۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۶۴۶۳۹۷
حجت الاسلام قطبی:

آگاهی یا ادراک؛ رسالت رسانه ملی کدام است؟

آگاهی یا ادراک؛ رسالت رسانه ملی کدام است؟
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یادداشتی به مسأله اقناع مخاطب و اطلاع رسانی به مخاطب و رسالت رسانه ملی در این خصوص پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یادداشتی به اهمیت اقناع مخاطب از سوی رسانه ملی پرداخته است.

متن این یادداشت بدین شرح است:

از دیرباز رسانه‌های جمعی در صدد اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی بوده اند و هنوز هم بسیاری از مردم و حتی نخبگان، رسالت رسانه را اطلاع‌رسانی می‌دانند این در حالی است که نسل جدید رسانه ها از اطلاع رسانی و آگاهی بخشیِ صِرف عبور کرده و تلاش می‌کنند در مخاطب ادراک و اقناع ایجاد کنند. در واقع رسالت اصلی رسانه را تبلیغ و اقناع می‌دانند.

ادراک و اقناع، مرتبه بالاتری نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و در این مرحله، رسانه‌ها می‌کوشند مخاطب را قانع کرده و رفتار مد نظر خود را به توافق و درک او برسانند. اینجاست که رسانه‌های غربی و ماهواره‌ها می‌کوشند برنامه‌هایشان معطوف به رفتار و کنش‌های اجتماعی بشود و به دلیل عمل به قواعد اقناع و ادراک تا حد زیادی هم موفق بوده اند.

لیکن در رسانه ملی کمتر به این مهم توجّه شده و به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اکتفا شده است.

انتظار می رود رسانه ملی در حوزه های پر اهمیت مثل قرنطینه خانگی، قطع چرخه ویروس، فاصله اجتماعی و همچنین در اثبات کارآمدی نظام پزشکی و سلامت کشور و وجود فراوانی در مایحتاج زندگی مردم، به قواعد اقناع و ادراک عمل کند و صرفاً به نقل قول توصیه‌ها و در قالب تیترهای خبری اکتفا نکند، باشد که مردم فهیم ایران همدلی و همراهی بیشتری به خرج دهند./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات