۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۴۳۵۵۵
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

معنویت و سلامت دو روی سکه حقیقت توحید است

معنویت و سلامت دو روی سکه حقیقت توحید است
عضو هیأت رییسه خبرگان با تأکید بر این که معنویت و بهداشت و سلامت دو روی سکه حقیقت توحید است، ایجاد تقابل بین معنویت و سلامت و علم و دین را نگاه انحرافی دانست.

آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به تلاش رسانه های بیگانه برای کروناهراسی در کشور و ایجاد تقابل بین سلامت و معنویت گفت: نگاه اسلام به پیشرفت، علم و تحولات زمان بر اساس باورها و ارزش های اسلامی و فقه اسلامی یک نگاه جامع است.

وی افزود: در این بستر نظام سلامت و بهداشت در جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی نه تنها منافاتی با دعا و توکل بر خدا و توسل و توجه معنوی ندارد بلکه معنویت و بهداشت دو روی سکه حقیقت توحید است، بر اساس روایات وقتی حضرت موسی دچار بیماری شد، می خواست که از دوا استفاده نکند تا خدا او را معالجه کند اما خداوند فرمود بیماری و شفا از من است اما راه شفا اقدام از طریق نظام اسباب و مسببات است و مخالفت با دارو و معالجه مخالفت با حکمت خداست.

کنار زدن بهداشت و درمان و تخطئه دعا و توسل نگاه انحرافی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: این که برخی تصور کنند که تنها با دعا، توسلات و توجهات الهی بدون توجه به نظام اسباب و مسببات و بهداشت و درمان می توان اوضاع را سامان داد یک نگاه غلط، جاهلانه و انحرافی به آموزه های اسلامی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این که کسانی به نام بهداشت و نظام سلامت بخواهند دعا و توسل و توجهات به ائمه اطهار(ع) را تخطئه کنند نیز اشتباه بزرگی است، استفاده از دارو و درمان و رعایت نظام بهداشت و سلامت در سایه توسلات به این وسائط فیض الهی است و در سایه تضرع و توجه به خدا در شدائد حاصل می شود چرا که همه چیز دست قدرت لایزال الهی است.

آیت الله کعبی با تأکید بر این که تعارضی بین قدرت الهی و توسلات و توجه به نظام بهداشت و سلامت وجود ندارد، ابراز داشت: سیره رسول الله(ص) و سیره ائمه اطهار(ع) و به پیروی از این بزرگواران سیره علما و مراجع در طول تاریخ در کنار دعا، راز و نیاز و توسل، تمسک به دارو و درمان است.

وی عنوان کرد: زمانی که طاعون ها، وباها و بیماری های مسری اتفاق می افتاد علما و مراجع خود دست به کار می شدند که افزون بر توسلات، زیارت عاشورا و توجه به امام زمان(عج)، گروه های درمان و امداد و نجات بیماران تشکیل می دادند و از علوم روز در زمینه پزشکی استفاده می کردند.

سلامت و معنویت و بهره مندی از تجارب پزشکی در مسیر دینداری است

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز هم رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم و علمای بزرگ به مردم توصیه می کنند که توکل و توسل و راز و نیاز داشته باشند و از فرصت ماه های رجب و شعبان استفاده کنند اما در کنار آن بر رعایت دستورهای پزشکی و بهداشتی و دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا تأکید کردند و خودشان هم اجرا می کنند.

وی اضافه کرد: نباید عده ای با دیدگاه انحرافی دین را در برابر علم یا علم را در برابر دین قرار دهند، علم و ایمان، دین و توسعه و بهداشت و دعا و معنویت بر پایه عقلانیت، معرفت و بهره مندی از علوم و تجارت پیشرفته بشری در نظام سلامت در مسیر دینداری است و در مقابل یکدیگر و در تزاحم با هم قرار ندارند.

آیت الله کعبی با اشاره به سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) در مواجهه با بیماری های مسری گفت: مردی می خواست با رسول الله(ص) بیعت کند در حالی که بیماری جذام داشت، این فرد می خواست با حضرت دست بدهد که ایشان فرمودند بیعت شما بدون دست دادن قبول است و توصیه می کردند که بیماران مسری از مردم جدا شوند تا بیماری شیوع پیدا نکند.

