۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۶۴۲۸۹۹
در اهمیت دعا و نیایش؛

چیستی دعا و نحوه تاثیرگذاری در عالم

چیستی دعا و نحوه تاثیرگذاری در عالم
نعمت دعاست که بندگان تدابیر امور زندگی را برگردانند و بلاها را دفع کنند، البته هرچقدر جمعیت بیشتری در دعا سهیم باشد، نتیجه دعا اثرگذارتر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در علم فلسفه بیشتر فلاسفه می­‌گویند که عوالم پنج قسم هستند و هر عالم علتی برای عالم دیگر است.

این عوالم عبارت­ند از: عالم ذات خداوند، عالم فعل خداوند، عالم عقل، عالم مثال و عالم ماده. دو عالم اول مرتبط به خود خداوند است و هیچ وجود دیگری در آن راه ندارد، عالم بعدی عالم عقل است؛ عالمی که نه ماده است و نه اینکه خصوصیات عالم ماده را دارد و به عالم ملائکه هم معروف است.

عالم مثال مرکز همه حسنات و شرور

عالم دیگر عالم مثال است که ماده نیست ولی اشکال و خصوصیات ماده را دارد، یعنی دارای رنگ و شکل و ... است که در لسان شرع معروف به عالم برزخ می­‌باشد که همانند خواب است که در آن أشکالی می­‌بینیم ولی هیچکدام ماده نیست و پس از آن عالم ماده و جهان خودمان قرار دارد، هرکدام از این عالم­‌ها علت عالم بعدی است و به وجود آورنده­ عالم بعدی می­‌باشد، بنابراین تمام حسنات و شرور در عالم مثال قرار دارد و از آنجاست که عالم ماده تدبیر می­‌گردد.

به این عوالم در علم عرفان حضرات خمس گفته می­‌شود و به عبارت دیگر همه عوالم محضر خداست و همه عالم را مدبرات أمر اداره می­‌کنند. اداره اصلی عالم با دو اسم اعظم خداوند انجام می­‌گیرد، یکی اسم رحمانیت خداوند است و دیگری اسم رحیمیت است.

با اسم اعظم رحمانیت، خورد و خوراک و زندگی تمام موجودات اعم از نباتات، حیوانات و ... اداره می­‌شود و به آنها عطا می­‌گردد ولی با اسم رحیمیت خداوند، زندگی مؤمنانی که خود را بنده خداوند می­‌دانند، ربوبیت و الوهیت او را قبول دارند، تدبیر می­‌گردد و نعمت­های خاصی به آن­ها عطا می­‌گردد که یکی از آن نعمت­ها، نعمت دعاست که بندگان خداوند با این دعا می­‌توانند تدابیر امور زندگی را برگردانند و شرور و بلاها را دفع کنند که البته این دعاها هرچه جمعی­ت باشد، اثرگذارتر است چون حرکت انسان به سمت برزخ کاروانی است.

این دعا علاوه بر تاثیر گذاری که گفته شد، آرامش روانی و اطمینان خاصی ایجاد می­‌کند که با هیچ چیز قابل قیاس نیست. البته ممکن است برخی بگویند دعاهای ما اجابت نمی­گردد که این مطلب یا بدین خاطر است که انسان­ها گناهی دارند که باعث حبس دعا می­گردد و دعاها اجابت نمی­گردد همانطور که در دعای کمیل است اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا  و یا اینکه برآورده شدن آن دعا صلاح انسان نیست. /882/ 703/

علی رضا سیاحت، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم

ارسال نظرات