۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۴۶۸۹۸
تولیت مدرسه علمیه مروی مطرح کرد؛

حضرت زهرا، محل اتصال و پیوند بین امامت و نبوت

حضرت زهرا، محل اتصال و پیوند بین امامت و نبوت
آیت الله تحریری با بیان اینکه حضرت زهرا(س) محل اتصال و پیوند بین امامت و نبوت هستند، گفت: امامت در اسلام امتداد نبوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته به صورت مجازی به تشریح صلوات شعبانیه پرداخت و گفت: در فراز ابتدایی صلوات شعبانیه ویژگی‌ها و کمالات معنوی و جایگاه حقوقی اولیای الهی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه جایگاه حقوقی اولیای الهی همان جایگاه نبوت و امامت است، ادامه داد: لازمه این جایگاه آن است که اولیای الهی با ملائکه در ارتباط بوده و فرشتگان در خدمت آن بزرگواران باشند زیرا اهل بیت(ع) معدن علوم الهی هستند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه ظرف وجودی اولیای الهی انعکاس دهنده ذات مقدس الهی و کمالات وجودی حضرت حق است، ابراز کرد: انسان به هر حقیقتی از حقایق عالم هستی راه پیدا کند آن علم می شود و این خاندان، اهل بیت وحی هستند یعنی پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) با بیت وحی ارتباط دارند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) از نسل کسانی هستند که آن شخصیت‌ها چون حضرات ابراهیم و اسماعیل از بیت وحی و دارای مقام نبوت بودند همچنین به لحاظ آن دعوت‌هایی که اجداد ایشان به توحید و معاد داشتند این دعوت ها بیانگر جلالت و قدر حضرت است لذا پیامبراکرم(ص) این سیادت را از اجدادشان به ارث بردند.

وی افزود: اینکه گفته می شود اولیای الهی اهل بیت پیامبراکرم(ص) هستند معنای روشنی دارد زیرا این خاندان به بیت نبوت انتصاب دارند؛ بنابراین مقام امامت باید به مقام نبوت اتصال داشته باشد و نمی شود رهبران مسلمانان بعد از نبی اکرم(ص) از کسانی باشند که از جهت معنوی ارتباطی با بیت نبوت نداشته باشند.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: اینکه بعد از حضرت گفته شد، نمی شود امامت و نبوت در یک خانواده باشد این دیدگاه دینی نیست و سخنی انحرافی و شیطانی است. ما معتقد هستیم جایگاه رهبری امت اسلامی بعد از نبی اکرم(ص) باید با جایگاه نبوت یکی و متصل باشد با این تفاوت که وحی رسالتی به امام نمی شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه نور امام علی(ع) و پیامبراکرم(ص) از یک نور است، ابراز داشت: خواست خداوند این بوده که نور جد مطهر این بزرگواران به دو شاخه امامت و نبوت تقسیم شود؛ جناب ابوطالب و عبدالله هر دو مقام بالایی دارند و خداوند چنین تقدیر کرده تا جایگاه امامت و نبوت در این بستر قرار داده شود.

وی افزود: بعد از پیامبراکرم(ص) نیز مشخص است باید شخصیتی بیاید که جایگاه نبوت در شاکله امامت ظهور پیدا کند و آن وجود مقدس حضرت زهرا(س) است که محل التقاء دریای امامت و نبوت می شوند تا لؤلؤ و مرجان از این جایگاه استخراج شود.

آیت‌الله تحریری خاطرنشان کرد: از این رو همه اولیای الهی اهل بیت پیامبراکرم(ص) هستند و آن بزرگواران هم انتصاب ظاهری به ایشان دارند و هم انتصاب واقعی این جایگاه را پذیرفتند و سنخیت روحی با نبوت دارند؛ بنابراین این اهلیت در نسل امام علی(ع) و پیامبراکرم(ص) به واسطه حضرت زهرا(س) ادامه پیدا می کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات