه‏‌هاى ایمان پاکیزگى است.» بنابراین لیسیدن ضریح‌ها اصلاً جایگاهی ندارد.

ریاضت گفت: این عمل برخلاف تعالیم اهل بیت علیهم السلام و معارف دینی است و به خصوص در این اوضاع و احوال کشور که یک بیماری شایع شده است، رفتاری بسیار ناپسند است، زیرا در روایت داریم «کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَکَمَ بِهِ الشَّرْع» یعنی هرچه را که عقل حکم کند، شرع نیز می‌پذیرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در سیره و رفتار اهل بیت علیه السلام نیز هیچگاه لیسیدن وجود نداشته است، افزود: هیچ گاه ذکر نشده است زمانی که قنداقه اهل بیت علیه السلام را به دست پیامبر (ص) یا امیرالمومنین (ع) می‌دادند آنان نوزاد را لیس می‌زدند؛ بلکه همواره اشاره به بوسیدن شده است؛ بنابراین این عمل نه در دین، نه در روایات و نه در سیره و عمل اهل بیت (ع) وجود نداشته است.

لیسیدن ضریح موجب سرافکندگی اهل بیت (ع) است

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام ناصر خلج، سخنران و کارشناس مذهبی با بیان اینکه اهل بیت (ع) معدن نور هستند، اما نباید اعتقادات ما خلط شود، اظهار داشت: اتفاقی مانند لیس زدن ضریح حرم اهل بیت (ع) به این دلیل رخ می‌دهد که معرفت جامع نسبت به این ذوات مقدسه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اولاً این کار به هیچ‌عنوان در شأن اهل بیت (ع) و شیعیان نیست، تصریح کرد: از سوی دیگر اهل بیت (ع) توصیه داشتند که «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً؛ یعنی زینت ما باشید، نه باعث ملامت و سرزنش ما» این عمل آیا موجب سرافندگی اهل بیت (ع) نیست؟

خلج با بیان اینکه این فرد بنا داشت نشان دهد حرم و اهل بیت (ع) پاک و مطهر هستند. ما هم قبول داریم، اما مگر ائمه اطهار (ع) نیز بیمار نمی‌شدند، گفت: امیرالمومنین (ع) چشم درد داشتند و یا از امام صادق (ع) سوال شد که حضرت عیسی (ع) که مرده زنده می‌کرد و کور را شفا می‌داد آیا خودش هم بیمار می‌شد که ایشان فرمودند: بله بیمار می‌شدند.

این سخنران مذهبی افزود: رعایت نکات بهداشتی از ضروریات زندگی ماست و انجام امور این چنین در شأن اهل بیت (ع) نیست. نباید تصور کرد که لیس زدن ضریح نشان دهنده شیعه و یا محب واقعی بودن است، زیرا در سیره علما و بزرگان دین از گذشته تاکنون هم این رفتار‌ها را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ما تلاش داریم دین اسلام و مذهب شیعه را جهانی کنیم، اما با این رفتار‌ها به این هدف نخواهیم رسید، تصریح کرد: مسیحیان کاتولیک و پروتستان رفتار‌های این چنین دارند. آیا آن‌ها توانسته‌اند دین خود را جهانی کنند؟

خلج در پایان با بیان اینکه این رفتار‌ها با قرآن کریم، روایات و نه بلکه با عقل تناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: مولوی در شعر خود می‌گوید: عقل جزوی عقل را بدنام کرد/ کام دنیا مرد را بی‌کام کرد./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات