۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۴۵۴۷۴
نوشتاری از استاد خسروپناه؛

بین علم و دین تعارضی نیست

بین علم و دین تعارضی نیست
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر این که بین علم و دین تعارضی نیست، خواستار پاسخگویی حوزویان به شبهات مطرح در جامعه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه حوزویان و دانشگاهیان اهل فضل و علم را به حضور همه جانبه در عرصه پاسخگویی به شبهات در جامعه توصیه کرد.

وی در این نوشتار با اشاره به شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا تاکید کرده است که بین علم و دین تعارضی نیست و هم باید به توصیه های پزشکی عمل کرد و هم از دعا، نیایش و توسل غافل نشد.

متن نوشتار این استاد حوزه علمیه قم بدین شرح است:

وظیفه ما طلبه‌ها این است که به شبهاتی پاسخ دهیم و بگوییم که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه و اله و سلم) و ائمه نیز از خدمات طبیب استفاده می‌کردند.

ایجاد شبهه نسبت به بزرگان و اندیشمندان یا آموزه های علمی و دینی همواره وجود داشته است از اهل علم در حوزه‌های علمیه و اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها به ویژه آنان که در رشته‌های الهیات و مقوله‌های دینی تحقیق و مطالعه دارند، خواستارم تا در این عرصه ورود پیدا کنند و به شبهات موجود پاسخ دهند.

با پاسخگویی به این شبهات می‌توان توصیه کرد که برای درمان این بیماری هم نیازمند بهداشت فردی و اجتماعی هستیم و هم بهداشت معنوی و دینی ضروری است.

بعضی افراد می‌گویند فقط از طریق توصیه‌های پزشکی باید به درمان ویروس کرونا پرداخت و نیازی به خواندن دعا نیست و برخی دیگر می‌گویند با توسل و خواندن دعا احتیاجی به توصیه‌های پزشکی نداریم در حالی که هر دو لازم است و توصیه عقل و شرع این است که از هر دو استفاده شود.

خدا به پیامبرش می‌فرماید«تو به دنبال درمان برو و من شفا می‌دهم» بنابراین خدا از طریق درمان شفا را تحقق می‌بخشد. البته استثنائاتی وجود دارد مانند این که کسی با تربت سیدالشهدا شفا پیدا کند که چنین مواردی جزو کرامت و معجزه است.

آتش نمرود حضرت ابراهیم را نسوزاند ولی این مساله دلیل نمی شود که دست به آتش بزنیم و چنین ملازم‌‌ای وجود ندارد.

/924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا رب
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
حرکت جهادی طلاب در همه عرصه های اجتماعی، سیاسی، پزشکی و سازندگی ناشی از گفتمان حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه جامع حکیمانه و فقیهانه سعی در جمع میان دنیا آخرت، عقل و دین، علم و ایمان دارد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
من دگر هیچ نگویم
که در این خانه چه حال است
هر کسی از سر دَرکَش به چه کار است
و دگر هیچ نخوانم
ز تو و شهر شلوغت
و بر آنم که به یک گوشه خزیده
به کتابی سروکارم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
افرادی که این روزها به حوزه تاختند و تا تونستند معنویت و دین رو تخریب کردند پاسه بدهند که علت رویکرد مردم جهان با التجا به درگاه الهی برای نجات از بیماری مسری کرونا چیه؟
ایتالیا که قم نداره کرونا از کجاش شروع شده ؟
فرانسه که آخوند و تندروی مسلمون و شیعه نداره چجوری کرونا توش شیوع پیدا کرده ؟
انگلستان که ضریح و حرم و لیسنده نداره چجوری درگیر کرونا شده ؟ اونجا که شفافیت دارن جواب بدند که چرا برای دستمال توالت توی فروشگاه ها پلیس مسلح گذاشتند ؟
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
دینی که می فرماید : اطلبوا العلم و لو بالصین و من المهد الی اللحد . و طلب علم را بر هر مسلمانی فرض می داند ، و تقابل با علم ؟!
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
اصولا دین بدون علم و دانستن قابل وجود است ؟ آری دین دین ، به جهت این که ، علم مجسم است ، با دانش نماها و جهالتهای زرورقی این عصر و اعصار گذشته ، هیچ سنخیت و سازشی نداشته و ندارد .
2
0