۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۴۵۵۲۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۷ فروردین ماه ۹۹| قیمت جهانی طلا

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۷ فروردین ماه ۹۹| قیمت جهانی طلا
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.73 درصد کاهش به 1605 دلار و 9 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 7 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۱/۰۷

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.73 درصد کاهش به 1605 دلار و 9 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا هم امروز با 0.52 درصد افت به 1625 دلار و 80 سنت رسید.

سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است با تصویب لایحه محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری آن را به مجلس نمایندگان فرستاد تا دموکرات ها برای تصویب سریع آن در مجلس نمایندگان تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند.

بازارهای بورس آسیایی پس از دو جلسه افزایش امروز را به شکلی محتاطانه آغاز کردند. سرمایه گذاران در انتظار تصویب نهایی بسته محرک اقتصادی دولت آمریکا و انتشار جزئیات آن هستند. ثبت سفارشات جدید برای کالاهای سرمایه ای مهم تولید آمریکا در ماه فوریه کاهش شدیدی را تجربه کرده و تقاضا برای ماشین آلات و سایر تجهیزات تولیدی به شدت افت کرده است. این آمارها نشان دهنده عمق اختلال ایجاد شده در فعالیت های اقتصادی است که به گفته تحلیلگران از ورود اقتصاد جهان به دوره رکود حکایت دارد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در جریان تماس تصویری با وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو از آنها خواست که به منظور مقابله با اثرات اقتصادی شیوع کرونا به صورت جدی موضوع انتشار مشترک اوراق قرضه کرونایی را مد نظر قرار دهند.

بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هم از سهامداران خود خواسته اند تا بسته های حمایتی فوری را برای کمک به کشورهای فقیر جهان فراهم کنند.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا دیروز با 1.41 درصد افزایش به 949.15 تن رسید.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۱/۰۷| کاهش قیمت نفت به مرز ۲۷ دلار

در حالی که چشم انداز افت تقاضا برای نفت به دلیل ممنوعیت سفر و قرنطینه شهرها موجب کم اثر شدن بسته محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری دولت آمریکا شده است، قیمت نفت امروز شاهد افت بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 19 سنت معادل 0.7 درصد کاهش به 27 دلار و 20 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم امروز با 37 سنت معادل 1.5 درصد کاهش به 24 دلار و 12 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 60 درصد کاهش یافته است.

استفن اینز استراتژیست بازار نفت در موسسه آکسی تریدر گفت: «بسته محرک اقتصادی موجب تقویت نسبی بازارهای نفت شده اما با توجه به تعطیلی بخش عمده کسب و کارها و مسافرت های هوایی مازاد عرضه زیادی در بازار موجود است.»

سنای آمریکا روز چهارشنبه بسته محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری را با هدف کمک به کارگران بیکار شده و صنایع آسیب دیده از ویروس کرونا تصویب کرد. اما در حالی که تقاضا به شدت رو به کاهش و تولید در حال افزایش است، چشم انداز بازار نفت همچنان کاهشی است. موسسه آی چ اس مارکیت برآورد کرده که تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم امسال بیش از 14 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و منجر به افزایش بی سابقه حجم ذخایر نفتی خواهد شد.

در عین حال از هم پاشیدن توافق کاهش تولید میان اوپک و متحدانش به رهبری روسیه در حال افزایش بیشتر عرضه نفت است. عربستان قصد دارد از ماه می روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت صادر کند.

ذخایر نفتی به شدت در حال افزایش است و به رغم جهش 50 تا 100 درصدی هزینه اجاره مخازن، ظرفیت این مخازن در سطح جهان به سرعت در حال بالا رفتن است. تجار و شرکت های نفتی برای ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی بدون مشتری با مشکل مواجه شده اند.

 

امسال نان گران نمی‌شود

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در فضای مجازی نوشت: با تصمیم شورای اقتصاد علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 2500 تومان، قیمت فروش آرد به نانوایی ها کیلویی 665 تومان تعیین شد؛ لذا امسال هم نان گران نمی‌شود.

بنابراین گزارش روز گذشته با تصویب هیئت وزیران قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ 25 هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال 99 موافقت شد و نرخ خرید تضمینی این کالای اساسی در مرحله یافت اما بر اساس یارانه ای که دولت پرداخت می کند قیمت نان افزایش نمی یابد.

 

تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد برای پشتیبانی از اقتصاد آسیب‌دیده از کرونا

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از تصویب تسهیلات دوساله بانکی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد تا سقف ۷۵۰ هزار میلیارد برای پشتیبانی از بخش‌های آسیب‌دیده اقتصاد در شیوع ویروس کرونا خبرداد.

در جلسه امروز 7 فروردین 98 ستاد اقتصادی دولت و بر اساس تاکید ریاست جمهور، جهت ارایه راهکارهای اقتصادی لازم برای پشتیبانی از بخش های اقتصادی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی در ایفای نقش و نیز انجام رسالت تاریخی خود در این مقطع حساس، پیشنهاد اعطای تسهیلات دو ساله بانکی با نرخ ترجیحی 12 درصد، تا سقف 750 هزار میلیارد ریال را ارایه کرد که مورد تصویب قرار گرفت.

بانک مرکزی با تامین اعتبار لازم و با همراهی بانک های کشور، این تصمیم مهم را در اسرع وقت عملیاتی و اجرایی خواهد کرد. 

بانک‌های کشور همانطور که در شرایط سخت کرونایی فداکارانه در خدمت مردم بوده و هستند و نزدیک به 30 نفر از بهترین همکارانشان را در جریان خدمت به مردم از دست داده اند، در این ماموریت نیز که کمک به تداوم رونق تولید کالا و خدمات در کشور و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده می باشد، مسوولیت تاریخی خود را ایفا خواهند کرد. 

 

وزیر تجارت: ذخایر کالایی به حد کافی در کشور وجود دارد

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت و در گفتگو با خبرنگاران از ذخایر اقلام کالایی و مایحتاج عمومی در کشور خبر داد و گفت: مردم به هیچ وجه نگران کمبود اقلام غذایی مورد نیاز خود نباشد؛ چرا که ذخایر کالایی به حد کافی بوده و هست.

رحمانی تصریح کرد: چون سال گذشته تولید کشور رونق خوبی داشت و در این ایام که واحدهای تولید کننده اقلام ضروری و همچنین بهداشتی مورد نیاز مردم به صورت شبانه روزی فعال هستند؛ لذا در تامین کالا هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: با تمهیدات اتحاذ شده واحدهای صنفی عرضه کننده اقلام ضروری مردم، همچون فروشگاه های مواد غذایی، سوپرمارکت ها، نانوایی ها، میوه فروشی ها و...، هیچگونه محدودیت فعالیتی نخواهند داشت و دایر خواهند بود.

رحمانی اجرای طرح اعمال محدودیت فعالیت صنوف غیر ضرور را گامی مثبت در کنترل، شیوع و انتقال بیماری کرونا در سطح کشور دانست و از واحدهای صنفی موجود در سطح کشور خواست تا همکاری لازم را با مسئولان ذیربط داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات