۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۴۵۵۴۷
پژوهشگر حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

از برچسب «توهم توطئه» تا حفظ امنیت و سلامت ایرانی ها

از برچسب «توهم توطئه» تا حفظ امنیت و سلامت ایرانی ها
یکی از پژوهشگران حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در حالی برخی دلسوزان مردم ایران را تندرو و متوهم خطاب می کنند که حفظ امنیت و سلامت مردم از مهمترین مسائل است.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: این روزها مساله حضور پزشکان بدون مرز در ایران به یکی از مسائل مطرح در رسانه های فارسی زبان داخلی و خارجی تبدیل شده است و به نظر می رسد که برخی از این مساله درپی سوء استفاده سیاسی و ابراز مخالفت با نظام و رهبری هستند.

جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای که با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، از دولت ها و سازمان های مختلف می خواهند که به یاری آنان بشتابند و این اقدام یک مساله متداول و مرسوم محسوب می شود؛ ایران در همین راستا خواستار برداشت تحریم ها و کمک جهانی برای مقابله با این ویروس شد که به طور نمونه می توان به درخواست حسن روحانی رییس جمهور و برخی از وزرا اشاره کرد.

در این رابطه مطالبی میان مخالفان و موافقان حضور پزشکان بدون مرز و تجهیزات کمکی آن ها رد و بدل شده است که مهمترین آن ها تجهیزات بسیار کم و اصل حضور پزشکان است، بر این اساس حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

از برچسب «توهم توطئه» تا حفظ امنیت و سلامت ایرانی ها

تجهیزات پزشکان بدون مرز

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و‌گویی در خصوص ورود پزشکان فرانسوی به اصفهان اظهار داشت: پزشکان فرانسوی و بدون مرز به ایران نیامده‌اند و تنها وسایل آنها به تهران رسیده‌بود که حتی به اصفهان هم انتقال داده نشد.

وی افزود: در حال حاضر اروپا طبق نظر سازمان ملل کانون کرونا شده و اسپانیا، آلمان و فرانسه با بحران‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند که بیماران خود را در راه‌روها و یا در محوطه بیمارستان رها می‌کنند.

 عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حداقل امکاناتی که شبیه صدقه دادن به جمهوری اسلامی است، گفت: کمک‌ها و ورود افراد پزشک بدون مرز یک توهین و باعث تاسف است که وزارت خارجه اجازه چنین توهین‌های را به ملت بزرگ ایران می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این پزشکان چنان امکانات حداقلی و کمی را به همراه آورده بودند از قبیل تعدادی چادر بزرگ، پوتین و دستکش و حتی انگلستان صد جفت پوتین کمک کرده بود که به نوعی توهین محسوب می‌شود و جای تعجب است که وزارت‌خارجه این اقدامات وهن برانگیز را برای ملت ایران و به خصوص جامعه پزشکی مطرح کند و سفیر ما بپذیرد.

ابوترابی با ابراز تاسف و انتقاد به وزارت‌خارجه گفت: انتقاد ما به وزارت خارجه است که چرا نسبت به این اقدام منفعل است و حتی در سیل سال قبل هم با همین موضوع روبه‌رو بودیم که نوع کمک کردن آنها سخیف بود و شان مردم ایران را خدشه‌دار کردند.

از سوی دیگر حسن روحانی رییس جمهور طی سخنانی روز چهارشنبه (6 فروردین) در جلسه هیات دولت بیان داشت: برخی از کشورهای مختلف کمک کردند و ماسک، قرص‌های مورد نیاز و برخی از تجهیزات پزشکی را دادند و کمک‌های آنها وارد کشور شده است. ما نباید از کمک یک کشور که یک خرده کم و یا زیاد است و ممکن است خیلی هم به آن صورت به آن کمک کم آنها نیاز نداشته باشیم، ولی مبنای ما این است هر کشوری از ما کمک بخواهد در حد توان ما به آنها کمک می‌کنیم و ما هم از هر کشوری کمک خواستیم کمکی‌ که آنها کردند کمک‌ آنها را دریافت می‌کنیم در این زمینه وزارت کشور ، وزارت خارجه و  بهداشت و درمان همه در یک چارچوب سیاست درستی عمل کردند و کار را پیش بردند و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم.

از برچسب «توهم توطئه» تا حفظ امنیت و سلامت ایرانی ها

حضور پزشکان بدون مرز

مطلب مهم بعدی، مساله حضور پزشکان بدون مرز در ایران است، در این زمینه برخی نظیر مانند رسانه های خاص و چهره هایی همچون علی مطهری و محمود صادقی، نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی، ممانعت از حضور این پزشکان را نادرست و کار به قول خودشان افراطی ها و تندروها دانستند.

