۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۴۵۳۹۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۶ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۶ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
قیمت هر سکه تمام طرح جدید در دومین روز معاملات سال جدید 6 میلیون و 166 هزار تومان اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 6 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا و قیمت سکه در بازار امروز ۹۹/۰۱/۰۶

قیمت هر سکه تمام طرح جدید در دومین روز معاملات سال جدید 6 میلیون و 166 هزار تومان اعلام شده است. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز در برابر 6 میلیون و 27 هزار تومان معامله می شود.

هر قطعه نیم سکه نیز به 3 میلیون و 93 هزار تومان و ربع به 1 میلیون و 793 هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه یک گرمی نیز در برابر 982 هزار تومان معامله می شود.

هر گرم طلای 18 عیار نیز 619 هزار و 600 تومان تعیین شده است. هر مثقال طلا نیز 2 میلیون و 684 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

در بازارهای جهانی هر اونس طلا 1612 دلار و 45 سنت معامله شده است.

 

پیش بینی کاهش قیمت مسکن به دلیل شیوع کرونا در کشور

سیداحسن علوی اظهار کرد:‌ آمارهای ارائه شده نشان دهنده اثرگذاری مستقیم شیوع بیماری کرونا در حوزه اقتصادی کشور است، به طوری که پس از شیوع این بیماری عملاً بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور متوقف یا کم رونق شده است.

وی تصریح کرد: قطعاً کاهش معاملات مسکن طی یک ماه پایانی سال 98 در نزولی شدن روند قیمت گذاری مساکن اثرگذار بوده است، به طور حتم اگر این روند تداوم داشته باشد، قیمت مسکن کاهش بسیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در صورت کنترل شیوع بیماری کرونا و برگشتن بازارهای اقتصادی به حالت عادی، ما در سال 99 شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن نخواهیم بود. کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن حداکثر به میزان تورم افزایش خواهد داشت.

 

بانک ها مجاز به افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز شدند

بانک مرکزی در بخشنامه ای که آخرین روز سال 98 به بانک ها ابلاغ کرد، نرخ تسعیر ارز بانک ها در پایان سال 98 را برای یورو که قبلا 8500 تومان بود به 10200 تومان و دلار را که قبلا 7500 تومان بود به 8500 تومان افزایش داد.

بعبارتی براساس مفاد این بخشنامه، بانک های با تراز مثبت با این رشد حدود 20 درصدی نرخ تسعیر ارز، بسته به وضعیت ارزی خود سود شناسایی می کنند ولی این سود فقط به منظور افزایش سرمایه بانک ها قابل استفاده بوده و امکان تقسیم ندارد.

کارشناسان معتقدند این بخشنامه به منظور اصلاح ساختار مالی بانکها و بالا بردن نسبت با اهمیت کفایت سرمایه متناسب با شرایط روز است. چراکه باتوجه به میانگین نرخ ارز در ماه های اخیر، سرمایه بسیاری از بانک ها در صورت محاسبه ارزی بسیار پایین خواهد بود و بانک مرکزی با این تصمیمات سعی در تطبیق سرمایه بانک ها با شرایط روز دارد.

گفتنی است،‌سود ناشی از تسعیر ارز با توجه به تورم انتظاری در سال 99 و فاصله بیش از 5 هزار تومانی نرخ تسعیر ارز بانک ها و ارز در دسترس قابلیت تکرار در صورت های مالی سال 99 بانک ها را خواهد داشت.

در بندهای مهم این بخشنامه آمده است:

الف) مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی برای پایان سال مالی 1398 به منظور اعمال در دفاتر بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی و تهیه صورت های مالی مبلغ 102000 ریال برای هر یورو (90000 ریال برای هر دلار آمریکا)  و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان سال تعیین شود.

الف-1) آن دسته از اقلام پولی دارایی ها و بدهی ارزی که در دفاتر بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به نرخ های سامانه نیما و سامانه الکترونیکی ارزی (ETS) شناسایی و ایجاد شده اند و نرخ مذکور بیشتر از مبالغ اعلامی در بند الف می باشد، براساس نرخ زمان ایجاد و شناسایی مواد اولیه (قیمت تمام شده) تسعیر شوند.

الف-2) آن دسته از اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی که در دفاتر بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به نرخ های سامانه نیما و سامنه الکترونیکی ارزی (ETS) شناسایی و ایجاد شده اند و نرخ مذکور کمتر از مبالغ اعلامی در بند الف می باشد براساس نرخ های اعلامی در بند الف تسعیر شوند.

ب) قراردادهای منعقده بانک ها و موسسات اعتباری با مشتریان تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین می باشد.

ج) مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در آخرین مقطع تهیه صورت های مالی تا مقطع بعدی اعلام آن، ملاک  و مبنای تسعیر اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی می باشد.

همچنین در خصوص اقلام دارایی ها و بدهی ارزی غیر پولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد تحصیل/تجدید ارزیابی) لازم الاجرا است.

