۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۴۲۳۰۰

معمای صدور کرونا از ایران!

معمای صدور کرونا از ایران!
COVID-۱۹ یا ویروس کرونا، به تنهایی توانسته باعث ترس و نگرانی در اقصی نقاط جهان شود و حدود هشت میلیارد انسان را به وحشت بیندازد.

به گزارش خبرگزاري رسا، ویروس کرونا، ویروسی است کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون که ابتدا در ووهان چین شایع شد و تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۸۰ هزار نفر را در چین و بیش از پنج هزار نفر را در ۵۸ کشور دیگر آلوده کرده و از این میان جان ۲۹۳۳ نفر را که ۸۷ نفر آن‌ها در خارج از چین بوده‌اند، گرفته است.

 این آمار نشان می‌دهد نگرانی و حتی در بعضی مواقع وحشت مردم به هیچ عنوان بیهوده نبوده و نیست. اما از آمار‌ها که خارج شویم و در فضای مجازی گشتی بزنیم، این روز‌ها مطالب زیادی درباره کرونا می‌توانیم پیدا کنیم که بسیاری از آن‌ها شایعه، دروغ یا اخبار نادرست و دستکاری شده‌ای هستند که بازنشر می‌شوند. شاید به یکی از مواردی که باید اشاره کرد، بحث صادرات کرونا از ایران به دیگر کشورهاست. به تازگی موجی در شبکه‌های اجتماعی و البته خبرگزاری‌های رسمی برخی کشور‌ها ایجاد شده که ادعا می‌کند بسیاری از کشور‌ها از جمله استرالیا، کانادا، لبنان، امارات و ... از طریق مسافران ایرانی آلوده به ویروس شده‌اند؛ اتفاقی که عجیب به نظر می‌رسد. به همین دلیل سعی کردیم این موضوع را بررسی کنیم و دیدیم بسیاری از کشور‌هایی که ادعا شده از طریق ایران به کرونا آلوده شده‌اند یا پیش از این دارای بیمار مبتلا به کرونا بوده‌اند یا افراد تبعه خودشان که به چند کشور از جمله ایران مسافرت کرده‌اند آلوده به ویروس کرونا شده‌اند. البته برخی موارد نیز به درستی مربوط به سفر اتباع ایرانی به این کشورهاست. برای بررسی چند نمونه از این ادعا‌ها ادامه مطلب را بخوانید.

کشور‌های مطرح شده
حتما شما هم در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌هایی را دیده‌اید که یک فرد ایرانی در کشوری دیگر را نشان می‌دهد و ادعا می‌شود اولین مبتلای ویروس در آن کشور است و این فرد در سفر به آن کشور، ویروس را منتشر کرده است. تاکنون در شبکه‌های اجتماعی به نام ۱۵ کشور می‌رسیم که یا از طریق رسانه‌های رسمی آن ور آبی مثل ایران اینترنشنال، من و تو و ... یا از طریق شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که ویروس کرونا از طریق ایران به آن کشور‌ها منتقل شده است. کویت، عراق، بحرین، لبنان، گرجستان، کانادا، امارات، افغانستان، عمان، پاکستان، بلاروس، قطر، استرالیا، استونی و نیوزیلند از جمله این کشور‌ها هستند.


کانادا، دروغی که موجب عذرخواهی رسمی شد

اولین خبرگزاری فارسی زبانی که از قول مقامات کانادایی اعلام کرد اولین مبتلای کرونا در کانادا یک زن ۳۰ساله است که به تازگی از ایران به کانادا سفر کرده، بی بی سی فارسی بود. این خبر خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شد و شبکه‌هایی مثل ایران اینترنشنال هم به آن پرداختند، اما پیش از اعلام بی بی سی، در آمار سازمان بهداشت جهانی، نام کانادا به عنوان دارنده مبتلا به کرونا ثبت شده و این زن ۳۰ ساله اولین مورد نبود. شش روز بعد از خبر بی بی سی، مشرق با انتشار ویدئویی به نقل از دکتر عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نوشت که «کشور کانادا رسما از ایران عذرخواهی کرده، زیرا هیچ ایرانی انتقال دهنده کرونا به کانادا نبوده است.»، اما از آن جا که تکذیب یک خبر حداقل ۲۰ برابر کمتر از خود خبر دیده می‌شود، این موضوع هم دیده نشد و در بسیاری از صفحات مجازی و گروه‌ها و کانال‌ها هنوز ایران را مقصر انتقال ویروس به کانادا معرفی می‌کنند!

