۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۴۶۴۱۲
تولیت مدرسه علمیه مروی:

صلوات شعبانیه جایگاه پیامبراکرم را در عالم هستی بیان می کند

صلوات شعبانیه جایگاه پیامبراکرم را در عالم هستی بیان می کند
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) شجره طیبه نبوت هستند، گفت: صلوات شعبانیه جایگاه پیامبراکرم(ص) را در عالم هستی بیان می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، به صورت پیام صوتی به تشریح صلوات شعبانیه پرداخت و گفت: در صلوات شعبانیه اوصافی از پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) بیان شده که بسیار قابل تامل است.

وی با بیان اینکه انسان با خواندن صلوات شعبانیه اعتقادات خویش را به اولیای الهی اظهار می کند، ادامه داد: این اعتقادات منحصر به شیعه نیست بلکه همه کسانی که به رسالت پیامبراکرم(ص) و قرآن کریم اعتقاد دارند باید به معانی این صلوات ملتزم باشند، درک کنند و به محتوای آن پایبند باشند؛ از این نظر درک محتوای صلوات شعبانیه بسیار مهم است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به فرازی از این صلوات مبنی بر اینکه پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) شجره نبوت هستند، بیان داشت: نبوت همان حقیقت خاص انسان با عالم غیب است، تنها انسان خاص می تواند ارتباط خاص با خداوند متعال و عالم غیب پیدا کند و از آن عالم خبردار شود سپس همان اخبار را در اختیار دیگران بگذارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: نبی با عنایات الهی به عالم غیب اتصال روحی پیدا می کند و آن خبری که نبی از عالم غیب دریافت و به دیگران انتقال می دهد، یک خبر خاص است.

وی با بیان اینکه هر یک از انبیای الهی خداوند متعال را به اندازه ظرفیت وجودی خودشان درک می کنند، اظهار کرد: انبیای الهی زمانی که از خداوند متعال، هدف آفرینش و راه و روشی که خالق برای مخلوق مقرر و ترسیم فرموده، مطلع می‌شوند این اخبار را در قالب مفاهیم و جملات به ما انسان ها انتقال می دهند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: نبی تنها خبرگیرنده نیست بلکه خبر دهنده نیز هست، بر همین اساس نظام نبوت نظامی است که خداوند در این عالم قرار داده تا انسان ها شاهد ظهور صفت رحیمیت پروردگار باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه ارتباط با عالم غیب به دو صورت محقق می شود، ابراز کرد: ارتباط با عالم غیب به دو صورت با واسطه و بی واسطه انجام می شود.

وی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) خاتم انبیای الهی و دارای جایگاه ویژه ای هستند، اظهار داشت: خاتم انبیای الهی بودن به این معنا است که پیامبراکرم(ص) علاوه بر همه مراتب نبوتی انبیای گذشته از یک نبوت خاص و بالاتری نیز برخوردار هستند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: نبوت پیامبراکرم(ص) علاوه بر گستردگی مکانی دارای گستردگی زمانی نیز هست چرا که بعد از پیامبراکرم(ص) دیگر هیچ پیامبری مبعوث نشد و نبوت ایشان تا قیامت ادامه خواهد داشت از این جهت نبوت آن حضرت علاوه بر گستردگی مکانی و زمانی دارای گستردگی حقیقتی نیست هست.

تولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: دین اسلام انسان را به حقایقی می رساند که انبیای الهی گذشته به آن حقایق نرسیدند از این جهت نبوت پیامبراکرم(ص) برترین نبوت‌ها به شمار می رود. خبرگیری آن حضرت از عالم غیب گسترده‌ترین خبرگرفتن از عالم غیب و حقایقی بوده که برای بشر امکان آگاهی یافتن از آن را داشته است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
السلام علیک یا رسول الله
0
0
بی پروا
Luxembourg
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
لطفاً دروس اخلاق آیت الله تحریری را پیوسته منتشر کنید
0
0