۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۶۴۵۵۲۲
در گفت‌وگو با نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی مطرح شد؛

پاسخ به یک شبهه کرونایی مطروحه در جامعه

پاسخ به یک شبهه کرونایی مطروحه در جامعه
امام‌جمعه بجنورد گفت: اینکه تأکید می‌شود برای جلوگیری از شیوع کرونا به حرم اهل‌بیت نروید، زیارت نرفته و تجمع نکنید به این معنا نیست که نعوذبالله ما از اهل‌بیت بریده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، در پی تعطیلی موقت حرم‌های مقدس اهل‌بیت با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، شبهه‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه طبق آنچه در تاریخ نقل شده، در زمان‌های قبل با وجود خطرات بی‌شماری که در طول مسیر وجود داشت، مؤمنین حتی به قیمت قطع شدن دستشان به زیارت سیدالشهدا (ع) می‌رفتند، چرا الآن به خاطر ترس از بیماری نباید به‌صورت آزاد به حرم رفت؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، به این شبهه پاسخ داد.

وی اظهار کرد: فلسفه زیارت چیست؟ زیارت یعنی ما امامی داریم که قرار است خود را با آن امام تنظیم و تراز کرده و سبک زندگی خود را همسان سبک زندگی آن امام قرار دهیم و زیارت یعنی ما برای تجدید بیعت با امام برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: گاهی ما در شرایط عادی هستیم که در این شرایط زیارت رفتن در شب و روز هیچ مانعی ندارد، هزینه هم می‌کنیم و از راه‌های دور و نزدیک به‌سوی زیارت می‌شتابیم.

وی اضافه کرد: گاهی حرم در خطر بوده و موردتهاجم دشمن قرار گرفته است؛ یعنی اگر نرویم ممکن است دشمنان عنود حرم اهل‌بیت را تخریب کرده و به ساخت مقدس ائمه (ع) جسارت و توهین کنند. در مقطعی از تاریخ این‌گونه شد که بنی‌عباس حتی تصمیم گرفتند قبر اباعبدالله الحسین (ع) را شخم بزنند و جسارت را به این حد رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: در این مقطع شیعیان برای این‌که نگذارند این جسارت صورت بگیرد و اصل عتبات عالیات از بین رفته و مورد تخریب و جسارت واقع شود، با تمام وجود به سمت حرم شتافتند، حتی عده‌ای در مسیر به شهادت رسیدند ولی رفتند تا جلوی این فاجعه تاریخی را بگیرند.

وی با بیان اینکه این را نباید با زمان فعلی مقایسه کرد، تصریح کرد: در آن زمانی تولی و تبری مورد نظر اسلام مطرح بود؛ یعنی رفتن به زیارت مساوی با دفاع از اصل اسلام و دیانت و امامت بود، چون اصل امام و حیثیت و حرمت امام در خطر بود. در آن مقطع باید مؤمنان با هر وسیله‌ای به زیارت حرم می‌رفتند تا نگذارند این اتفاق ناگوار در تاریخ حرم اهل‌بیت پیش بیاید.

امام‌جمعه بجنورد گفت: اما امروز اگر می‌گوییم به حرم اهل‌بیت نروید، زیارت نرفته و تجمع نکنید چراکه ممکن است به این ویروس مبتلا شوید، معنای آن این نیست که نعوذبالله ما از اهل‌بیت بریده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: درواقع اگر قرار است با اهل‌بیت ارتباط بگیریم می‌توانیم این ارتباط را از منزل خود و از راه دور هم بگیریم، علاوه بر اینکه اگر به حرم برویم احتمال اینکه خود ما یا دیگران به این ویروس مبتلا شویم وجود دارد و این خود یک نوع ضایع کردن حقوق مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: رهبری فرمودند اگر شما احتمال می‌دهید با جمع شدن شما در جایی این ویروس گسترش پیدا می‌کند اگر تجمع کردید دچار سیئه شده‌اید و اگر بدانید با نرفتن شما به محلی این ویروس کمتر منتشر می‌شود و به آن محل نرفتید کار شما حسنه است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: پس نباید این سؤال را شبهه‌ناک و غلط‌انداز مطرح کرد؛ زیرا آن زمان یک مقطع بود و اقتضائاتی داشت و الآن شرایط متفاوت است.

وی گفت: قرآن می‌فرماید: هر کس واسطه کار خوبی باشد در آن کار خیر شریک است و هر کس برای کار بد واسطه شود در آن کار بد شریک است، ما می‌خواهیم در این کار بد یعنی گسترش ویروس شریک نباشیم؛ ازاین‌رو تأکید می‌کنند به زیارت نرفته و حرم اهل‌بیت را موقتاً بسته‌اند که این موضوع با آن حادثه تاریخی اصلاً قابل قیاس و مقایسه نیست./9314/ت302/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات