۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۴۶۱۳۲
صحیفه سجادیه، گنجینه امام سجاد (ع) برای هدایت بشر؛

سردمدار ظهور دوباره اسلام چه کسی است؟

سردمدار ظهور دوباره اسلام چه کسی است؟
یازدهم شعبان سالروز ولادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در خصوص اعیاد شعبانیه گفت: ماه رجب و شعبان ماه‌های آماده سازی برای ورود به ماه مبارک رمضان و درک شب‌های قدر است، توجه به ماه شعبان خصوصاً در این ایام که در قرنطینه اجباری هستیم، بهترین فرصت مهیا شدن برای ورود به ماه خدا است.

این کارشناس مذهبی در ادامه در خصوص دعاها و مناجات‌های امام سجاد (ع) مطرح کرد: اولین نکته‌ای که درباره امام سجاد (ع) باید مورد توجه قرار گیرد مسئله دعا‌ها و مناجات‌های امام سجاد (ع) است، به گفته یکی از بزرگان اهل سنت مسلمانان در سه چیز مدیون ۳ نفرند، در فهم توحید و معارف توحیدی مدیون خطبه‌های توحیدی امیرالمومنین (ع) هستند که حقیقتا نهج البلاغه امیرالمومنین همتا ندارد. در شهادت، ایثار و شجاعت مدیون حسین بن علی (ع) هستند و در عرفان دعا و تضرع به درگاه الهی مدیون زین العابدین (ع) است.

وی افزود: در اغلب کشور‌های اسلامی منبع کاملی از دعا‌ها وجود ندارد و از این فیض الهی محروم هستند؛ به عنوان مثال گاهی در مسجد الحرام دعا‌های امام سجاد (ع) را می‌خواندیم، می‌دیدیم مردم دور ما جمع می‌شدند و اشکشان جاری بود و از ما سوال می‌شد که این کتاب برای کیست که شما می‌خوانید؟ می‌گفتیم صحیفه سجادیه زین العابدین (ع) یکی از فرزندان رسول الله (ص) است.

سید مصطفی میرلوحی گفت: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی از شیخ طنطاوی که شیخ اعظم مصر بود، نقل می‌کند برای اولین بار یک عالم طراز اول اهل سنت گفت وقتی نسخه صحیفه سجادیه را دیدم، بابت محروم بودن از یک همچنین مجموعه ناب در مناجات با خدا، احساس شقاوت کردم و آن جمله معروف را در مورد صحیفه سجادیه بیان کرد که این کتاب گرانقدر فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق بوده است.

فرق مناجات‌های امام سجاد (ع) با خدا و مردم

این سخنران مذهبی در مورد تفاوت مناجات‌ها بیان کرد: بین مناجات‌هایی که از امام سجاد (ع) با خدا داشتند و موعظه و درس‌هایی که به مردم می‌دادند، تفاوت وجود دارد. زیرا وقتی طرف مقابل امام مردم بودند باید اندازه فهم مردم صحبت می‌کردند و لذا اگر پیرزنی سوال توحیدی می‌پرسید یک گونه جواب میدادند و کسی که سوادش بالاتر بود به گونه دیگر جوابش را می‌دادند، محدثین و خواص و بالاتر از آن که اصحاب سر بودند، به شکل دیگری جواب می‌داندند. لازم به ذکر است صاحب سرشان کسانی بودند که توانایی فهم عالی‌ترین معارف اهل بیت (ع) را داشتند.

توصیه امام خمینی (ره) به خواندن مناجات شعبانیه صحیفه سجادیه

وی افزود:اگر کسی می‌خواهد عالی‌ترین معارف اهل بیت (ع) را بفهمد باید به صحیفه سجادیه مراجعه کند، کتاب نفیسی که بزرگترین علماء و مراجع ما به آن مراجعه و مردم را هم به خواندن آن توصیه می‌کردند. به عنوان مثال امام خمینی (ره) در ماه شعبان تاکید می‌کردند مناجات شعبانیه را بخوانید. البته دعا و تضرع ما نباید فقط برای حوائج مادی باشند، گاهی در مورد مضامین نورانی این ادعیه صدق می‌کند.

امام سجاد (ع) ایجاد کننده شبکه وکالت / صحیفه سجادیه گنجینه امام زین العابدین (ع) برای هدایت بشر

بهترین زمان آشتی با خدا

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در این زمان که بعضی‌ها در منزل افسردگی پیدا کردند بهترین زمان برای وصل به خدا استفاده از همین مناجات‌های ماه شعبان است و با این دعا‌ها روحمان را جلا دهیم و واقعاً به دنبال معرفت باشیم و سطح درک مان را از خداوند بالا ببریم.

