۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۴۵۱۵۷
تولیت مدرسه علمیه مروی:

مبارزه با نفس، جهاد اکبر است

مبارزه با نفس، جهاد اکبر است
آیت الله تحریری مبارزه با نفس را جهاد اکبر بیان کرد و گفت: مجاهدت با دشمن درونی از دستورات الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در نخستین جلسه درس اخلاق شرح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت پیام صوتی انجام شد، گفت: کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) در بردارنده مباحث حدیثی، معرفتی، ولایی و اخلاقی است.

وی ادامه داد: امام راحل می فرمایند: کتاب های اخلاقی باید دوا باشند؛ دیدگاه ایشان به کتاب های اخلاقی به عنوان دوا و مداوا کردن است.

آیت‌الله تحریری یکی از دغدغه های مهم امام راحل را توجه به مباحث اخلاقی و معنوی دانست و اظهار داشت: ایشان مدام تلاش می کردند این دغدغه را به انسان‌ها القاء کنند؛ طلاب باید همواره دغدغه اصلاح نفس را داشته باشند و از آن غفلت نکنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: آن چیزی که در مسائل اخلاقی و معرفتی مورد توجه خاص امام راحل است آن حرکت روحی انسان به سوی اتصاف به فضائل، دوری از رذائل، ارتباط معنوی با خداوند و عمل به دستورات دین و نفوذ این مسائل در دل و جان آدمی است لذا در کلام ایشان اظهار افسوس بسیار دیده می شود که می فرمایند: ما از عمرمان درست استفاده نکردیم.

وی افزود: در بررسی مباحث مطرح شده در کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) ما باید به دنبال این نکات باشیم تا تاثر روحی پیدا کرده و حرکت عملی داشته باشیم.

آیت الله تحریری با بیان اینکه اساس مسائل اخلاقی را عمل تشکیل می دهد، ابراز کرد: انسان باید با مبانی قوی فلسفی و عرفانی یا با دقت ظریفانه به آیات و روایات در این مباحث وارد شود چرا که اگر انسان نخواهد تحرک روحی داشته باشد به طور قطع این مباحث تنها در ظاهر او تجلی پیدا می کند و یا فوقش عقل آدمی سیراب می شود و لذت می برد در حالی که لذتهای واقعی باز می ماند.

تولیت مدرسه علمیه مروی به نخستین مبحث کتاب شریف چهل حدیث که همان جهاد اکبر است، اشاره کرد و گفت: این حدیث یک حرکت خاصی در وجود انسان ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل به داشتن معلم و مربی اخلاقی توجه ویژه داشتند، گفت: افراد برای اینکه بتوانند حرکت منسجمی در معنویت داشته باشند باید اساتید اخلاقی و تربیتی اختیار کنند تا با راه و روش منظمی که آنان برای حرکت ارائه می دهند به اهداف متعالی دست یابند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه جهاد اکبر همان مبارزه با نفس است، عنوان کرد: حال انسان باید بداند نفس آدمی چیست؟ که انسان به مبارزه با آن سفارش و امر شده است؛ بر این اساس یک جنبه نفس همان دشمنی است که او با انسان دارد و آدمی مامور شده در مبارزه با آن به مجاهدت بپردازد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه نفس انسان دارای مراتبی است، خاطرنشان کرد: حقیقت انسان دارای دو بعد مادی و نفسانی است همانگونه که بعد مادی او دارای اجزاء است بعد روحی‌اش نیز داری مراتب و درجاتی است و هر دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات