۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۶۴۴۷۶۷
چشمه هایی به رنگ رسانه (8)

زندگی شهدا راهنمای مسیر زندگی

زندگی شهدا راهنمای مسیر زندگی
وقتی به دنبال حقانیت مسیر می‌گردیم، از رفتگان باید پرسید، راهی که رفتند به کجا ختم می‌شود و زمانی که حجت خدا برای خلق سخن می‌گوید، می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مطالعه زندگی بزرگان و شهدا یکی از مهمترین مسائلی است که می‌تواند راهنمایی مسیر انسان باشد، آدمی زمانی که هدف برای زندگی خود برمی‌گزیند، توان خود را در وجودش جمع می‌کند تا در مسیری مشخص به نتیجه برسد اما در طول این راه پر پیچ و خم زندگی، همیشه در مسیر هستیم؟

زندگی بزرگان دین، شهیدان و اساطیر یک کشور به ما راه را نشان می‌دهد تا خط را گم نکنیم و در جریان راه‌ کوره‌های سیاه تاریخ باشیم تا در امتحانات مغلوب نشویم.

سه دقیقه در قیامت

سه دقیقه در قیامت روایتی از جانباز مدافع حرمی است که ۳ دقیقه قلبش از حرکت می‌ایستد و مرگ را تجربه می‌کند؛ او اتفاقاتی را مشاهده می‌کند که شاید درسی برای اعمال ما در دنیا باشد، این جانباز توفیق بازگشت پیدا می‌کند تا از آن سه دقیقه بگوید، انتشارات شهید ابراهیم هادی آن را به تحریر در آورده است.

 

 

کتاب‌های زیادی درباره مرگ نگارش یافته‌اند و همه خواندنی هستند اما این کتاب، به روایت جانباز مدافع حرم و همراه با مطالب اخلاقی و نکات بسیار مهم درباره حق الناس را باید خواند.

تن‌تن و سندباد

کتاب تن‌تن و سندباد که روایتی بی‌نظیر از مقابله فرهنگ غرب و شرق است از جمله کتاب‌های مورد توجه رهبری است که خواندن آن به نوجوانان توصیه شده، محمدمیرکیانی در این کتاب سفر تن‌تن و دوستانش به شرق را روایت می‌کند که می‌خواهند بر فرهنگ شرق غلبه کنند؛ نماد فرهنگ شرق، سندباد است که در مواجهه با او پیروز می‌شود و تن‌تن به مددجویی از شخصیت‌های دیگر غربی متوسل می‌شود.

 

 

گفتنی است علی‌رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب، با کم کاری مسئولین فرهنگی در حوزه تهاجم فرهنگی رو به رو هستیم. این کتاب به شکل غیر مستقیم به مسأله تهاجم فرهنگی می‌پردازد و روایت خوبی از قهرمانان ما را به تصویر می‌کشد.

در خدمت و خیانت روشنفکران

جلال آل احمد در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران به مفهوم روشنفکری و پایگاه طبقاتی آن در ایران و بررسی عمل‌کرد آن‌ها می‌پردازد؛ آل احمد ابتدا پیامبران را سر لوحه روشنفکران قرار می‌دهد و سپس به شخصیت‌های روشنفکر ایران باستان تا اسدآبادی، قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان امیرکبیر می‌پردازد.

 

 

آل احمد با نقل سخنرانی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۳ در موضوع همراهی روشنفکر و روحانی، انگیزه‌اش از نوشتن این کتاب را ادای دین به کشتار مردم بی‌گناه توسط رژیم پهلوی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بیان می‌کند.

سرباز کوچک امام

اگر فیلم آن ۲۳ نفر را دیده باشید، رژیم بعث عراق برای آغاز بازی جنگ روانی علیه ایران بر روی اسرای کم سن و سال تمرکز رسانه‌ای داشت تا ایران را کشوری دیکتاتور و بی‌رحم نسبت به مردم خودش نشان بدهد.

 

 

مهدی طحانیان از آزاده‌هایی بود که کلیپ مصاحبه او با خبرنگار خانم هندی، بعد از دیدار جنجالی حسن روحانی با نخست وزیر قبلی انگلیس و شجاعت او در مقابل آن خانم مطرح می‌شود. این کتاب حاصل ۱۶۳ جلسه مصاحبه با آقای طحانیان در ۳۵۰ ساعت است و ۲۰ ساعت مصاحبه هم با اطرافیان او صورت گرفته است.

رسول مولتان

اگر جیسون رضائیان در بازدداشت نیروهای امنیتی، خود را ژنرال جنگ نرم خواند، ما نیز باید از سرداران فرهنگی خود روایت کنیم؛ کتاب رسول مولتان روایتی از زندگی شهید محمدعلی رحیمی، سردار فرهنگی ایرانی است که در هند، افغانستان و مولتان فعالیت فرهنگی داشت و نهایتا به دست گروه تروریستی جهنگوی پاکستان به شهادت رسید.

 

 

گفتنی است این کتاب روایتی از مریم قاسمی‌زهد همسر شهید است که به کوشش زینب عرفانیان جمع آوری و تحریر شده.

نفحات نفت

نفحات نفت به بینی هرکسی برسد، او را از کارهای نکرده خسته می‌کند. نفت جز بدبختی و تنبلی برای دولت‌های مختلف چیز دیگری نداشت؛ اقتصاد تک‌بعدی متکی به نفت به شدت آسیب‌پذیر است و هیچ وقت به نوآوری و فراوری نخواهد رسید. دولت نفتی، فرهنگ نفتی را به همراه دارد که باعث شکاف عمیق بین مردم و مسئولین سه‌لتی می‌شود.

 

رضا امیرخانی رمان‌ها، داستان و سفرنامه‌های زیادی را نوشته است و با ادبیات خاص خود به دنبال وجه تناسبی از انقلاب اسلامی و مدرنیته است. از کتاب بیوتن تا رهش که دست بر روی گسل‌های اجتماعی می‌گذرد و راوی اتفاقات مختلف است. درباره نفت دکتر قدیری ابیانه نیز کتابی به نام توهم نفتی و اقتصاد استراحتی دارد که به نقد وضع موجود اقتصاد می‌پردازد.

 

 

 

استاد عشق

کتاب استاد عشق به زندگی پر فراز و نشیب پروفسور محمود حسابی، پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران می‌پردازد؛ این کتاب از ۱۸ بخش تشکیل شده است که به خاطرات و افتخارات ایشان در زندگی می‌پردازد. این کتاب به قلم فرزند ایشان، ایرج حسابی نگارش یافته و خواندن این کتاب برای آشنایی با زندگی سخت بزرگترین فیزیکدان ایران بسیار سودمند است.

 

 

یادت باشد

یادت باشد داستان زندگی عاشقانه شهید مدافع حرم، حمید سیاهکالی مرادی به روایت همسرش است؛ این کتاب برای برخی از زوج های جوان راهنمای خوبی برای زندگی مسالمت آمیز در کنار هم دیگر می باشد. شهید سیاهکالی پنجم آذرماه ۱۳۹۴ در حلب سوریه، درحالی که تنها ۲۶ سال داشت، به شهادت رسید.

 

ک/ داستان‌هایی که باید خواند

 

نذر نصرانی

نذر نصرانی دومین رمان سعید محمدی است. این نوشته روایتگر داستان فردی به نام یوسف بن یعقوب در زمان امامت امام هادی(ع) و در حکومت ظالمانه متوکل عباسی است که با وجود اسارت در دستان عباسیان ظالم نذری می‌کند تا از امام هادی(ع) کمک بگیرد.

 

ک/ داستان‌هایی که باید خواند

سربلند

سال ۱۳۹۶ انتشار یک فیلم و عکس، نگاه تمام مردم جهان را به صلابت یک مدافع حرم دوخت. او برخلاف سربازان آمریکایی که در آب‌های خلیج فارس بازداشت شده بودند، شجاعتی در چشمانش داشت که صلابت و اقتدار یک سرباز مدافع حرم را به تصویر می‌کشید.

محمدعلی جعفری در ۶ فصل سعی کرده ما را با ابعاد مختلف زندگی او آشنا کند که چه شد تا یک جوان نجف آبادی ۲۶ ساله در منطقه مرزی سوریه-عراق، در نبرد تنف به حجت خداوند تبدیل شد. /882/ 502/

خبرنگار: محمد حسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
مفید بود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
خسته نباشید، خوب بود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
عالی بود... خدا خیرتان دهد
0
0