۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۴۵۹۹۹

پر طاووس؛ گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی

پر طاووس؛ گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی
خواننده با مطالعه کتاب پر طاووس به صورت فشرده با شکل گیری جهاد سازندگی، فعالیت های جهاد، تغییر ماهیت و ساختار جهاد و سپس تشکیل وزارت جهاد کشاورزی آشنا می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات ائمه الهدی وابسته به مؤسسه بین‌المللی ائمه الهدی کتاب پر طاووس گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی، نوشته محمد نادمی را روانه بازار نشر کرد.

پیامبر اکرم صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه می‌فرمایند: تَمامُ التَّقوی أن تَتَعلَّمَ ما جَهِلتَ و تَعمَلَ بِما عَلِمتَ؛ همه تقوا این است که آنچه را نمی‌دانی، بیاموزی و آنچه را می‌دانی، به کار بندی. (تنبیه الخواطر: ج ۲، ص ۱۲۰)

امید است آنچه نمی‌دانیم، بیاموزیم و عمل نماییم و از آنچه آموخته‌ایم به دیگران منتقل کنیم. تا یار که را خواهد و مقبول که باشد.

در مقدمه کتاب می خوانیم: هدف از نوشتن این مجموعه، انتقال تجربیات، آموخته‌ها و عبرت‌هایی است که در طول سی سال کار در مجموعه جهاد سازندگی و منابعِ طبیعی در کسوت یک فرد مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی که به برکت خون مقدّس شهیدان و زعامت امام فرزانه ملّت، امام خمینی رَحْمَةُ‌اللَّهِ عَلَیه، فرصت خدمت‌گزاری پیش رویم گذاشته شد. همچنین در این سال‌های اخیر که این مطالب را می‌نویسم، یعنی سال ۱۳۹۵ که سال اقتصادِ مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده؛ انگیزه‌ای برای نوشتن این مطالب به من داد.

لذا این کتاب شامل آموخته‌ها، عملکردهای جهادگرانه و دل نوشته‌های خود و سایر بزرگان است. امید است در اختیار مشتاقان و نسل امروز و آینده قرار گیرد، تا تجربه‌ای برای آنان که خواهان دانستن و برای من رحمت و غفران الهی در قصورهای خواسته و ناخواسته در طول خدمت و زندگیم باشد.

در ادامه لازم می‌دانم این مجموعه را تقدیم نمایم به روح پاک سنگر سازان بی سنگر جهاد سازندگی که در شرایط سخت هشت سال دفاع مقدس، از جان و مال‌شان گذشتند و به خصوص اولین شهید جهاد سازندگی شهرستان فردوس، دوست و همکار عزیز شهید حسین نجفی که با من همراه و همیار بود.
فرصتی داد خدای، نام فرصت توفیق، تا که ما خدمت مخلوق خدا پیشه کنیم
و در این فرصت تنگ، در هیاهوی حیات، قدری اندیشه کنیم
با توکّل، حرکت، با صداقت، خدمت، اسم اعظم، بر لب، فکری از ریشه کنیم
وسع ما بود همین، که چو طاووس پری بگذاریم
و همین است توفیق، در زمانی محدود، که نصیب من عاصی گردید.
محمّد نادمی

پر طاووس؛ گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی

ساختار کتاب:
کتاب پر طاووس روایتی بر خاطرات یکی از جهادگران عرصه سازندگی است و نویسنده سعی کرده: تجربیات شیرین و سخت سال‌های اول انقلاب را با بیانی صریح و پدرانه بیان کند.

این کتاب شامل آموخته‌ها، عملکردها و دل نوشته‌های آقای محمد نادمی است؛ ایشان در طول سی سال کار در مجموعه جهاد سازندگی و منابعِ طبیعی در کسوت یک فرد مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمتگزاری کرده‌اند. امید است که در اختیار مشتاقان قرار گیرد.

پر طاووس؛ گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی

برشی از کتاب
روحیه مسئولیت‌پذیری و از خود گذشتگی جهادگران آن زمان و نوع مدیریت ابداع، تقویت، اعتماد و اخلاص، باعث عملی شدن و پیشرفت کارهای بزرگ بود. ولی با ادغام جهاد سازندگی در وزارت خانه‌های دولتی، از کارایی دولت برخورد انقلابی با سازندگی روستاها و حتی شهرستان‌ها کاسته شد. درحالی که هدف اصلی ایجاد جهاد سازندگی که در اندیشه امام رحمه‌الله علیه بود رفع فقر فرهنگی و اقتصادی در مناطق محروم و ایجاد ثروت برای تمام اقشار جامعه بود.

اما حتی در هیچ یک از دانشگاه‌ها این مدیریت و تجربیات سازندگی مورد ارزیابی و تدریس قرار نمی‌گیرد زیرا دیو بروکراسی این نوع روحیه را در خود بلعیده است. امروزه در گوشه و کنار کشور این نیاز احساس مس شود و جوانه‌هایی از این تفکر و روش دیده می‌شود. مانند گروه‌های جهادی که داوطلبانه برای سازندگی روستاها به مناطق محروم می‌روند؛ یا فعالیت‌های گروه‌های داوطلب برای درمان مردم مناطق محروم که تحت نام بسیج سازندگی، بسیجیان و برادران سپاهی انجام می‌دهند. تمام این‌ها نشان می‌دهد که برای ساخت ایرانی آباد ما به این نوع مدیریت نیازمندیم.


پر طاووس؛ گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی
حضرت آیه الله خامنه‌ای نیز که اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند؛ خواهان احیاء عملکردهای جهادی توسط دولت هستند.
امروز که ما داعیه صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرزها را داریم؛ در الفبای کار اقتصادی در کشور دست و پا می‌زنیم. اگر اقتصاد کشورمان را با کار و تلاش و سازندگی همه اقشار جامعه و مسئولین به پیش نبریم و دنباله‌رو همین فرهنگ جا افتاده باشیم؛ اگر تولید داخلی را تقویت ننماییم؛ اگر به فکر رفاه تمام مردم در کنار هم نباشیم؛ شعارهایمان پوچ و تو خالی خواهد بود.


پر طاووس؛ گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی
پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:
روزهای طلوع انقلاب، روزگاری بود سراسر عشق، ایمان به خداوند، کار جهادی، ایثارگری، تلاش...
واژه‌های که این انقلاب را از سایر انقلاب‌ها در سطح جهان متمایز می‌نماید و امروزه هر جا اسمی از فرهنگ جهادی می‌آید همه می‌دانند که این فرهنگ، مختص زایش فکر اسلامی امام می‌باشد...
اگر بخواهیم از این که چه بر سر این فرهنگ آمد بگوییم، باید اول بگوییم چه بر سر این اندیشه‌ها آمد....
باشد که آیندگان آن را چراغ راه خود نمایند ان شاالله.

انتشارات ائمه الهدی وابسته به مؤسسه بین‌المللی ائمه الهدی کتاب پر طاووس گوشه‌ای از تجربیات جهادگر عرصه‌های سازندگی، نوشته محمد نادمی را در ۹۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم- خیابان صدوقی (زنبیل آباد) - کوچه ۲۸-پلاک ۶۸ و یا به سایت موسسه به نشانی: www.KETABshia.ir مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۲۹۴۳۶۴۹-۰۲۵ تماس حاصل نمایند./۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات