۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۴۵۲۸۶
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (14)

چند صفحه‌ در محضر بزرگان

چند صفحه‌ در محضر بزرگان
موضوع علم دینی و عقاید اسلام درگیرودارهای مختلف به حاشیه‌ می‌رود، یکی از مهمترین دلایل آن عدم توجه به آثار بزرگان است، ده کتاب از بزرگان را تقدیم مخاطبین محترم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مسئله بازخوانی نگاه دینی انسان به اصول عقاید یکی از مسائل مهمی است که پای رفتن را برای طی نمودن مسیر سفت‌تر می‌کند، در این میان موضوع انسان‌شناسی و عقاید یکی از سه مسئله اصلی اسلام در کنار اخلاق و احکام است.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا برای ایام در خانه ماندن، ده کتاب مهم از علما و بزرگان را به مخاطبین محترم پیشنهاد می‌دهد تا در این فرصت مغتنم به مطالعه بیشتر آثار بزرگان بپردازد.

 

 

انتظار بشر از دین

کتاب انتظار بشر از دین به قلم آیت الله جوادی آملی در ۳ بخش نگارش یافته که به دلیل رعایت ساختار محتوایی منطقی و تفکیک دقیق مباحث مرتبط با موضوع انتظار بشر از دین، یکی از بهترین آثار نگارش یافته در موضوع خودش می‌باشد.

گفتنی است کتاب‌هایی از حجت الاسلام خسروپناه، آیت الله مصباح یزدی و چند مؤلف دیگر در همین موضوع نوشته شده است که به موضوع روز و نسبت دین با این مسائل اشاراتی دارد.

 

 

حماسه و عرفان

آیت الله جوادی آملی در کتاب حماسه و عرفان به این دو مقوله و ارتباط آن با هم دیگر در سه بخش و ۸ فصل می‌پردازد. بخش اول این کتاب به موضوع هماهنگی آیین اسلام با فطرت، بخش دوم این کتاب به موضوع فضیلت حماسه و عرفان و  بخش سوم به موضوع عارفان حماسه ساز و حماسه سازان عارف می‌پردازد، مسئله این کتاب قیام امام حسین و جایگاه حماسه و عرفان در دین اسلام است.

 

 

مسائل جدید کلامی و فلسفه دین

مسائل جدید کلامی و فلسفه دین، اثری از عبدالحسین خسروپناه است که به مباحث مطرح و مهم علم کلام جدید می‌پردازد. انتظار بشر از دین، معقولیت گزاره‌های دینی، زبان دین، عقل و دین، علم و دین، قرآن و تئوری تحول و پلورالیسم دینی از عنوان‌های مهم این کتاب شمرده می‌شود.

خسروپناه توجه به تحولات نوین، دغدغه خلوص دینی، نداشتن روحیه عافیت طلبی و سهل انگاری تقلیدی، پرهیز از حس خود‌باختگی فرهنگی را از ضرورت‌های یک متکلم برای موفقیت در ارائه راه حل مباحث کلامی می‌داند.

 

 

جریان شناسی فکری ایران معاصر

جریان شناسی فکری ایران معاصر در کنار کتاب ضدفرهنگ‌ها از جمله آثار عبدالحسین خسروپناه است. وی در ۹ گفتار، پس از تعریف جریان، جریان شناسی و روش‌شناسی جریان‌شناسی به طور اجمالی جریان‌های فکری معاصر را گونه‌شناسی می‌کند و سپس با معرفی جریان عقلانیت اسلامی به عنوان جریان اصلی به جریان‌های مختلف نیز می‌پردازد.

گفتنی است این کتاب به معرفی و بررسی جریان‌های مختلفی چون روحانیت سنتی، مکتب تفکیک، سنت‌گرایی، تجددستیز سنتی، تجدد ستیز فلسفی، فرهنگستان علوم اسلامی و جریان روشنفکری می‌پردازد.

 

 

کتاب فقه و عقل

کتاب فقه و عقل اثر حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست در تبیین نقش عقل در فرآیند استنباط فقهی نگارش شده است. او ضمن نقد دیدگاه‌ها، مبانی، ادله و نتایج کاربردهای استقلالی و غیر استقلالی عقل، کاربرد عقل در فقه را آسیب‌شناسی می‌کند و شبهات پیرامونی آن را پاسخ می‌دهد.

این اثر، کتاب درسی برخی از مراکز معتبر علمی مانند جامعه المصطفی العالمیه و جزو اولین آثار مرجع با منابع پر تعداد در موضوع خودش است.

 

 

ره‌نمای طریق

آیت الله محمدعلی جاودان، در کتاب ره‌نمای طریق به ۵۸۰ سؤال در حوزه‌هایی مانند مسائل مبتلابه زندگی اکثر مردم در زمینه‌های مختلف اعتقادی،‌ تاریخی و … در ۱۱ بخش پاسخ داده است.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب بدین شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم. بخش عمده‌ای از کتاب مطالعه شد، مطالب سودمند بسیاری در آن هست که برای جوانان دانستن آنها لازم یا راه گشا است. خداوند به همه‌ آنان توفیق دهد و مؤلف محترم را محفوظ بدارد بمنّه و کرمه. مرداد 1397»

 

 

سقیفه

علامه عسکری در کتاب سقیفه مطالبی را پیرامون حوادث غدیر تا پس از رحلت و واقعه غصب خلافت بیان می‌دارد. این کتاب در دوازده فصل از پی‌ریزی سقیفه در زمان حیات پیامبر اکرم تا قیام مردم علیه عثمان را روایت می‌کند و با خطبه مشهور حضرت علی(ع) به نام خطبه شقشقیه به پایان می‌رسد.

 

 

عصر جدید

بعد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری که در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ منتشر شد، آیت الله میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در کتابی با عنوان عصر جدید به شرح مضمون‌های بیانیه گام دوم و تبیین استراتژی انقلاب اسلامی در عصر جدید انقلاب اسلامی پس از بیانیه گام دوم می‌پردازد.

آیت الله میرباقری ابتدا به هسته مرکزی این بیانیه پرداخته و سپس راهکار‌های تحقق آن را در ۵ سرفصل بیان می‌کند.

 

 

روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی

کتاب روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی، از مجموعه مصاحبه‌های حمید پارسانیا در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ و سر مقاله‌های وی در فصل نامه علوم سیاسی  جمع‌آوری شده است. کتاب حاضر با مجموعه مقالاتی با موضوع ماهیت علم و دانش آغاز می‌شود و پس از پرداختن به مباحث معرفت شناختی در حوزه فلسفه و دانش علوم اجتماعی به روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی می‌پردازد.

گفتنی است نام این کتاب برگرفته از یکی از مقالات کتاب به نام «رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی» است.

 

 

انواع و ادوار روشنفکری؛ با نگاه به روشنفکری حوزوی

روشنفکری در ایران به دنبال روشنگری در غرب آغاز شد و دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشت، حمید پارسانیا در کتاب دیگرش با عنوان انواع و ادوار روشنفکری با نگاه به روشنفکری حوزوی،‌ پس از آوردن معانی مختلف روشنفکری، به بررسی مقاطع مختلف آن در تمدن غربی و سپس در کشور ما می‌پردازد.

او آغاز ظهور روشنفکری ایران را از انقلاب بلشویکی روسیه در تاریخ ۱۹۱۷ میلادی و سپس حضور مجدد دین در دهه ۴۰ را آغاز روشنفکری دینی می‌داند و تلاش می‌کند با نگاهی حوزوی به جریانات مختلف روشنفکری در ایران نگاه کند. /882/ 504/

ارسال نظرات