 

پیش بینی جهش ۱۵ درصدی تولید چای کشور در سال ۹۹

حبیب جهانسوز رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با برنامه‌های این سازمان برای سال جهش تولید اظهار کرد: با توجه به اینکه سال جاری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است باید برنامه ریزی متناسب با آن نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری برداشت از باغات چای با جهش تولید روبه رو خواهد بود افزود:در سال زراعی جاری اقدامات مؤثری در صنعت چای کشور انجام شده که این اقدامات نیز در راستای جهش تولید است.

رشد 300 درصدی تسهیلات بانکی چایکاران

رئیس سازمان چای کشور چای تولیدی امسال  را از نظر کمیت و کیفیت  با رشد مناسبی برآورد کرد و گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مشاغل مرتبط با تولید چای رشد 300 درصدی داشته است و این تسهیلات با سود 4 درصد در اختیار بهره برداران قرار  می گیرد.

وی تصریح کرد: 55 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد در اختیار چایکاران و کارخانه های تبدیل چای قرار گرفته است تا برای به زراعی و احیای باغات، افزایش بهداشت کارخانه های چای و خرید ماشین آلات مرتبط با صنعت چای استفاده شود.

501 هکتار از باغات چای با چرخه تولید برگشت

جهانسوز یاد آور شد که در کلاس‌های آموزشی نیز برای بهزراعی و احیای باغات چای برگزار شده و این اقدامات منجر راه اندازی مجدد  501 هکتار از باغات چای شد.بازگشت این باغات به چرخه تولید به معنی رضایتمندی چای کاران و فعالین بخش چای از شرایط ایجاد شده‌ است.

بیشتر بخوانید

جهانسوز اظهار داشت: پرداخت به موقع برگ سبز چای به تولید کنندگان، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و استقبالی که از مصرف چای ایرانی صورت گرفته، تمایل برای فعالیت در این بخش افزایش یافته است.

تاثیر ویروس کرونا در صنعت چای

وی در ارتباط با ویروس کرونا  و مشکلاتی که این ویروس در صنعت چای کشور ایجاد کرده است گفت: اجازه نمی دهیم که این ویروس  برای صنعت چای کشور مشکلی ایجاد کند به همین منظور اقدامات بهداشتی لازم در  فرایند تولید و فرآوری انجام شده است.

رئیس سازمان ادامه داد: برای حمایت از فعالین صنعت چای، صندوق تخصصی چای کشور ایجاد شده است که این صندوق تسهیلات ارزان قیمتی برای خرید ماشین آلات و تجهیز کارخانجات پرداخت می کند.

کل مطالبات چای کاران پرداخت شد

وی افزود: تسهیلات خرید تجهیزات با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله و تسهیلات سرمایه در گردش با زمان بازپرداخت یکساله و سود چهار در صد برای تامین سرمایه در گردش از محل صندوق تخصصی چای کشور در اختیار فعالان بخش چای قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان چای گفت: بخش کمی از مطالبات باقی مانده چای کاران نیز در سال گذشته تسویه شد و بدین ترتیب  کل مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

افزایش 15 درصدی برداشت چای در سال جاری 

وی اظهار داشت: تولید چای در سال گذشته با افزایش تولید مواجه بود و برای سال زراعی جاری نیز برآورد برداشت 130 تا 135 هزار تن برگ سبز چای شده است  که 15 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت حدود 25 هزار در کشور وجود دارد که پنج تا شش هزار اکران در 17 سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی به حال خود رها شده‌ است.

وی با بیان اینکه چای ایرانی باقی سمومی ندارد  زیرا  چای ایرانی اصلاً سمپاشی نمی‌شود و نیازی به سمپاشی ندارد گفت:چای ایرانی بازار پسندی مناسبی دارد و در بسته بندی مناسب و بهداشتی تولید و به دست مصرف کنندگان می رسد.

جهانسوز یاد آور شد که  160 کارخانه چای طرف قرارداد خرید تضمینی هستند و چای ایرانی را به بازار عرضه می کنند.

 

قیمت خرید تضمینی گندم در هیئت دولت تصویب شد/ هرکیلوگرم ۲۵۰۰ تومان

در جلسه  امروز هیات وزیران که به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، وزیر کشور گزارش کمیته اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نحوه فاصله گذاری اجتماعی و ایجاد محدودیت در ترددها و سفرهای برون شهری را به هیئت وزیران ارائه داد.

همچنین مقرر گردید ایرادات طرح یاد شده برطرف و جهت تأیید و تصویب رییس جمهور ارسال شود.

با تصویب هیئت وزیران در جلسه امروز، قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۹ موافقت شد.

هیئت وزیران با تخصیص مبلغ یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار به تفکیک مبلغ یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از زلزله استان آذربایجان غربی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت کرد.
بر این اساس، کمک های چندگانه بلاعوض، به تفکیک جهت احداث تعداد ۵۰۰ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال، احداث چهار هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد یکصد میلیون ریال، تعمیر واحد‌های مسکونی شهری و روستایی و تجاری به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، تامین لوازم معیشتی (لوازم خانگی و سرمایه ای) واحدهای مسکونی آسیب دیده به ازای هر واحد  ۵۰ میلیون ریال و احداث  ۳۷۰۰ واحد جایگاه دامی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال تخصیص می یابد.

همچنین، پرداخت کمک هزینه اسکان موقت برای تعداد ۵۰۰  واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال و برای چهار هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد یکصد میلیون ریال، از دیگر مصوبات دولت بود.

 هیئت دولت در ادامه مقرر نمود اعتباراتی به منظور تأمین هزینه های پشتیبانی و ارائه خدمات فنی و مدیریتی و آواربرداری و نیز تامین و آماده سازی زمین، تاسیسات زیربنایی، آزادسازی معابر و احداث زیرساخت داخل روستاهای زلزله زده این استان تخصیص یابد.

با تصویب هیئت وزیران، مبلغ یک هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای اجرای اقدامات پیشگیرانه به جهت تامین آب شرب شهرهای بابل و بابلسر از طریق سد البرز و لزوم تکمیل تصفیه‌خانه‌های اضطراری شهرهای مذکور به منظور افزایش کیفیت و کاهش کدورت آب شرب، اختصاص می‌یابد.

هیئت وزیران در خصوص بازنگری حق الزحمه پزشکان خانواده برای بیمه شدگان سابق کمیته امداد امام خمینی(ره)، پوشش بیمه ای داروی ماسیتنتان در درمان پرفشاری اولیه ریوی، نحوه محاسبه کارکرد پزشکان و اعضای هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زابل و پزشکان درمانی و اعضای هیئت علمی تمام وقت جغرافیائی در مناطق محروم تصمیم گیری کرد.

بر همین اساس، به سازمان بیمه سلامت ایران اجازه داده می شود به منظور جبران بخشی از هزینه فرانشیز ویزیت پزشکان عمومی بخش خصوصی شاغل در نظام ارجاع که مددجویان شهرهای با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را پوشش می دهند، در صورت رعایت نظام ارجاع، هزینه های ویزیت تا سقف تعرفه بخش خصوصی را علاوه بر انجام تعهدات خود به عنوان بیمه گر به پزشکان عمومی ذی ربط از محل اعتبار برنامه بیمه سلامت مددجویان شهری کمیته امداد امام خمینی (ره)  که ذیل ردیف های بودجه سازمان بیمه سلامت ایران از سال ۱۳۹۸ آمده است در سقف اعتبارات مصوب پرداخت نماید. این مبلغ همه ساله با توجه به تغییرات تعرفه خدمات سلامت و تعداد افراد تحت پوشش بازنگری می شود.  

هم‌چنین، پوشش بیمه‌‌ای داروی ماسیتنتان در درمان پرفشاری اولیه ریوی با رعایت راهنمای طبابت بالینی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فرانشیز ده درصد از ابتدای سال ۱۳۹۹ اجرا خواهد شد.

افزون بر این، اسناد پزشکان و اعضای هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زابل که مطابق تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) با تعرفه دولتی فعالیت می نمایند، توسط سازمان‌های بیمه گر پایه در هر دو محل فعالیت به صورت دو کا محاسبه و پرداخت می‌گردد.

گفتنی است، در صورت جابجایی پزشکان درمانی و اعضای هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی در مناطق محروم مورد تایید هیئت وزیران درکلیه استان ها با تایید معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در صورت نیاز طی مراحل قانونی، در مراکز تابعه دانشگاه های علوم پزشکی همچنان تمام وقت محسوب می شوند و اسناد ارسالی از هر دو محل فعالیت به صورت دو کا محاسبه و پرداخت می گردد.

پیرو درخواست سفارت هند در تهران درخصوص صدور مجوز استملاک برای خرید ساختمان مجاور دفتر کنونی آن سفارت در خیابان میرعماد خیابان مطهری شهر تهران، هیئت وزیران به شرط رعایت اصل عمل متقابل، با این امر موافقت کرد.

بر این اساس، هیئت دولت به استناد آیین‌نامه استملاک اتباع بیگانه، وزارت امور خارجه کشورمان را مجاز به انجام اقدامات لازم در این زمینه نمود.

 

جهش 12 هزار و 600 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه (6 فروردین 99) با جهش 12 هزار و 605 واحد به رقم 521 هزار و 267 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 4 هزار و 828 واحد به رقم 183 هزار و 478 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک‌هزار و 903 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران امروز بیش از 4.7 میلیارد اوراق مالی و یا حق‌تقدم در قالب 683 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 716 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی امروز با افزایش 3 هزار و 359 واحد به رقم 138 هزار و 929 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 3 هزار و 212 واحد به رقم 122 هزار و 69 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 15 هزار و 969 واحد به رقم 662 هزار و 828 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 7 هزار و 683 واحد به رقم 366 هزار و 903 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 32 هزار و 219 واحد به رقم یک‌میلیون و 113 هزار و 559 واحد رسید.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات