۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۴۶۵۹۰
پژوهشگر حوزه علمیه قم:

الحشد الشعبی مانعی بزرگ در برابر اهداف شوم آمریکا است

الحشد الشعبی مانعی بزرگ در برابر اهداف شوم آمریکا است
پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: جبهه مقاومت عراق مانع از دستیابی آمریکا به اهداف شوم و استعماری خود در این کشور است، بنابراین آنان درپی رفع این مانع هستند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: عراق یکی از کشورهای مهم منطقه محسوب می شود که کشورهای استعمارگر و پادشاهان دوره های مختلف چشم طمع به این کشور داشته اند. این روزها نیز رسانه های منطقه در بخش های مختلف خبری از اقدامات نظامی آمریکا علیه ملت عراق خبر می دهند. خبر این مساله با واکنش داخلی و خارجی عراق مواجه بوده و همه طرف ها، آمریکایی های را از هر گونه ماجراجویی جدید نهی می کنند. حجت الاسلام عارف ابراهیمی از پژوهشگران حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی این موضوع مهم منطقه پرداخته است که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

الحشد الشعبی استخوانی در گلوی آمریکا

«طلوع نو» نام عملیاتی است که آمریکایی ها برای ایجاد دگرگونی اساسی در عراق قرار داده اند. این عملیات از دو بُعد زیر قابل بررسی است.

1. ریشه و علت تصمیم سران کاخ سفید برای اجرای این طرح

2. مواضع مسؤولان عراقی به عملیات «طلوع نو»

ریشه و علت تصمیم سران کاخ سفید برای اجرای این طرح

آمریکایی ها در سال 2003 میلادی تحت عنوان «آزادی عراق» و به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی به این کشور تجاوز و بغداد پایتخت این کشور را به طور کامل اشغال کردند. بعدها مشخص شد که هیچ گونه سلاح کشتار جمعی در این کشور وجود ندارد بر این اساس حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق بی معنا بود بر این اساس با فشار مقامات این کشور بخشی عمده ای از نظامیان آمریکایی خاک عراق را ترک کردند.

سلاح کشتار جمعی، بهانه ای برای حمله آمریکا به عراق بود، آنان نقشه چپاول ثروت های ملی این کشور نظیر نفت و تسلط و رصد فعالیت های همسایگان عراق نظیر جمهوری اسلامی ایران، سوریه و ترکیه  و در نهایت تقسیم عراق به سه قسمت کردنشین، سنی نشین و شیعه نشین را مد نظر داشتند.

حال سوال این است که آیا آمریکایی ها به چه میزان به اهداف خود دست پیدا کرده اند؟ اگر به طور واقعی می خواهیم این مساله را بررسی کنیم باید بگوییم که آمریکایی ها در چپاول ثروت های ملی عراق، موفق بودند و قراردادهای نفتی آنان طی این سال ها گویایی این مطلب است.

اما آمریکایی ها برای استمرار حضور خود در این کشور و دستیابی به سایر اهداف شوم خود در عراق با چالش های جدی مواجه بودند. سران کاخ سفید از سیستم «ایجاد مشکل و ارائه راه کار» استفاده کردند. این سیستم به این گونه است که خود آمریکایی های به صورت پنهانی مشکلی بزرگی نظیر تجاوز جریان تروریستی داعش به خاک عراق را ایجاد کردند و خود نیز به دنبال راه حلی برای مهار آن بودند که به این بهانه بتوانند که مدت بیشتری در خاک این کشور بمانند. پس طبیعی است که آمریکایی ها هر شخص و یا چیزی که در مسیر این سیستم سنگ اندازی کند را باید برطرف کنند و اکنون کسانی که اجازه چنین اقدامی را به مقامات آمریکایی ندادند، فرزندان راستین و غیور عراق یعنی اعضای بسیج مردمی بودند. جبهه مقاومت در عراق با کمک جبهه مقاومت در سایر کشورها نظیر لبنان، سوریه و ایران توانستند جریان های تروریستی و تکفیری را در عراق مهار کنند و این مساله خشم آمریکایی را درپی داشت به این علت به بهانه های مختلف درپی ضربه زدن به گردان و احزاب مختلف الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق بودند.

آمریکایی ها طی سال 2019 و 2020 میلادی برنامه حذف الحشد الشعبی در عراق را دنبال می کنند و به همین علت طی سال 2019 بارها به مقرهای مختلف آنان حمله نظامی کردند و تعدادی از اعضای آنها را به شهادت رسانند و در سال 2020 میلادی نیز فعالیت های خود را با ترور ابومهدی المهندس از اعضای ارشد الحشد الشعبی در عراق و حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و از حامیان اصلی الحشد الشعبی آغاز کردند و در ادامه حمله به مقرهای بیشتر گردان های مختلف الحشد الشعبی در استان های گوناگون عراق را در دستور کار خود قرار دادند.

الحشد الشعبی استخوانی در گلوی آمریکا

واکنش مسؤولان عراقی به عملیات «طلوع نو»

مسؤولان عراق در رابطه با اقدام آمریکا برای فشار حداکثری نسبت به الحشد الشعبی به سه قسمت تقسیم شدند. برخی از مسؤولان که بیشتر عضو فراکسیون های کردها عراق هستند، از هر اقدامی که آمریکایی ها انجام دهند، حمایت آشکار و پنهان می کنند و در واقع به دنبال فرصتی هستند که خود کردستان را از خاک عراق جدا کنند حتی اگر به قیمت قربانی کردن فرزندان این ملت باشد که نمونه آن نیز در کودتای اخیر مسعود بارزانی از مسؤولان ارشد اقلیم کردستان عراق و عدم مشارکت احزاب در تصمیم گیری پارلمان در چند ماه اخیر، برای اخراج آمریکایی ها از این کشور است.

دسته دوم، مسؤولانی هستند که نسبت به رخ دادهای عراق بی تفاوت هستند و گاهی جانب آمریکا و گاهی جانب ملت خود را می گیرند که بیشتر این افراد عضو فراکسیون و احزاب سنی عراق هستند که  میزان خیانت این افراد نسبت به کردها بسیار کمتر است ولی نسبت به مقابله آمریکا با اعضای الحشد الشعبی، موضع بی طرف را اتخاذ می کنند و گاهی هم به بهانه های مختلف و مصلحت سنجی های بی مورد، طرفدار آمریکایی ها هستند.

دسته سوم، مسؤولانی هستند که با حضور آمریکایی ها به شدت مخالف هستند و از جبهه مقاومت به شدت حمایت می کنند و در راستای مصالح و منافع ملی عراق قدم بر می دارند و اجازه چپاول ثروت های ملی مردم عراق را نمی دهند. این افراد غالبا شیعه هستند و برخی از اعضای فراکسیون و احزاب سنی نیز در زمره این دسته قرار می گیرند. این مسؤولان در چند ماه گذشته با تصویب قانونی بر ضرورت اخراج آمریکایی ها رای دادند و خواستار حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت عراق شدند.

الحشد الشعبی استخوانی در گلوی آمریکا

چند نکته:

مسؤولان و مردم به ویژه علما عراق نسبت به اقدامات و توطئه های آمریکایی ها در این کشور وظایف و مسؤولیت های دارند که به طور خلاصه در ذیل به آن اشاره می کنیم:

1. مسؤولان و مردم به ویژه جریان های شیعی باید از هر گونه اختلافات افکنی داخلی به شدت دوری و اتحاد خود را در برابر دشمن واحد حفظ کنند.

2. ملت عراق تجربه خوبی در مساله فتوای جهاد کفایی برای مبارزه با جریان تروریستی و لبیک به ندای مرجعیت داشته اند، پس آنان باید بدانند که راه برون رفت از مشکلات عراق پیروی از مرجعیت یعنی حضرت آیت الله سید علی سیستانی است.

3. همان طور که نمایندگان حضرت آیت الله سیستانی یعنی حجج الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی و سید احمد صافی در خطبه های نماز جمعه کربلا بارها بیان کرده اند، مرجعیت با هر گونه مداخله خارجی در عراق مخالف است و اجازه اشغال دوباره این کشور به دست مستعمران خارجی را نمی دهد.

4. الحشد الشعبی در جریان مبارزه با جریان تروریستی و تکفیری داعش به توانایی بالای نظامی دستیافته اند و از انسجام خوبی برخوردار هستند، پس همان طور که مقامات بسیج مردمی بارها گفته اند، هر گونه ماجراجویی جدید آمریکا در عراق را به شدت پاسخ می دهند و دوران «بزن و در رو» به پایان رسیده است.

5. آمریکایی ها از هر بهانه ای برای پوشش اقدامات خود برای رسیدن به اهداف شومشان استفاده می کنند و اکنون که جهانیان با موضوع شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کنند، فرصت بسیار مناسبی است که سران کاخ سفید درپی دستیابی با اهداف خود در عراق باشند.

6. برخی از کشورهای منطقه با هر گونه حمله نظامی آمریکا به عراق مخالفت کرده اند و در ایران نیز علاوه بر وزارت خارجه، مسؤولان سیاسی زنگ هشدار را برای سران کاخ سفید به صدا در آورده اند.

7. تحلیلگران عراقی، غربی و حتی آمریکایی نیز در برابر اجرای نقشه شوم سران کاخ سفید در عراق هشدار داده اند و خواستار خویشتن داری بیشتر مقامات آمریکایی و احترام به حق حاکمیت عراق شده اند.

8. شخصیت ها و مسؤولان عراقی به ویژه احزاب سنی و کرد باید موضع شفاف و صریحی نسبت به این موضوع بگیرند و اجازه آغاز و شعله ور شدن فتنه جدید در عراق را ندهند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
مقاله های تحلیلی برادر حجت الاسلام عارف ابراهیمی مانند همیشه به روز و انقلابی بود.
دردو بر این نویسنده تلاشگر حوزوی
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
خداوند عراق را از شر این آمریکا و انگلیس نجات دهد
3
0
کاظمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
یادداشت بسیار خوبی بود، تشکر، استفاده کردیم
3
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
ایران اسلامی برای نجات مردم آمریکا دعا می کند.
کشور ما با دولت آمریکا مشکل دارد و ملت آمریکا را زیر یوغ امپراتوری ایالات متحده می داند.
2
0
ناشناس
Netherlands
۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
توطئه های آمریکا د رعراق به زودی خنثی می شود
2
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
آفرین بر این دانشمند جوان اسلامی که یکی از مصادیق واقعی آگاه به زمان محسوب میشوند . خداوند حفظ و تائیدشان بفرماید .
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
بسیار عالی بود، استفاده کردیم
2
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
عزیزی در یکی از وب سایت های خوب نوشته بود:چو بیشه تهی ماند از نره شیر . شغالان در آیند آنجا دلیر . چو بیشه ز شیران تهی یافتند . سگان فرصت روبهی یافتند . منظور این بزرگوار اعمال نا بخردانه ی آمریکائی ها در غیاب شهید بزرگوار سردار سپهبد سلیمانی رضوان الله تعالی علیه بود . چون برای بنده جذ اب بود .در کنارش نوشتم :
قوی پنجه شیران اسلامیان . شغالان و سگ ها برند از میان .
فقط با یکی غرش از راه دور . نیازی نباشد که یابند حضور .
1
0
ناشناس
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۹
قشنگ بود