۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۴۵۲۸۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

صلاح و رستگاری انسان تنها در پرتوی جهاد با نفس محقق می شود

صلاح و رستگاری انسان تنها در پرتوی جهاد با نفس محقق می شود
آیت الله تحریری با بیان اینکه صلاح و رستگاری انسان تنها در پرتوی جهاد با نفس محقق می شود، گفت: جهاد با نفس باید مستمر و عمیق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی برگزار شد به شرح فرازی از چهل حدیث امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: فضائل نفسانی انسان را به خدا نزدیک و معرفت الهی را برای او به ارمغان می آورد.

وی افزود: رذائل اخلاقی برخلاف فضائل انسان را از خدا دور ساخته و مانع معرفت انسان به خداوند می شود؛ حرکت انسان به سوی اتصاف به فضائل و دوری از رذائل محور مسائل اخلاقی است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: آگاهی از فضائل و رذائل و چگونگی اتصاف به فضائل و دوری از رذائل اگرچه لازم و مفید است اما به نوعی مقدمه حرکت انسان به سوی کسب فضائل و اجتناب از رذائل به شمار می رود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه جهاد با نفس همان جهاد اکبر است، ابراز کرد: رسیدن به تزکیه غایت هدف همه انبیای الهی بوده که با همین جهاد با نفس حاصل می شود؛ صلاح و رستگاری در پرتوی تزکیه تنها از راه جهاد مستمر و عمیق به دست می آید.

وی با اشاره به اینکه موانع بسیاری در مسیر استکمال انسان وجود دارد، اظهار داشت: جهاد با نفس که از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می شود به این دلیل است که اولا این دشمن همراه انسان است ثانیا دشمنی او خیلی از اوقات مخفی بوده و انسان نسبت به آن غفلت می کند لذا دقت بیشتری در برخورد با نفس لازم است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: در جهاد اصغر دشمن مشخص و دشمنی آن بیشتر مربوط به شؤون دنیایی می شود که البته به شؤون دنیایی و اخروی هم سرایت می کند اما نوعا جهت دشمنی در جهاد اصغر جنبه های دنیایی دارد درحالی که در جهاد اکبر دشمنی ها عمدتا در جهت عالم آخرت است تا انسان را از رسیدن به کمال و سعادت حقیقی باز دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه در جهاد با نفس جهادگر خود انسان است، گفت: آن دشمنی هم که باید با آن مبارزه کند شأنی از شؤون خود انسان است برای همین از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات