۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۴۳۰۷۴

مردم عراق در انتظار خروج واقعی نظامیان آمریکایی

مردم عراق در انتظار خروج واقعی نظامیان آمریکایی
آمریکایی ها با دستاویز قرار دادن موضوعات مختلف درپی استمرار حضور نظامیان خود در عراق هستند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: هر چند وقت یکبار خبر خروج نظامیان آمریکایی از عراق در رسانه ها مخابره می شود و از سوی دیگر همان خبرگزاری ها در چند روز بعد یا همان روز خبر از ورود نیروهای نظامی جدید می دهند. این خروج و ورود نظامیان آمریکایی از عراق در حالیست که پارلمان این کشور بر ضرورت خروج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی تاکید کرده است.

خروج نظامیان آمریکایی

آخرین خبر از خروج نظامیان آمریکایی متعلق به امروز است که شبکه خبری «السومریه» در آن به نقل از یکی از منابع امنیتی عراق اعلام کرد که یک نیروی ائتلاف بین‌المللی (ضد داعش به رهبری آمریکا) با همه تجهیزات و ادواتش از پایگاهی در جنوب القائم عقب‌نشینی کرد».

این منبع که هویتش فاش نشد، گفت:‌ نیرویی از ائتلاف بین‌الملی از پایگاهش در ایستگاه قطار «الفوسفات» در جنوب شهر القائم در ۳۱۰ کیلومتری غرب رمادی (مرکز استان الانبار) در نزدیکی مرز عراق با سوریه خارج شد».

به گفته این منبع، «این نیرو متشکل از نیروهای نروژی، دانمارکی و آمریکایی بود».

طبق این گزارش، تجهیزات و ادوات نظامی متعلق به این نیروها به پایگاه هوایی عین الاسد در «ناحیه البغدادی» منتقل شده است.

مردم عراق در انتظار خروج واقعی نظامیان آمریکایی

ورود نظامیان آمریکایی به عراق

آخرین خبر ورود نظامیان آمریکایی به عراق نیز به امروز باز می گردد. در این خبر به نقل از یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق، اعلام شد که پایگاه هوایی «عین الاسد» شاهد ورود هواپیماهای حامل سربازان و مستشاران نظامی آمریکایی است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: پایگاه هوایی عین‌الاسد در منطقه «البغدادی» شاهد فرود هواپیماهای حامل افراد و تجهیزات نظامی بود و هنوز شمار دقیق افراد و میزان تجهیزات نظامی که از این طریق وارد عین‌الاسد شده‌اند، مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود که سربازان و مستشاران نظامی آمریکایی و تجهیزات جنگی جدید به این پایگاه منتقل شده باشد.

بر اساس این گزارش، پایگاه عین‌الاسد، امروز شاهد تحرکات مشکوک غیرمعمول است و همزمان با فرود هواپیماهای مذکور در این پایگاه، شمار زیادی از بالگردهای نظامی آمریکایی با هدف پوشش امنیتی، بر فراز عین‌الاسد در حال پروازند و نیروهای آمریکایی در کلیه پایگاه‌ها و مقرهای خود در مناطق غربی عراق، تدابیر امنیتی شدیدی را برقرار کرده‌اند.

اصرار آمریکا بر حضور در عراق

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ماه گذشته طی سخنانی ضمن مخالفت نسبت به خروج نظامیانش از عراق اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا در عراق می مانند تا مراقب ایران باشند.

وی پس از مشاهده میزان نفرت و انزجار مردم عراق نسبت به حضور نظامیانش در آمریکا در سخنرانی دیگر خود گفت: در صورت گرفتن هزینه های تاسیساتی که آمریکا در پایگاه های نظامی عراق ایجاد کرده، خاک این کشور را ترک می کند.

مقامات آمریکایی بعد از مشاهده مخالفت ها و تهدیدهای جدی گروه های مقاومت به هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی در صورت عدم خروج از اراضی عراق اینک مدعی شده اند که آماده مذاکرات با بغداد برای سازماندهی نظامیانشان در عراق هستند.

مردم عراق در انتظار خروج واقعی نظامیان آمریکایی

مخالفت مقامات و مردم عراق با حضور نظامیان خارجی

فراکسیون «الفتح» به رهبری «هادی العامری» و «سائرون» مورد حمایت حجت الاسلام سید مقتدا صدر، در بیانیه ای مشترک با حضور نظامی آمریکا در خاک کشورشان مخالفت کردند.

در این بیانیه آمده است که دو فراکسیون الفتح و سائرون با هرگونه حضور نظامی و وجود پایگاه های نظامی زمینی آمریکایی ها در خاک عراق مخالف هستند.

