۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۴۵۴۷۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

جهاد با نفس تنها در سایه دین امکان پذیر است

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه رستگاری و فوز عظیم در ارتباط با عالم غیب کسب می شود، گفت: جهاد با نفس تنها در سایه دین امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که با موضوع شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امام راحل می فرمایند: انسان دارای دو نشئه ظاهریه و غیبیه است؛ این کلام برگرفته از آیات و روایات است که انسان را به دو بعد مادی و غیرمادی تقسیم می کند.

وی افزود: قرآن کریم برای تشکیل بعد مادی انسان مراحلی را برمی‌شمارد که قهرا این بعد مادی دارای یک قوایی است، اما بعد روحی انسان که جنبه غیبی دارد خداوند متعال آن را به طور خاص به خودش نسبت می دهد و می فرماید: از خود بر آن دمیدم.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: بعد از اینکه ایشان به بعد مادی و غیبی انسان اشاره می کنند می فرمایند: این دو بعد دارای مراتب و درجاتی است؛ برخی این درجات و مراتب را از دو تا هفت قسمت بیان می کنند که بعضی از این درجات ناظر آن مقاماتی است که انسان کسب می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: انسان موجودی است دارای سعه وجودی که یک جنبه او توجه داشتن به عالم دنیا و پرداختن به شؤون عالم مادی و جنبه دیگرش توجه به عالم غیب است؛ عالم غیب همراه با این عالم بوده و با توجه به شؤون دنیوی کسب می شود.

وی افزود: همه اموری که در عالم دنیا برای انسان فراهم شده برای این است که انسان در کنار شؤون دنیوی به عالم غیب نیز توجه داشته باشد لذا می فرمایند: شؤون مادی و توجه به عالم غیب اقتضائات و یا لشکریانی دارد که از آن به عنوان جنود رحمانی یاد می شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: اگر انسان تنها به کشش‌های عالم دنیا توجه کند این کشش ها جهلانی و شیطانی خواهد بود درحالی که اگر از طریق این کشش‌ها به عالم غیب توجه کند طبیعتا این کشش ها رحمانی و عقلانی به شمار خواهد آمد.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: انسان همواره بین این دو کشش‌ قرار دارد، این کشش‌ها با یکدیگر به نوعی درگیر هستند، انسان آن حقیقتی است که خودش این کشش‌ها را درک می کند و می تواند کششی را بر دیگر کشش غلبه دهد تا در یک جهت بر آن غلبه پیروز شود که در بحث جنود عقل و جهل این مساله مطرح می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جهاد اکبر تنها از طریق دیدگاه قرآن کریم و اهدافی که انبیای الهی بیان فرمودند امکان پذیر است؛ رستگاری و فوز عظیم در ارتباط با عالم غیب کسب می شود بر این اساس جهاد با نفس تنها در سایه دین ارزشمند است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات