۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۶۴۴۸۷۴
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (9)

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت
انیمیشن‌ها راوی اتفاقاتی هستند تا مسیری را برای ما بازنمایی کنند، هرچند سینمای ایران به سمت افول حرکت می‌کند، اما رشد انیمیشن امیدوار کننده برای آینده روشن و موفق است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انیمیشن دیگر دنیای کودکی ما نیست، این روزها برای رژیم مصرفی رسانه بزرگسالان هم انیمیشن تعریف می‌شود و بسیاری از ما مشتری ثابت انیمیشن‌های مختلف هستیم و دیدن آن برایمان جذابیت دارد.

از این رو سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تعدادی از انیمیشن‌های خوب و پرمحتوا را به مخاطبین محترم معرفی می‌کند، این انیمیشن‌ها را می‌توانید از سینمامارکت یا عماریار دانلود کنید.

فهرست مقدس

انیمیشن فهرست مقدس به کارگردانی محمد امین همدانی و نویسندگی هومان فاضل توسط سازمان هنری و رسانه‌ای اوج سال 1394 اکران شد، البته اکران این انیمیشن با حواشی همراه بود اما این کار با کیفیت به یک داستان تاریخی در شهر نجران می‌پردازد.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

انیمیشن نشانه شناختی است و حیوانات در قامت انسان به ایفای نقش مشغول هستند، این انیمیشن روایتی قرآنی از اصحاب اخدود را بیان می‌کند که به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد، این اثر متوسط اما امیدوار کننده است و سومین اثر بلند سینمایی انیمیشنی بود که بر روی پرده رفت.

مربی اژدها

نبرد برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها مهمترین جمله‌ای است که می‌توان برای انیمیشن سه گانه مربی اژدها نام برد، این اثر سینمایی در سه بخش اکران شد، کارگردان اثر دین دیبِلویز و سفارش کمپانی دریم ورکز می‌باشد. این انیمیشن نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به عمق قلب دشمن نفوذ کرد.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

شاهزاده روم

شاید اولین انیمیشن‌های ایرانی که جرات کردند تا به روی پرده سینما بروند، همین شاهزاده روم باشد. این تجربه موفق اثری است به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری که به موضوع مادر امام زمان (عج) پرداخته است.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

بچه رئیس

حتی اگر به موضوع ترویج فرزندآوری توسط هالیوود هم برسیم، به اینکه در راس آن باید متوجه باشیم که دریم ورکز در اثر خود با صدای بلند می‌گویند که کودکان هم کاپیتالیست به دنیا می‌آیند و یک سرمایه‌سالار حسابی هستند. معروف است که آمریکا وزارت فرهنگ ندارد اما سیاست‌های فرهنگی خود را بدون بروبرگرد در هالیوود دنبال می‌کند و این بار فرزندآوری موضوع مهم آنهاست.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

فیلشاه

فیلشاه دومین کار جدی هادی محمدیان است که شاید تا آخر داستان شما را همراه نگاه می‌دارد و غافلگیرتان می‌‎کند. این روایت قرآنی درباره اصحاب فیل است که به داستان بچه فیلی به نام شادفیل اشاره دارد که پسر رئیس قبیله فیل‌ها و یکی از تپل‌ترین فیل‌های قبیله که خیلی دست و پا چلفتی و بی عرضه است. بقیه بچه‌ها به او شاسفیل می‌گویند، حتی در مسابقه چهارجانبه محله آخر شد و ناامیدانه به گوشه‌ای رفت و قهر کرد.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

برای دیدن نقد کوتاه این اثر در رسا کلیک کنید.

نبرد خلیج فارس

انیمیشن نبرد خلیج فارس به کارگردانی فرهاد عظیما روایتی از درگیری ناوگان سپاه با ناوگان پنج نیروی دریایی آمریکا در خلیح فارس است که با استفاده از جنگ نامتقارن، ناوگان کلاسیک امریکا را در خلیج فارس زمین‌گیر می‌کند، این انیمیشن صدای رسانه‌های غربی را هم درآورد اما ضعف‌های اثر بدون شک به خاطر عدم حمایت مسئولین از این انیمیشن خوب ایرانی است.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

ناین

تیم برتون را با انیمیشن‌های وحشت می‌توان شناخت، آثاری که به شدت کابالیستی است و حالا آثاری را برای تخریب روحیه کودک و نوجوان به عرصه انیمیشن آورده است. آخرالزمان، منجی و هولوکاست را می‌توان در این انیمیشن دید و بدون شک از جمله آثار محتوایی سینمای هالیوود است.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

شاهزاده مصر

شاید قدیمی‌ترین انیمیشن سایمون ولز به دوران 1998 برمی‌گردد، این انیمیشن روایتی متاثر از اندیشه‌های یهودیان از حضرت موسی را روایت می‌کند و تمام تحریف‌های کتاب مقدس را به تصویر کشیده است، این اثر به دو زبان انگلیسی و عبری بیرون آمد و دیدن این انیمیشن می‌تواند نسبت میان انبیا و هالیوود را برای مخاطب روشن‌تر کند، هرچند آثار دیگری همچون نوح هم هست.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

بنیامین

انیمیشن بنیامین تا همین اواخر بر روی پرده بود، این اثر محسن عنایتی به جشنواره فیلم فجر هم راه یافته بود و یکی دیگر از آثار بلند و موفق انیمیشن ایران حساب می‌شود که بیش از پنج میلیارد نیز فروش داشته است.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

بنیامین دو نیمه دارد؛ نیمه نخست نمایش ظلم و ستم فراعنه بر مردم و بدبختی آنهاست و نیمه دوم تلاش همین مردم برای قیام علیه فرعون و ظهور منجی است. فیلمساز با هوشمندی به مخاطب کودک و نوجوان خود نشان می‌دهد که برای قیام علیه ظلم و جور باید مردم جامعه یک رهبر و منجی داشته باشند تا با هدایت او راه درست را طی کنند.

 

واقع‌نمایی برای روایت واقعیت

 

در مسیر باران

انیمیشنی رئال به سفارش آستان قدس رضوی که تولیدی فاخر و جدی به حساب می‌آید. این اثر به روایت‌های مختلفی درباره امام رضا و نماز باران اشاره دارد و به ماجرای خشکسالی و قحطی پرداخته و راوی نماز باران امام رضا است که حضرت از خداوند می‌خواهد تا باران بیاید و پس از مدتی باران بر سرزمین‌های مختلفی بارید. /882/ 503/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
بسیار خلاصه و مفید
با تشکر از عوامل سرویس
0
0