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت به اظهارات این افراد پاسخ داد و در حساب توییتر خود نوشت: «در گروه اعزامی هیچ متخصص عفونی یا مرتبط با کرونا حضور نداشت. یک پزشک اورژانس و میزان کمی تجهیزات مصرفی که تولید داخل دارد. داروی خاص و تحریمی هم نبوده که به کاهش اثرات تحریم کمک کند. در شرایطی که ده ها بیمارستان صحرایی نیروهای مسلح در آماده باش و بسیاری از بیمارستان ها خالی است.»

چند نکته:

در رابطه با تجهیزات کمکی پزشکان بدون مرز و حضور آنان در ایران چند نکته وجود دارد که ذیل به آن اشاره می شود.

1. اگر چه رییس جمهور ایران گفته است که تجهیزات هر سازمان و کشوری، حتی اگر کم باشد، را می پذیریم، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که کمک به دیگران نباید همراه با تحقیر و توهین باشد. سازمانی که کمک های صدها هزار و میلیون دلاری در حوادث مختلف، به کشورهای گوناگون می کند، اکنون این سازمان در مساله مهم ویروس کرونا، درپی ارسال یک هزار عدد ماسک دولایه، 500 لباس پرستاری، یک تخته چادر بزرگ برای احداث بیمارستان صحرایی و اندکی تجهیزات غیر دارویی است که به گفته مصطفی فقیهی صاحب امتیاز سایت انتخاب، ارزش این کمک ها به 20 هزار دلار هم نمی رسد.

2. ایران از توانایی پزشکی و درمانی بسیار بالایی برخوردار است که این کمک های ناچیز تاثیری زیادی در روند درمانی ایران ندارد.

3. به گفته آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دوشنبه گذشته اظهار کرد: سازمان پزشکان بدون مرز در حال احداث و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی مقابله با کرونا با ظرفیت ۴۸ تخت در بیمارستان امین در کلانشهر اصفهان است.

آیا با وجود بیمارستان های صحرایی سپاه و ارتش، که غالبا خالی است، آیا جمهوری اسلامی ایران به این 48 تخت نیاز دارد؟ به طور یقین جواب منفی است و به گفته رییس جمهور، ایران از ظرفیت بسیار خوبی در زمینه درمانی و پزشکی برخوردار هستیم.

4. برخی قائل هستند که پزشکان بدون مرز باید حتما مانند گذشته در حوادث و رویدادهای ایران حضور داشته باشند، که تا حدودی حق با آن هاست اما نباید این نکته را فراموش کرد که حوادث گذشته ای که پزشکان بدون مرز حضور داشتند، حوادثی نظیر سیل، زلزله و ... بوده و خوب است که مسؤولان امنیتی و سیاسی این نکته مهم را در نظر داشته باشند که وضعیت کنونی فقط یک وضعیت بهداشتی و پزشکی نیست، بلکه برخی درپی بهره برداری سیاسی از آن هستند، بنابراین باید هوشیاری خود را حفظ و با دقت مسائل مختلف را رصد و برنامه ریزی کنند بنابراین جای برای کلماتی نظیر «توهم توطئه» نیست.

5. درمان بیماران، بسیار حایز اهمیت است ولی هیچ انسان عاقلی حاضر نیست که به هر قیمتی اطلاعات شخصی خود را در اختیار دشمنان و بیگانگان قرار دهد و این نکته مهم را نباید فراموش کنیم که ما دکتران حاذق بسیاری داریم.

6. به گفته علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت در افراد اعزامی تحت عنوان پزشکان بدون مرز هیچ متخصص عفونی وجود ندارد و فقط یک پزشک اورژانس حضور دارد. واقعا ایرانی ها این قدر کم بود پزشک اورژانس پیدا کرده اند که باید از پزشکان بدون مرز استفاده کنند؟

7. دکتر روحانی بارها گفته است که نیازمند رفع تحریم های دارویی هستیم. کشورهای خارجی به این درخواست چگونه پاسخ داده اند، آیا تحریم ها را رفع کرده اند؟ کسانی که خود را فدای کشورهای غربی می دانند و به بهانه های مختلف به دنبال پیروی و حمایت از غربی ها هستند، باید پاسخ دهند که چرا با وجود اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی می دانند که ایران با مشکل ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، حاضر به رفع تحریم های دارویی نیست؟ آیا ویروس کرونا با یک بیمارستان صحرایی 48 تخته و تعدادی اقلام کم ارزش بهداشتی و دارویی در ایران بر طرف می شود که برخی برای دفاع از پزشکان بدون مرزی به هر اقدامی دست می زنند.

8. نکته جالب دیگر این است که پزشکان بدون مرز را فرانسه ای به ایران اعزام می کند که خود، از دشمنان سرسخت این کشور محسوب می شود که نمونه اخیر اقدامات آن حمایت همه جانبه از روح الله زم مسؤول کانال آمد نیوز و عاملان اصلی اغتشاشات در ایران است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
حفظ امنیت ایرانی ها از هر مساله ای مهمتر است و نباید به پزشکان بدون مرز به بهانه کرونا اجازه فعالیت در ایران را داد
4
0
ناشناس
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
دقیقا درست فرمودید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
ما پیروان امام خامنه ای هستیم
و ایشان هم به این نوع اقدامات که افرادی تحت عنوان پزشکان بدون مرز بخواهند اطلاعات پزشکی ایران را به سرقت ببرند و در واقع جاسوسی کنند، اطمینانی ندارد و اجازه چنین کاری را نمی دهند
4
0
ناشناس
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
احسنت، مرگ بر آمریکا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
از خبرگزاری رسا و مدیر عامل و سردبیر آن بابت این مطلب سپاسگزاریم
خداوند کشور را از این بیماری منحوس نجات دهد
4
0
فاطمه امینی
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
بنده هم تشکر میکنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
طعنه سخنگوی وزارت بهداشت به پزشکان به اصطلاح بدون مرز : کوبا پیشنهاد اعزام پزشکان خود برای مقابله با ⁧ کرونا ⁩ را به کشورهای مختلف داده، ⁧ آمریکا ⁩ اعلام کرد این کمک را نپذیرفته است

شاید چون اینها مرز دارند و بدون مرز نیستند!
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
با اجازه روحانی وزیر خارجه ویز ا میده ،وزیر بهداشت هم مکان استقرار مشخص میکنه. خانه‌های بهداشت ۷سال قبل درمناطقی خاص ازشهرها با آزمایشات پرهزینه دنبال کشف ژنوم مردم بودند تا امروز پزشکان بدون مرز (بخوانیدجواسیس آمریکایی) وارد ایران شوند و آثار سم تولیدی خود را روی ژن ایرانی بررسی کنند.
دست مریزاد به قوه قضاییه و سربازان گمنام اطلاعات سپاه که با آنها برخورد انقلابی نمودند.
2
0
عبرت تاریخ
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
سلامتی سربازان گمنام امام زمان عج الله در سازمان اطلاعات و امنیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صلوات .
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
ملیت و مشاغل جاسوسانی که میخواستند به جای پزشک در کشور جمع اوری اطلاعات کنند چه بود؟!
3
0
سیما
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
در بین این گروه اتباعی با پاسپورت آلمانی،‌فرانسوی و یکی از کشورهای افریقایی حضور داشتند که به احتمال زیاد کارشناسان امنیتی مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی بودند...
2
0
سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
اسمشان گروه پزشکان بدون مرز بوده ولی حتی یک متخصص در زمینه ویروس‌شناسی و کرونا همراه نداشتند.

با وعده و تبلیغات برپایی بیمارستان صحرایی، تنها 1000 ماسک و تعدادی لباس محافظ آوردند

به هزینه رفت و آمدشان که نمی‌ارزید این محموله حدودا 15 هزار دلاری... مگر اینکه دنبال چیز باارزش‌تری بوده باشند...
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
نگرانی شدید رسانه های ملکه انگلیس از اخراج پزشکان بدون مرز (جاسوسان بامرز مشخص)، نشان می دهد که دست هایی از داخل کشور با همراهی سازمان های جاسوسی غرب می خواستند فتنه بهداشتی جدیدی بیافرینند.

ضروری است تا افراد خائن، شناسایی و بسرعت محاکمه شوند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
متاسفانه وزارت خارجه بدون هماهنگی و اطلاع وزارت بهداشت و درمان دست به این اقدام زده این گروه بسیار تحقیر آمیز با همراه داشتن 1000 ماسک و پانصد لباس، یک پزشک که تخصص اورژانس داشته نه تخصص ویژه و چهار پرستار و چهار نیروی پشتیبانی، داروی و تجهیزات مهمی نیز همراه نداشتن وارد کشور شدن. این حضور با مخالفت وزارت بهداشت و برخی دستگاها روبرو شده و باید از کشور خارج شوند. این نحوه حضور تحقیر کشور و ایرانی جماعت است که وزارت خارجه باید توضیح دهد چرا ملت ایران را تحقیر کرده و در این شرایط بحرانی به دنبال چه اهدافی میگردد.
آیا این کاسبی با آبرو و عزت ایرانی نیست؟
مجلس باید این عمل زشت را پیگیری و به مردم شریف ایران پاسخ دهد و وزارت خارجه از ملت عذرخواهی نماید.
2
0