۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۶۴۷۱۲۳

یادداشت | تبدیل شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نزاع با جوانان این کشور

یادداشت | تبدیل شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نزاع با جوانان این کشور
بر اساس آمار منتشر شده، کمتر از 30 درصد از رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را افراد زیر 45 سال تشکیل می دهند.

خبرگزاری رسا - گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تبدیل به نزاع جریان حاکم بر این کشور با جوانان خواهان تغییر شده، رقابتی که علیرغم سرپوش گذاری رسانه بر آن، حاکی از شکاف عمیق بین نسلی و فعال شدن گسل های بحران خیز است.

سندرز به عنوان نماد مبارزه با سیستم فعلی و جلودار تغییر در نظام نابرابر ایالات متحده، مورد حمایت جوانان و نسل تحصیل کرده ایالات متحده است و در مقابل محافظه کاران و حامیان سیستم اقتصادی_سیاسی فعلی در کنار بایدن قرار گرفته اند.

دموکرات ها بی شک با تمام توان خود مانع پیروزی جوانان و تحول خواهان در ایالات متحده خواهند شد اما با گذشت سال ها بر میزان حامیان تغییر و متقاضیان عبور از نظام فعلی افزوده خواهد شد و به زودی پایه های پوسیده ایالات متحده فروخواهد ریخت.

برای درک بهتر این اتفاق به بررسی آماری انتخابات درون حزب دموکرات بر اساس داده های تولیدی توسط خبرگزاری CNN خواهیم پرداخت که به عنوان نمونه، نظرسنجی صورت گرفته در ایالات واشنگتن به عنوان مرکز سیاست ملی این کشور مورد بررسی قرارگرفته است. در این ایالت جو بایدن پیروز انتخابات درون حزبی بوده است.

1- جوانان تحول خواه یا سالخوردگان محافظه کار

بر اساس آمار منتشر شده کمتر از 30 درصد از رای دهندگان را افراد زیر 45 سال تشکیل می دهند و بیش از 70 درصد رای دهندگان در ایالات متحده بالای 45 سال و با گرایشات محافظه کار یا متمایل به محافظه کاری هستند. این عدم تمایل جوانان به حضور در انتخابات خود ناشی از سرخوردگی و ناامیدی از تغییر وضع موجود مبتنی بر تغییرات انتخاباتی است مخصوصا با تجربه سال 2016 و دخالت علنی حزب دموکات در انتخابات درون حزبی به نفع هیلاری کلینتون.

 64 درصد از جوانان که در انتخابات شرکت کرده بودند برنی سندرز را به عنوان گزینه مورد نظر خود برگزیدند و تنها 26 درصد از جوانان به بایدن اعتماد کرده اند.

از دیگر نشانه های تمایل جوانان به سندرز را می توان در اولویت های رای دهندگان برای انتخاب نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کرد. جنیش های زیست محیطی و برابری خواهی اقتصادی در تمام کشورهای اروپایی، یک حرکت با محوریت جوانان قلمداد می شود و در ایالات متحده نیز اکثر این جریانات حامی برنی سندرز هستند.

بنابر آمار ارائه شده توسط شبکه CNN  عموم حامیان سندرز بر برابری اقتصادی و تغییرات اقلیمی که از دسته خواسته های جوانان قلمداد می شود تاکید دارند و حامیان بایدن بر مسائل درمان و تامین اجتماعی.

جریانات زیست محیطی و مخالفان نظام اقتصادی سرمایه داری همانند جنبش 99 درصد که بر پایه جوانان شکل گرفته است از گروه های حامی انحصاری سندرز محسوب می شوند که جز او با هیچ فرد دیگری حاضر به همکاری نیستند.

این جریانات در صورت عدم موفقیت سندرز همانند سال 2016 ، حاضر به همکاری با نامزد برخواسته از طیف حاکم بر حزب دموکرات نیستند. این امر در سال 2016 به قیمت شکست هیلاری کلینتون تمام شد که بی شک برای بایدن نیز تهدید خواهد آفرید.

2- تغییرات بنیادین یا جزئی؟

بر اساس آماری که مشاهده می کنید بیش از 75 درصد مخاطبین در پاسخ به این سوال که سیستم اقتصادی ایالات متحده نیازمند چه میزان تغییر است خواهان تغییر اساسی و بنیادین شده اند که نشان می دهد سیستم اقتصادی ایالات متحده به شدت بحرانی و ناتوان از جلب رضایت عمومی است.

از سال 2016 سندرز همواره بر تغییرات اساسی در این سیاست ها تاکید داشته اما هیلاری کلینتون در آن  سال و بایدن در سال 2020 تنها بر زنده کردن سیاست های اقتصادی دوران اوباما تاکید دارند که تداوم همان سیستم اقتصادی نابرابر ایالات متحده به نفع ثروتمندان است و نمی تواند خواسته های عمومی مردم را تامین کند.

