۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۴۵۴۸۵

۶ سرفصل مهم اقدام رهبر انقلاب در سال ۹۸

۶ سرفصل مهم اقدام رهبر انقلاب در سال ۹۸
در این گزارش مهم‌ترین اقدامات رهبر معظم انقلاب در سالی که گذشت، بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، سال ۹۸ همراه با فراز و نشیب‌هایی برای ملت ایران بود که رهبر انقلاب به‌عنوان حکیمی دینی و الهی و سیاستمداری برجسته، در نسبت با این حوادث، اقدامات و کنش‌های مختلفی را در طول این یک سال انجام داده‌اند، خط حزب‌الله در ۶ سرفصل مهم به این اقدامات را مورد بررسی قرار داده است.

زندگی اجتماعی همواره با خوشــی‌ها و ناخوشی‌های مختلفی همراه اســت. حوادثی خوشــحال کننده و ناراحت کننده. اما مهمتر از خوشــی یا ناخوشــی این حوادث، «چگونگی مواجهه» انسان با آن‌ها است. بعضی انسان‌ها به محض مواجه شدن با یک رخداد به ظاهر ناگوار و تلخ، خود را می‌بازند و منفعل می‌شوند، برخی دیگر هم به جای انفعال، رویکرد فعالانه گرفته و سعی می‌کنند از آن حادثه ها، پله‌ای بسازند برای ورود به یک مرحله بالاتر.

در سال ۹۸ هم مانند همه سال‌های دیگر، مردم ایران با حوادث و رخداد‌های تلخ و شیرینی مواجه شــدند. وقوع سیل و خرابی‌های گسترده در چندین استان در نخستین روز‌های سال، انهدام پهپاد فوق مدرن آمریکایی توســط نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سفر شینزوآبه به ایران برای وســاطت مذاکره با آمریکا، توقیف نفتکش ایرانی توســط نیرو‌های انگلیســی و به تبع آن اقدام متقابل ایران در توقیف نفتکش انگلیسی، حمله موشــکی به پالایشگاه نفتی آرامکوی عربستان توســط انصارالله یمن، باز شدن مرز استراتژیک بوکمال-القائم، اعمال سیاســت فشــار حداکثری توسط مقامات آمریکایی علیه مردم ایران، آشوب آبان ماه، شهادت سردار پرافتخار ایرانی حاج قاسم سلیمانی توســط آمریکایی ها، تشییع میلیونی و بی نظیر پیکر آن شهید مطهر و یارانش، حمله به عین الاسد، سقوط تلخ هواپیمای اوکراینی، سخنرانی تاریخی رهبرانقلاب در نماز جمعه بعد از هشت سال، و هفته‌های اخیر هم ورود ویروس کرونا به کشور، همه و همه اتفاقات و حوادث مهمی اســت که در سال۹۸ به وقوع پیوست.

رهبر انقالاب به عنوان حکیمی دینی و الهی و سیاستمداری برجسته، در نسبت با این حوادث، اقدامات و کنش‌های مختلفی را در طول این یک سال انجام داده اند که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

۱- نام‌گذاری سال، برای حل مشکلات واقعی مردم

نامگذاری ســال‌ها گرچه یک وجه آن، وجه «نمادین» اســت، اما از آن مهمتر دارای وجوه کارکردی و اجرایی، برای توجه دادن ذهن‌ها و عقل ها، به سمت یک مسأله مهم در آن مقطع تاریخی است. به همین علت، سال ۹۸ را رهبر انقلاب سال «رونق تولید» نام نهادند، چرا که در «جنگ اقتصادی» دشــمن علیه مردم ایران، مهمترین موضوعی که به عنوان باطل السحر کید دشــمن نقش ایفا می‌کند، رونق گرفتن تولید داخلی است. از طریق رونق یافتن تولید داخلی، هم مشکل بیکاری و رکود حل خواهد شد، و هم مشکل تورم و مشکلات معیشتی مردم. در ماه آبان نیز رهبر انقلاب دیدار مفصلی با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی داخلی داشته و مجددا تأکید بر این موضوع داشتند که راه برون رفت از تحریم ها، توجه به تولید و تولیدکنندگان داخلی است.

۲- صیانت از خط اصلی انقلاب

مهمترین وظیفه رهبری، صیانت از خط اصلی انقلاب، و جلوگیری از انحراف در مسیر مستقیم آن است. رهبر انقلاب نیز در سال ۹۸ همین کارکرد را عهده دار بودند. مثال در ماجرای آشوب‌های سازماندهی شده آخر آبــان، وقتی کــه گروهی از افراد ســعی داشــتند بــا روش‌های غیرمسالمت آمیز و همراه با خشونت، دولت را از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین منصرف کنند، رهبر انقلاب با ورود به موقع و به هنگام خود، و دفاع از مصوبه ســران قوا در این باره و حمایت از ساختار‌های قانونی کشور، عملا خط آشوب و آشــوبگران را خنثی کردند، به طوری که به تصریح مراکز معتبر افکارسنجی، بعد از سخنرانی رهبر انقلاب در درس خارج پیرامون این ماجرا و روشن شدن ابعاد آن، اکثریت قریب به اتفاق مردم، کنار کشیده و آشوب برخلاف کشور‌های عراق و لبنان، ظرف چند روز به اتمام رسید.

۳- خنثی کردن نقشه عملیاتی دشمن

پروژه اصلی مقامات آمریکایی در یکی دو سال اخیر، بازگرداندن ایران به «میز مذاکره»، و به تبع آن از بین بردن «مؤلفه‌های قدرت» در جمهوری اسلامی بود. «سیاست فشــار حداکثری» که به کرات در گفتار آمریکایی‌ها بیان شــد نیز در حقیقت، ابزاری برای کشاندن ایران به میز مذاکره بود.

آمریکایی‌ها که برای رسیدن به این هدف، از سیاســت معروف «هویج و چماق» پیروی می‌کردند، در اقدامی هماهنگ، نخست وزیر ژاپن، شــینزو آبه را واســطه قرار دادند که پیام آمادگی خود برای انجام مذاکره با ایران را به رهبر انقلاب ابلاغ کند. رهبر انقلاب، اما در آن دیــدار، در واکنش به این موضوع چنین فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه‌ی تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد، زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی، مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد.»

۴- حراست از عزت و اقتدار کشور

در نخستین ساعات بامداد پنجشــنبه، ۳۰ خرداد ۹۸، یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک متعلق به نیروی دریایی آمریکا بعد از تجاوز به حریم هوایی جمهوری اســلامی ایران در استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای ســپاه پاسداران انقلاب اســلامی قرار گرفت و سرنگون شد. مقامات آمریکایی که در مخیله خود، تصور چنین اقدام مقتدرانه‌ای را نداشتند، حســابی دچار یأس و سرگشتگی شدند.

چند ساعت بعد از حادثه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشت: «ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شــد.» همه منتظر اقدام آمریکا بودند، اما بعد، خبری منتشر شد که ترامپ از تصمیم خود، به دلیل عواقب بدتری که ممکن بود برای آمریکا داشته باشد، منصرف شده است. لئون پانه تا، وزیر اسبق دفاع آمریکا در مصاحبه با روزنامه‌ی آلمانی اشپیگل در این باره گفت: «وقتی که من در وزارت دفاع بودم، همیشه پیش بینی می‌کردیم که اگر شما، اهدافی اعم از سایت‌های موشکی یا تأسیسات یا دیگر اهداف در ایران را هدف قرار دهید، ایران قطعا با شلیک موشک به پایگاه‌های نظامی ما در خلیج {فارس} یا اسرائیل واکنش نشــان خواهد داد. آن‌ها سیستم موشکی کارآمدی دارند.»

نظیر چنین اقدام مقتدرانه و فعالانه ای، در ماجرای توقیف نفتکش غول پیکر انگلیسی موسوم به «استنا ایمپرو»، و حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق نیز تکرار شد. موضوعی که موجب اقبال و توجه افکار عمومی جهــان، به توان و قدرت نظامی و سیاسی ایران شد.