هادی العامری در اظهاراتی گفت که عراق در برابر چالش های مهمی قرار دارد که باید از آنها به سلامت عبور کند و یکی از مهمترین این چالش ها مسأله حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق است.

وی اضافه کرد که قانون اساسی عراق با هرگونه حضور نیروی بیگانه در خاک کشور مخالف است و ما نمی خواهیم عراق سکوی تهدید علیه کشورهای همجوار باشد.

مردم عراق نیز با حضور میلیونی در تظاهرات بزرگی که در صبح جمعه 4 بهمن ماه برگزار شد، بر اخراج نظامیان آمریکایی از خاک کشورشان تاکید کردند و اظهار داشتند که اگر آمریکا بخواهد با تصمیم مجلس عراق برای خروج نیروهایش مخالفت کند، مردم این کشور با حضور خود در میدان‌ها، این تصمیم مجلس را که در واقع خواسته مردم است را عملی خواهند کرد.

با وجود مانورهای مختلفی که امریکایی ها برای بقای نظامیان خود در عراق انجام می دهند اما نفرت و انزجار عمومی در عراق از آمریکایی ها به حدی رسیده که وجود نظامیانشان را غیر قابل تحمل کرده و به گفته عراقی ها، آمریکا هیچ راهی جز خروج از کشورشان را ندارد در غیر این صورت باید تبعات ادامه این حضور غیرقانونی و اشغالگری را بپذیرد.

جمع بندی:

ملت عراق به خوبی با سیاست های چماق و هویج آمریکایی ها آگاه هستند و آن چهره پَست سران آمریکا را پشت نقاب های به اصطلاح حامی حقوق بشر و آزادی مردم را دیده اند. آمریکایی ها در سال 2003 میلادی برای ورود به عراق به دروغ بزرگی متوسل شد و رژیم عراق را به تولید سلاح کشتار جمعی متهم کرد تا زمینه‌ای برای تهاجم نظامی به این کشور داشته باشد و پس از آن به بهانه ورود جریان تروریستی داعش سعی در استمرار حضور خود عراق کردند اما شواهد مختلفی گواه بر آن است که آمریکایی ها خود مؤسس داعش هستند.

پس از آنکه دولت خود خوانده جریان تروریستی داعش به رشادت جوانان غیور عراقی و حضور مستشاران ایرانی در عراق نابود شد، اکنون آمریکایی ها به دنبال بهانه جدیدی برای استمرار حضور خود در عراق هستند. یکبار بهانه دریافت غرامت جهت تاسیس پایگاه های نظامی از عراق را می کنند و بار دیگر سعی در ایجاد ناامنی در این کشور می کنند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در یکی از سخنرانی های خود هدف اصلی آمریکا از حضور در عراق را برملاء کرد و اعلام داشت که علت حضور در این کشور، رصد فعالیت های جمهوری اسلامی ایران است، یعنی همان کاری که آمریکا در کشورهای همسایه ایران نظیر کویت، بحرین، افغانستان و غیره انجام می دهد.

ملت عراق باید بدانند و آگاه باشند که حضور نظامیان عراقی بر خلاف قوانین بین المللی است و با مصوبه پارلمان عراق در ۱۵ دی ماه در تعارض است. این قانون برای دو کشور عراق و آمریکا لازم اجراست و هر چه سریعتر باید نیروهای نظامی آمریکایی خاک عراق را ترک کنند.

از سوی دیگر ملت عراق باید بدانند که اگر ادعای سران واشنگتن مبنی بر اینکه به درخواست رسمی عراق وارد این کشور شده اند، درست باشد، امروز همین دولت از آنها می خواهد که خاک کشور را ترک کنند.

حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق به صورت موقت بوده و حق نداشته اند بدون اجازه دولت عراق، تاسیسات اضافی در پایگاه های نظامی عراق ایجاد کنند و حالا که خودسرانه چنین تاسیساتی بنا کرده اند حقی برای مطالبه هزینه های آن ندارند.

نظامیان آمریکایی با اصرار بر حضور در عراق در واقع موجب تشدید بیشتر بحران در منطقه می شوند، بنابراین باید دست از این بازی ها بردارند و هر چه سریعتر به اشغال نظامی عراق، پایان دهند.

شاید بتوان بهترین تحلیل از علت حضور نظامیان آمریکایی را تحلیل حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق دانست که گفته بود: «اهداف اسرائیل از طریق حضور نظامیان آمریکایی در عراق در حال پیگیری است و در حقیقت، نظامیان آمریکایی حافظ منافع و در خدمت طرح های اسرائیل در عراق هستند.»

بنابراین ملت عراق باید به دور از اختلافات مذهبی، سیاسی و زبانی علیه اشغالگری کشورشان قیام کنند و بدانند که رمز دستیابی به آزادی و استقلال در خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان است.

ارسال نظرات