۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۴۶۵۲۱
نقد سریال؛

وقتی هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد

وقتی هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد
سکوت بهتر از تکرار است، وقتی یک حرف تکراری و اشتباه را چند بار از دهان خارج کردید، حالا تمام ایده‌هایتان ته کشیده است و به الگوبرداری از سریال‌های ترکیه‌ای رو آوردید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کارگردان سریال مانکن، حسین سهیلی زاده تاکنون ده سریال برای تلویزیون ساخته است که از جمله آنها دلنوازان، فاصله‌ها، دختران حوا و ... می‌باشد که کیفیتی به مراتب بالاتر از مانکن دارند.

یکی از اصلی‌ترین موضوعات سریال مانکن علاوه بر موضوع عاشقانه، مسئله فاصله طبقاتی و مشکلات اقتصادی است. مانکن که در ابتدا نامش سایه‌های بلند بود، یک ملودرام اجتماعی است که در بیست و شش قسمت تولید شده و در خلاصه رسمی داستان آمده است که « همیشه عشق‌های بزرگ و زیبا، دشمنان بزرگ و مخوف داشته‌اند.»

داستان از این قرار است که دو جوان با نام‌های کاوه (امیرحسین آرمان) و همتا (نازنین بیاتی) عاشق یکدیگر هستند اما به دلیل مشکلاتی که به وجود می آید، به هم نمی‌رسند. این سریال همانند اکثر سریال‌های نمایش خانگی بسیار سطحی بوده و از سریال‌های ماهواره‌ای الگوبرداری شده است.

باز هم تکرار تلخ سریال‌های ترکیه‌ای

نویسنده سریال به تقلید از سریال‌های ترکیه‌ای از سوژه های تکراری عشق مثلثی، مافیا و خیانت استفاده کرده است، بدون آنکه بتواند آن را به خوبی ایرانیزه کند. البته با توجه به هدف گنجانده شده در سریال (رویای ثروتمند شدن و از فقر به فخر رسیدن) می توان ادعا کرد این سریال تقلیدی از فیلم‎های هندی نیز می‌باشد.

تیپ شخصیت‌ها تکراری و کلیشه‌ای بوده و شخصیت پردازی‌ها بسیار ضعیف می‌باشد. استفاده از چهره‌های محبوب و پرطرفدار مرد و زن برای جلب مخاطب بیشتر، از دیگر نکات این سریال است.

فیلمنامه سریال به جای آنکه محکم و بدون ضعف باشد، بیشتر به زرق و برق بازیگران و اشرافی‌گری‌ها پرداخته است. کارگردان از طریق آرایش غلیظ بازیگران زن و کلوز آپ‌های متعدد از آنها قصد جلب مخاطب بیشتر را دارد که این روش از حسین سهیلی زاده بعید بود.

نظارت را متوقف کردند

متاسفانه نظارت ضعیف بر سریال‌های شبکه نمایش خانگی سبب شده است تا این سریال‌ها به بستری برای قبح شکنی در خانواده‌ها تبدیل شوند؛ نمایش اشرافی‌گری و زندگی لاکچری موجب دامن زدن به شکاف طبقاتی در جامعه می‌شود. امید است که با نظارت بیشتر و بهتر نهادهای مربوط، روند و کیفیت ساخت این سریال‌ها بهبود یافته و مطابق با فرهنگ و جامعه ایرانی-اسلامی ساخته شوند. /882/ 704/

محمد رضا عسگری، کارشناسی ارشد ارتباطات

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فردای بهتر
Iran, Islamic Republic of
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
به این مساله که فضای صفحه فرهنگی شما تبدیل به خانه سینمای جوان شده و فقط در موارد خاص به غیر از سینما و سریال می پردازید کاری ندارم و تاسف می خورم.
خواهش می کنم به فکر اندک مخاطبان این قسمت باشید که در حال پر کشیدن دسته جمعی هستند.
اما به نظر شما متن بالا نقد سریال محسوب می شود.
2
0
دبیر
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
از لطف شما ممنونیم!
تقریبا از ابتدای عید به این سو چهارمین نقد فیلمی است که در کنار سی و چهار کار تولیدی مان با موضوع های مختلفی همچون مرگ آگاهی، معرفی کتاب و مستند، جنگ بیولوژیک، تکه هایی از صحبت های اساتید مذهبی، عقلانیت و موضوع شیرازی ها و ... بدان اشاره می شود.

انتقادشما به دیده منت اما عرض کردیم که در جریان مطالب باشید.
البته حقیر شما را خوب می شناسم و کاملا با حضرتعالی آشنا هستم!
مخصوصی
Iran, Islamic Republic of
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
این متن کدوم سریالو داره نقد می کنه؟
2
0
ناشناس
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
در متن هم آمده است، سریال مانکن