آمار فوق نشان می دهد بیشتر حامیان بایدن خواهان بازگشت به سیاست های دوران اوباما هستند در حالیکه بیش از 60 درصد حامیان سندرز بر آرمان تغییرات اساسی نسبت به دوران اوباما پافشاری دارند. این خواسته به معنای پایان یافتن حکومت قدرت و ثروت در ایالات متحده است که هیچ یک از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه حاضر به پذیرش آن نیستند.

یکی از مهم ترین سیاست های اقتصادی که مردم ایالات متحده بر آن تاکید دارند حل مشکل بیمه های فراگیر در این کشور است. نبود پوشش بیمه ای برای بسیاری از شهروندان و هزینه های سرسام آور درمان در این کشور بحرانی همیشگی است که اوباما تلاش داشت با طرح اصلاح ساختار تامین اجتماعی (Health Care Reform) خود این مشکل را حل کند اما سیستم اقتصاد سرمایه داری ایالات متحده حاضر به پذیرش آن نبوده و نیست.

چناچه آمار نشان می دهد بیش از 60 درصد مردم مایل به یک سیاست بیمه ای فراگیر برای همه مردم به جای سیستم گران قیمت بیمه های شخصی هستند اما بیش از 60 درصد حامیان بایدن مخالف تحقق این طرح بوده و در مقابل 53 درصد از حامیان سندرز موافق تحقق یک بیمه فراگیر و ارزان برای همه مردم هستند.

برنی سندرز بخش مهمی از سیاست های حمایتی خود را در تبلیغات بر همین تامین اجتماعی فراگیر قرار داده است که به شدت مورد انتقاد بایدن قرار گرفت اما در وضعیت کنونی بحران کرونا در ایالات متحده، بیش از پیش درستی سیاست های پیشنهادی سندرز عیان گردید.

بحران هزینه های درمان در ایالات متحده باعث شده است فقرا و بی خانمان ها توان مراجعه به بیمارستان ها را نداشته باشند و بدون بهرمندی از خدمات درمانی برای مبارزه با بیماری کرونا در خیابان ها بمیرند.

3- پیروزی یا تغییر؟

با عیان شدن محبوبیت سندرز و پیروزی های خیره کننده او در آغاز رقابت درون حزبی، مسئولان ارشد حزب دموکرات تصمیم گرفتند از هر طریق ممکن انتخابات را به نفع بایدن تغییر دهند و برای این کار دو اتفاق را رقم زدند

الف: پیروزی بر ترامپ مهم تر از هر چیز

حزب دموکرات در تصویر آرمانی خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری بر یک پیروزی تاکید دارد و همواره تبلیغ می کند که سندرز توان شکست ترامپ را ندارد و به همین دلیل باید به سوی گزینه بهتر یعنی بایدن حرکت کرد. در همین راستا با فشار و تطمیع دیگر نامزدهای انتخاباتی را نیز وادار به کناره گیری به نفع بایدن کردند.

تاثیر این تبلیغات در نهایت منجر به این شد که بنابر آمار 46 درصد رای دهندگان به بایدن معتقدند باید به کسی رای داد که می تواند ترامپ را شکست دهد و تنها 20 درصد این رای دهندگان بر برنامه های اعلامی او تاکید دارند اما 60 درصد رای دهندگان به سندرز معتقدند ملاک اتخاب یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندیشه های و برنامه های ارائه شده توسط اوست که توانایی جلب نظر رای دهنده را دارا باشد.

این امر در واقع تقلیل خواسته محوری رای دهندگان از تغییر نظام تبعیض آمیز به پیروزی بر ترامپ از طریق سیاست های فریب رسانه ای است که در سایه جهل عمومی مردم این کشور نسبت به واقعیت های رسانه ای محقق شده است.

ب: تبلیغات، تبلیغات و باز هم تبلیغات

اقدام دوم حزب دموکرات برای پیروزی بایدن به راه انداختن بزرگترین کمپین تبلیغاتی تاریخ انتخابات های درون حزبی دموکرات بود که توانست تاثیر بسیاری بر جهت گیری های مخاطبین داشته باشد.

در حالیکه بیش از 50 درصد رای دهندگان به سندرز از یک سال پیش او را انتخاب کرده اند ولی 50 درصد از رای دهندگان به بایدن ظرف دو ماه گذشته و همزمان با آغاز این کمپین تبلیغاتی بی سابقه به او روی آورده اند که بیانگر حجم تبلیغات و تاثیر تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای در ایالات متحده است.

خاتمه: آمریکا روی گسل فروپاشی

آنچه از آمار ارائه شده قابل برداشت است وجود یک گسل فوق العاده خطرناک میان حاکمان و نسل فعال و جوان این کشور است که بی شک در آینده ای نزدیک منجر به وقوع اعتراضات اجتماعی گسترده خواهد شد همانند آنچه در جنبش 99 درصد دیدیم اما این بار با عمق و دوام بیشتر.

جمعیت جوانی که روی گردان از سیستم سیاسی و حاکمیتی کشور خود است در تداوم وقوع بحران های اقتصادی و اجتماعی همانند آنچه اکنون در قالب اپیدمی ویروس کرونا رخ داده است می فهمد برای بهبود چاره ای جز حرکت های اعتراضی ندارد./983/ب

ارسال نظرات