۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۶۴۳۵۷۷
در نامه ظریف به گوترش مطرح شد؛

تأکید بر ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا

تأکید بر ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا
وزیر خارجه ادر نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تأکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توئیترش از نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خبر داد و نوشت: «ظریف امروز در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد که رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و وزرای امور خارجه همه کشورها ارسال شد٬ بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تاکید کرد.»

به گزارش فارس٬ ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نامه  پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده را که مانع عمده‌ای برای مبارزه با شیوع کرونا در کشورمان است٬ خواستار شد.

ظریف در این نامه تاکید کرده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و  پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

وزیر امور خارجه، تاثیر تحریم‌های ثانویه بر فروش نفت و هم چنین دیگر صادرات کشور  توسط بخش خصوصی و در نتیجه کاهش توان دولت برای تامین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تامین لوازم و نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایران با هدف زمین‌گیر کردن بخش هوایی ایران و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات آمریکا برشمرده که تا حدی در بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده ریشه دارد.

ظریف در پایان، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و کشورهای عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده که متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود.

ظریف امروز (پنجشنبه) نیز در صفحه توئیتر خود با اشاره به تأکید «کریستالینا جورجیوا» مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر اینکه از کشورهای متأثر از کووید۱۹، با ابزار سریع مالی پشتیبانی خواهد شد٬ نوشت: بانک مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات شده است و صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به دستور صندوق پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ قرار بگیرند و مسؤولانه عمل کنند.

تأکید بر ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته (چهارشنبه) در اظهاراتی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند اقلام دارویی جزو تحریم نیست، ولی عملا راه را بسته‌اند و کانال سوئیس را هم که باز کردند، منابع آن کانال محدود است. درخواست کردیم منابع دیگری در کشورهای مختلف داریم، اجازه دهند منابع ما وارد آن کانال شود، ولی تا الان اجازه ندادند منابعی که متعلق به ما و با پول ملت ماست، وارد کانال شود که از آن برای اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی استفاده کنیم.سه هفته است که با یک کشور صحبت می‌کنیم که منابع را منتقل کنیم، ولی اجازه نمی‌دهند و اینجاست که عملا راه را بسته‌اند و تجهیزات پزشکی را تحریم کرده‌اند./998/

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
نامه ی جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور جارجه ی محترم بدنیا نشان میدهد که این همه دم از انساندوستی و حقوق بشر نزنید .اگر چه فاقد خصوصیات انسانی هستید . اقلا اینهمه احمق نباشید که بطاهر کمی هم که شده باشد در عمل انساندوستی خودتان را برای تحمیق برخی طرفدارانتان در دنیا که فریب تبلیغات دروغینتان را خورده اند نشان دهید تا گفته باشید آن اندازه هم که تصور شود ستمگر نیستید . آری ما در عین حالی که مردانه با طلم و ستم و استکبار در جنگیم به همه ی انسانهای عالم نیز سخنان منطقی خود را میرسانیم و کمک از خدا میخواهیم . مرتبا یکدیگر را به صبر و حق توصیه میکنیم (تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر)
عزیز کار ما کار مردانه است . نه نامردی ابن مرجانه است . اگر در جهان عزتی یافته ایم . شدید تر ز خورشید و مه تافته ایم .
شجاعانه بر دشمنان تاخته ایم . خبیثان عالم ذلیل ساخته ایم . نشان از همان دین اسلام ما ست . نیاموخته ایم جز همه حق و راست ..
0
0