۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۴۲۷۰۳
گزارش رسا از هند؛ (بخش نخست)

ریشه های خشونت‌ و نسلی کشی مسلمانان در هند

ریشه های خشونت‌ و نسلی کشی مسلمانان در هند
کشتار مسلمانان به دست هندوهای افراطی داعش منش در دهلی نو تا اکنون ۴۹ کشته و ۵۰۰ زخمی به جای گذاشت و موجب تخریب صدها خانه و مغازه شده است.

خبرگزاری رسا - گروه بین الملل: درگیری مذهبی و کشتار مسلمانان به دست هندوهای افراطی داعش منش در دهلی نو پایتخت هندوستان تا اکنون ۴۹ کشته و ۵۰۰ مسلمانان بر جای گذاشته و صدها خانه و مغازه ویران یا به خاکستر تبدیل شده است.

این اقدام سازماندهی شده مانند کشتار مسلمانان در سال ۲۰۰۲ میلادی در ایالت گجرات است که «ناراندرا مودی» نخست وزیر وقت در آن زمان سروزیر آن ایالت بوده و «امیت شاه» وزیر کشور فعلی در آن زمان معاون مودی بوده است.

دولت هندوستان که متعلق به "حزب بهارتا جانتا" شاخه سیاسی "RSS Rashtriya Swayamsevak Sangh" است از روز آغاز حکومت خود از سطح حکومت ایالتی گرفته تا حکومت مرکزی، سرکوب، نادیده گرفتن حقوق مسلمانان، سنگ اندازی در معاملات تجاری و تعطیلی کشتارگاه های مسلمانان به بهانه مقدس بودن گاو را در رأس برنامه های خود قرار داده اند.

مسأله طلاق ثلاثه، عدم برخورد با حمله کنندگان هندو به تجار گاو و گوشت، حذف حقوق خصوصی و قانون اختصاصی در کشمیر، مصادره زمین های مسجد بابری برای معبد و تصویب قانون نژاد پرستانه "NRC CAA NRP" قانون لغو شهروندی مسلمانان، نمونه های از کارنامه جنایتاکارانه "حزب بهارتا جانتا" است.

ریشه ها خشونت‌ و نسلی کشی مسلمانان در دهلی

در ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی دانشجویان دانشگاه «ملیه اسلامی» دهلی نو اولین بار در اعتراض به این قانون یک تظاهرات مسالمت آمیز را تدارک دادند که به دستور مستقیم امیت شاه وزیر کشور هند، پلیس دهلی به همراه هندوهای افراطی و نیروهای RSS با لباس مبدل سرکوب دانشجویان دختر و پسر را پیش گرفتند، آنان پس از ورود غیر قانونی به محوطه دانشگاه ملیه اسلامیه به خوابگاه های دختران یورش بردند و دانشجویان در حال مطالعه در کتابخانه را مورد ضرب و شتم قرار دادند که در نتیجه چندین دانشجو زخمی شدند و یکی از دانشجویان یک چشم خود را از دست داد.

این حمله موجب برافروختن خشم دانشجویان در دانشگاه ها و عموم مردم هند به ویژه مسلمانان دیگر مناطق شد و مردم به خیابان های آمدند اما دولت به جای رفتار مسالمت آمیز، گفت وگو و دستگیری عوامل جنایاتکار، سرکوب مسلمانان را در پیش گرفتند و محله های مسلمان نشین در شب و روز مورد تعرض پلیس قرار گرفتند و اموال مردم به تاراج بردند و همچنین آنان به بهانه تخریب اموال عمومی، مسلمانان را جریمه و مغازه و خانه هایشان را مصادره کردند.

زنان مسلمانان "شاهین باغ" اطراف جامعه ملیه وقتی این وضعیت را دیدند راه و روش اعتراضی خود را عوض کردند و با وجود سرمای شدید پایتخت در خیابان های اطراف جامعه ملیه به تحصن نشستند که در همین جا یه کودک ۶ ماهه به سبب سرمازدگی جان خود را از دست داد.

دولت حاکم که از عهده تحصن کنندگان برنمی آمد و نمی توانست آنان را متفرق کنند، تمام امیدش به انتخاب ایالتی دهلی نو بوده که پس از پیروزی در انتخابات انها را نیز قلع و قمع کند، چنانکه امیت شاه وزیر کشور هند در جمع هواداران خود در یکی از سخنرانی هایش گفت: " به گونه ای به دکمه انتخابات فشار دهید که برقش تحصن کنندگان شاهین باغ را به لرزه درآورد. " خوشبختانه وی رای نیاورد و نقشه هایشان با شکست مواجه شد.

ریشه ها خشونت‌ و نسلی کشی مسلمانان در دهلی

دادگاه عالی هند که قرار بود در هفته های آخر ماه فوریه به قانون جدید شهری و تحصن کنندگان رسیدگی کند، طبق اظهارات یکی از رهبران حزب کنگره، دادگاه درحال تصمیم گیری سرنوشت ساز بوده که رهبران حزب حاکم  با برنامه ریزی کامل و حساب شده درگیری مذهب ایجاد کردند که موجب کشته و زخمی شدن صدها انسان به ویژه مردم مسلمان در دهلی نو شد.

«گیریراج سینگ» وزیر ماهیگیری هند و عضو برجسته حزب حاکم هفته های گذشته در سخنانی گفت: زمان آن رسیده است که متعهد به ساخت کشور هند باشیم. پیش از سال ۱۹۴۷ محمد علی جناح برای تشکیل یک کشور جدید اسلامی  تلاش کرد. ما بهای اشتباه بزرگ نسل های گذشته خود را پرداخت می کنیم. اگر در آن زمان مسلمانان به پاکستان و هندو ها به هند منتقل می شدند، ما در این موقعیت قرار نداشتیم.

دو روز پس از انتشار این اظهارات، کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) اعلام کرد که پلیس باید معترضان به اصلاحات قانون شهروندی را از خیابان ها جمع کند در غیر این صورت ما وارد عمل می شویم.

چند ساعت پس از این اظهارات هزاران نفر به بهانه حمایت از قانون جدید شهری اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفر آباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند.

کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) از طرفداران این حزب خواست تا در حمایت از این اصلاحات قانون شهروندی در این منطقه حضور یابند.

اما در اجتماع گروه زیادی از مردم که اکثر آنها چهره خود را پوشانده بودند، حامیان اصلاحات قانون شهروندی با چوب، سنگ، چاقو و اسلحه به سوی مخالفان اصلاحات قانون شهروندی هند که همه شان مسلمانان بودند هجوم بردند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این اعتراضات به سرعت به یک درگیری میان گروه های هندو و مسلمان تبدیل شده و در مواردی  پلیس دهلی نیز همراه با گروه های هندو، به جمع کردن سنگ جهت حمله به گروه های مسلمان کمک کرده اند و این در حالیست که پلیس دهلی اتهامات علیه خود را رد کرده است.

ریشه ها خشونت‌ و نسلی کشی مسلمانان در دهلی

این خشونت که ۴۹ قربانی گرفت و ۵۰۰ نفر را زخمی و صد ها خانه را ویران و به خاکستر تبدیل کرد، گزارش های پلیس نشان می دهد که ۵۰۰ پوکه گلوله را از مناطق خشونت زده دهلی جمع آوری کرده است.

یک مقام پلیس گفت: استفاده گسترده از اسلحه در خشونت های دهلی نشان می دهد که  مردم این سلاح های غیر قانونی را پیش از این تهیه کرده بودند. اکثر این افراد جوانان بیکار متعلق به سایر ایالت ها مانند اوتار پرادش و بیهار هستند که می توانند به راحتی این سلاح ها را تهیه کنند.

وی افزود: این اولین بار است که در یک شورش در هند به صورت آزادانه از سلاح استفاده شده است و این امر بسیار خطرناک است. قیمت این سلاح ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار است.

نیروی پلیس، یگان ویژه و ارتش هند در مناطق حساس و راهبردی در شمال شرق دهلی نو مستقر هستند. در همین حال شهرداری مشغول انتقال خودرو های سوخته و آوار از مسیر های اصلی می باشد. یکی از مناطقی که بیشترین صدمه را در این درگیری ها دیده، شیو ویهار است.

ریشه ها خشونت‌ و نسلی کشی مسلمانان در دهلی

با این حال بسیاری از مردم محلی این مناطق را ترک کرده و به مکان دیگری منتقل شده اند. مقامات هندی می گویند مناطقی که در مرکز خشونت ها بودند به زمان بیشتری برای برقراری اوضاع عادی احتیاج دارند.

اصلاح قانون  شهروندی هند  در تاریخ  ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسؤولان هند در باره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.

اما گروه های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو است.

سفر ترامپ به هند هم با برنامه‌ریزی خاصی صورت گرفته چرا که ایالات متحده از وقایع داخل هند به خوبی مطلع بوده و می‌دانست این سفر آغاز حملات هندو‌های افراطی بر علیه مسلمانان بوده و صهیونیست‌ها هم در این باره برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده بودند چرا که غربی‌ها می‌دانستند اگر مسلمانان در هند قدرت بگیرند چه عواقبی برای آن‌ها داشته باشد.

سید اشهد نقوی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
تحلیل عالی بود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
نقش آر اس اس در این میان رو ننوشتید.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳
ممنونم از زحمات شما و همکارانمعزز و آرزوی توفیق روزافزون برایتان دارم.
0
0