۵- دمیدن روح امید در جامعه

شهادت سردار پرافتخار ایرانی به دست ظالم‌ترین و شقی‌ترین افراد، موجب یأس و ناامیدی گروه زیادی از جامعه شد. بسیاری از افراد تصور می‌کردند که پایان حاج قاسم یعنی پایان انقلاب اســلامی. رهبر انقلاب، اما بلافاصلــه بعد از ایــن حادثه، وارد عمل شدند و ابتدا با انتشــار پیام حماسه آمیز، «انتقام سخت» جنایتکاران این حادثه را کلید زدند.

بعد از آن، با انتصاب سریع ســردار قاآنی، به عنوان فرمانده نیروی قدس و تأکید بر عدم تغییر استراتژی‌های این نیرو، نشان دادند که راه همانی است که حاج قاسم رهرو آن بود. بعد از آن تشییع میلیونی و بی نظیر پیکر مطهر حاج قاسم و یارانش، و سپس حمله به پایگاه نظامی آمریکا که در هفتاد سال اخیر سابقه نداشت، این «تراژدی» را تبدیل به «حماسه‌ای بی نظیر» کرد. اما رهبر انقلاب به همین اکتفا نکردند و بعد از هشت سال، به نماز جمعه آمده و با تبیین ـ «مکتب حاج قاسم»، روح امید به آینده و حرکت به جلو را زنده کردند.

۶- تبدیل تهدید به فرصت

انسان الهی و مؤمن به خدا، همواره از رخداد‌های حتی ناگوار، فرصتی برای رشد و تعالی می‌سازد. قرآن در سوره انشراح، به همین موضوع اشــاره می‌کند که «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»، یعنی در دل هر سختی و شــدت، تجربه‌ها و سازندگی‌هایی وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

انســان «هرگز نباید در هیچ شرائطی احساس انفعال و بن بست کند. نه در هنگام پیروزی‌های شیرین، نه در هنگام هزیمت‌های تلخ... بعضی‌ها هستند که اگر چنان چه جریان کار بر وفق مرادشان پیش آمد و به نقطه‌ی مورد نظر خودشان رسیدند، از دنبال کردن آرمان‌ها دست می‌کشند؛ این خطا است. «فاذا فرغت فانصب»، قرآن به ما می‌گوید: وقتی این کار را تمام کردی، این تلاش را تمام کردی، تازه خودت را آماده کن، بایست برای ادامه‌ی کار. بعضی آن جورند - این اشتباه اســت - بعضی هم بعکس؛ اگر آنچه که پیش می‌آید، بر طبق خواست آن‌ها نبود، بر وفق مراد آن‌ها نبود، دچار یأس و انفعال و شکست می‌شوند؛ این هم غلط است؛ هر دو غلط است. اصلا بن بستی وجود ندارد در آرمان خواهی صحیح و واقع بینانه.» ۹۲/۵/۶

در تمام حوادثی که در ســال ۹۸ اتفاق افتاد و در ابتدای این مطلب به مهمترین آن‌ها اشاره شد، منطق رویارویی رهبر انقلاب با آنها، منطق ســاخت فرصت‌ها و تعالی‌ها است. آخرین آن‌ها ماجرای یک ماه اخیر و درگیری کشور با ویروس کرونا است، که حتی در مسأله‌ای که همه جهان را درگیر خود کرده و همه را به وحشت انداخته است، رهبر انقلاب بدان، به چشم یک «دستاورد» برای رشد جامعه می‌نگرند که «اگر این دستاورد‌ها را داشته باشــیم، بلا برای ما تبدیل می‌شود به نعمت، تهدید تبدیل می‌شود به فرصت.» ۹۸/۱۲/۱۳

به این شش ســرفصل البته می‌توان موضوعات دیگری هم اضافه کرد که فرصت طرح آن‌ها در این مجال نیست. این شش ســرفصل، البته درس‌هایی اســت که در زندگی شخصی و اجتماعی فرد فرد جامعه نیز می‌تواند مفید باشد.

درس‌هایی برای رهایی از انفعال، و تبدیل بلا به «نعمت»/1360/

منبع: نشریه خط حزب الله

ارسال نظرات