حجت الاسلام میر لوحی گفت: نکته دیگر در مورد امام سجاد (ع) شبهه‌ای است که می‌گویند امام سجاد فقط اهل دعا بودند و در عرصه‌های سیاسی حضور نداشتند. این نکته درست است، زیرا حتی اجازه نمی‌دادند حضرت زین العابدین کرسی درسی در منبر جدش رسول خدا (ص) داشته باشد؛ در قیاس با امام صادق که پنج هزار شاگرد تربیت کردند قابل قیاس نیست.

وی افزود: امام سجاد (ع) در مسیر تربیت یاران با دو یا سه نفر مثل ابو خالد کابلی و جابر ابن عبدالله انصاری شروع کردند به شکلی که اسلام با کشته شدن ابا عبد الله (ع) از بین رفت و امام سجاد دوباره آن را احیا کردند. حضرت زین العابدین (ع) به عنوان معرف و پیام رسان کربلا پیش می‌رفتند و می‌توان این مطلب را گفت که ایشان اولین فراهم کننده ظهور امام زمان (عج) هستند و به تعبیر دیگر سردمدار ظهور و شروع پیروزی اسلام امام سجاد (ع) است.

چگونگی تربیت سرباز برای دین

این کارشناس مذهبی تشریح کرد: یکی از کار‌ها برای تربیت صحابه این بود که امام سجاد (ع) برده می‌خریدند و یک سال آن‌ها را نگه می‌داشتند و در این مدت مسائل و معارف را به آن‌ها آموزش می‌دادند تا شب عید فطر که شب آزادی است، آن‌ها را آزاد می‌کرد. نتیجه این حرکت فرهنگی عظیم برخی دانشمندان و عرفا و شخصیت‌های عظیمی هستند که به قبیله خودشان و مردم قبیله خود را تعلیم می‌دادند و با این کار باعث نشر دین ناب محمدی می‌شدند، در نتیجه با تربیت حدود ۱۸۰ شاگرد نخبه می‌توان گفت امام سجاد (ع) موسسه شکوه و عظمت در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بودند.

امام سجاد (ع) ایجاد کننده شبکه وکالت / صحیفه سجادیه گنجینه امام زین العابدین (ع) برای هدایت بشر

فشار سیاسی و اقتصادی در زمان امام سجاد (ع)

میرلوحی در مورد فشار سیاسی و اقتصادی در دوران امام زین العابدین (ع) بیان کرد: در زمان بنی امیه و بنی عباس آنقدر خفقان بود که زنان بنی هاشم در مدینه به قدری فشار برایشان بود که گاهی در خانه قبیله بنی هاشم یک چادر نماز کامل که تمام بدنش را بپوشاند، نبود و زن‌ها چادر به هم قرض می‌دادند و کار امام سجاد (ع) بسیار سختی بود و برخی فکر می‌کنند امام وظیفه خودش را کامل انجام نداده است.

وی در توضیح این مطلب که ما وظیفه داریم امام سجاد (ع) را از این مظلومیت خارج کنیم، گفت: استاد حکیمی یکی از اساتید اخلاق نقل می‌کردند وقتی با علمای ادیان مختلف برخورد می‌کردم به من می‌گفتند امیرالمومنین (ع) در شجاعت و حسین ابن علی (ع) در ایثار هرکدام جایگاه و مقامی دارد اما امام سجاد (ع) برای دین چه کرده است؟ نه دانشگاهی و نه جهادی؛ شما به چه دلیل ایشان را امام می‌دانید؟ در جواب این افراد باید گفت امام به این جنگ و جهاد شناخته نمی‌شود، زیرا امام معصوم دارای سه ویژگی است اول این‌که منصوب خدا هستند، بعد علم الهی دارد و در آخر دارای عصمت الهی است، این سه ویژگی است که امام را مشخص می‌کند و هر سه مورد در امام چهارم ما شیعیان صادق است.

حجت الاسلام میر لوحی افزود: سنگر امام زین العابدین (ع) ادعیه و مناجات‌های ایشان است که در قالب صحیفه سجادیه در اختیار مومنان قرار گرفته است، گنجینه‌ای که وقتی به دست مسئولان و روسای دانشگاه‌های جامعه اسلامی و کسانی که مخالف امام سجاد (ع) بودند می‌رسید، همه تعجب می‌کردند و برایشان معرفت و جایگاه زین العابدین (ع) عجیب بود.

موسس شبکه وکالت امام سجاد (ع) است

در انتها این کارشناس مذهبی بیان کرد: در میان اهل بیت (ع) شبکه‌ای به عنوان وکالت ایجاد شد و شاید بتوان گفت موسس شبکه وکالت امام زین العابدین (ع) بودند. البته اوج این شبکه در زمان امام کاظم (ع) بود، ولی شروع تربیت از دو نفر و رساندن این افراد به حدود ۱۸۰ نفر خود بیان کننده ایجاد شبکه وکالت به دست امام چهارم شیعیان است که به ما آموزش می‌دهد اگر امامتان در جایی محصور بود و دسترسی به ایشان نداشتید می‌توانید به واسطه شبکه وکالت با امامتان ارتباط داشته باشید./1360/

ارسال نظرات