وی افزود: در فقه آمده که فرار از طاعون، وبا و بیماری های مسری بلکه پیشگیری از آن ها امری لازم است، برای حفظ سلامتی خود و دیگران پیشگیری از این بیماری ها واجب است، برخی از علمای بزرگ مانند شهید مطهری در کتاب 15 گفتار در ذیل بحث روابط بین الملل اسلامی مبحث تمثیل به سلامت موضوع بهداشت اجباری را مطرح می کند و می گوید اگر معاشرت با فلان بیمار مسری سبب احساس خطری در سلامتی باشد باید در روابط با بیمار مسری تجدید نظر کرد و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی لازم است و باید محیط سالمی ایجاد کرد و شهید مطهری در این زمینه واژه بهداشت اجباری را به کار می برد و می گوید که دولت و نظام می توانند قوانین و مقررات الزامی برای رعایت بهداشت وضع کند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان با تأکید بر این که علما و بزرگان نگاه ویژه ای به بحث بهداشت دارند، اظهار داشت: نباید کسی بهداشت و سلامت و علم و دین را در مقابل یکدیگر قرار دهد.

تصمیم قرنطینه قم با ستاد ملی مبارزه با کرونا بود نه مراجع و علما

وی در ادامه با اشاره به شایعه دروغین مخالفت مراجع و علما با قرنطینه قم ادامه داد: از همان روزهای نخست مراجع و علمای بزرگ به مردم توصیه داشتند که بهداشت و دستور العمل های پزشکی را رعایت کنند و همه تابع دستور العمل ها و توصیه های ستادملی مبارزه با کرونا بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: نسبت به قرنطینه قم تصمیم با ستاد ملی مبارزه با کرونا بود نه با علما و مراجع تقلید، هیچ کدام از علما و مراجع هیچ اظهار مخالفتی با قرنطینه قم نداشتند بلکه مسؤولان دست اندرکار نظام سلامت و بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تصمیم می گرفتند که چنین تصمیمی را اتخاذ نکردند.

روحانیت در صحنه خدمت اجتماعی مقابله با کرونا در حال جهاد است

وی با اشاره به مجاهدت این روزهای طلاب و فضلا عنوان کرد: طلاب، فضلا و روحانیت در قالب گروه های جهادی در کنار پرستاران و پزشکان در بیمارستان ها به مردم و بیماران کمک می کنند و در سطح شهر برای ضد عفونی کردن شهر و رسیدن مایحتاج بهداشتی به مردم کمک رسانی می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز روحانیت یکی از صحنه های خدمت اجتماعی مانند سیل و زلزله را در مقابله با کرونا تجربه می کند و در حال جهاد برای خدمت به مردم است.

وی اضافه کرد: ملت بزرگ ایران با امداد الهی، دعا و تضرع، توسل به اهل بیت(ع)، همدلی و همگرایی و توجه به دستورالعمل های پزشکی و بهداشتی و رعایت توصیه های ستادملی مبارزه با کرونا و همچنین با امید و بی توجهی به شایعات دشمنان، فضای مسموم مجازی و جنگ روانی دشمن می توانند از بحران بیماری کرونا بگذرند و کرونا را حتما شکست خواهیم داد و این تهدید نظام سلامت را به فرصت پیشگیری و صیانت تبدیل خواهیم کرد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
دشمنان اسلام و انقلاب از هر چیزی و نا چیزی می خواهند برای دلسرد کردن ملت بزرگ و عزیز ایران بنفع خود برای رسیدن به خواسته های شیطانی بهره بگیرند . اما چهل سال است علی الدوام و بی وقفه در این جهت بی هوده جان کنده و میکنند ولی
بسیار عجیب است که هنوز نفهمیده اند تیغشان برش ندارد . اگر این مردم بنا بود بدعوت شیطان لبیک بگویند اصلا انقلاب نمیکردند . شایعات احمقانه ی آنان را برای سر گرمی و تمسخر ممکن است گاهی بگویند و آن بیچاره ها باور کنند که در شیطنت های خود توفیق حاصل کرده اند . ولی مدت زیادی نمی گذرد که با تظاهرات های گستر د ه ی مردم با وفا و ولایتمدار مردم مواجه میشوندو خوابهایشان را تعبیر شده اما کاملا وارونه می یابند . حالا چه وقت بفهمند و دیگر جان بیخودی نکنند خدا میداند .
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
رئیس‌جمهور چین طی سه نامه جداگانه به رهبران ایران، ایتالیا و کره جنوبی از آمادگی این کشور برای هرگونه کمک در جنگ با کروناویروس خبر داد.
1
0
ناشناس
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
دمشون گرم.
انتقال تجاربشون مهمترین مساله است.