استرالیا، زن ۶۳ ساله استرالیایی آلوده

یکی دیگر از کشور‌هایی که شایعه شد یک ایرانی مسئول انتقال ویروس به آن جا بوده، استرالیاست، اما در استرالیا هم واقعیت طور دیگری است. اولا فردی که مبتلا به کرونا بوده ایرانی نبوده بلکه در بین سفر‌هایی که داشته به ایران هم سفر کرده است. ثانیا حتی اگر فرض بگیریم این فرد در ایران مبتلا شده است بازهم این فرد، اولین مورد ابتلا در استرالیا نبوده و پیش از آن ۱۵ نفر که از چین به استرالیا رفته‌اند، آلوده به کرونا تشخیص داده شده و در قرنطینه در حال درمان بوده‌اند. اما این فردی که به ایران سفر داشته یک زن ۶۳ ساله ساکن شهر گلدکست بوده که بعد از بازگشت از ایران، به سالن زیبایی که محل کارش بوده می‌رود و بعد از این که حالش بد می‌شود، متوجه می‌شوند او مبتلا به کروناست! و حالا معلوم شده او این بیماری را به حداقل ۴۰ نفر دیگر هم انتقال داده است.


امارات، کرونا از چین

در امارات متحده عربی تاکنون ۱۳ فرد مبتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برند که در شبکه‌های اجتماعی و البته بازهم ایران اینترنشنال شایعه شد اولین مورد مبتلا به کرونا در امارات، یک مسافر ایرانی و همسرش بوده که در سوم اسفند به دبی سفر کرده‌اند و اکنون در قرنطینه به سر می‌برند هرچند با توجه به مراودات بالای ایران و امارات، احتمال انتقال ویروس بالاست، اما بر اساس بیانیه وزارت بهداشت امارات متحده عربی، پیش از این خانواده ایرانی، یک فیلیپینی، یک بنگلادشی و یک فرد چینی مبتلا به کرونا وارد امارات شده بودند. وزارت بهداشت امارات تاکید کرده روی کسانی که با این افراد در تماس بوده‌اند، آزمایش تشخیص ویروس کرونا انجام خواهد شد.

کشور‌های دیگر

درخصوص افغانستان، بحرین، پاکستان، عراق، گرجستان، قطر و چند کشور دیگر که آن‌ها هم مدعی شده‌اند اولین مبتلایان به کرونا در این کشورها، ایرانی‌ها بوده‌اند هم جای تردید وجود دارد. البته به دلیل رفت و آمد‌های بالای بین این کشور‌ها این احتمال وجود دارد که یک ایرانی باعث انتقال ویروس بوده، اما در همین کشور‌ها چینی‌های زیادی مشغول کارند یا هنوز مراوداتی با کشور چین دارند. در برخی از این کشور‌ها و چندین کشور دیگر که نامشان پیش از این آمده است هم هنوز امکانات لازم برای تشخیص کرونا وجود ندارد و ممکن است مبتلایان بیشتری پیش از این بوده‌اند که هنوز شناسایی نشده‌اند. به هر حال جدای از آن که انتقال ویروس از ایران به برخی کشور‌های همسایه محتمل است، اما موج خبری انتقال ویروس از ایران به دنیا کمی تامل برانگیز و احتمالا با رویکرد‌های سیاسی و ایران هراسانه به نظر می‌رسد و باید با احتیاط بیشتری با این اخبار برخورد کرد. این در حالی است که ایتالیا که این روز‌ها به شدت با کرونا درگیر است، یکی از کشور‌هایی است که بالاترین انتقال کرونا به کشور‌های اروپایی از جمله انگلستان و فرانسه و برخی کشور‌های آفریقایی از جمله نیجریه را داشته است./1360/

منبع: خراسان

ارسال نظرات