۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۶۴۷۳۴۳
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه:

مناجات شعبانیه تجلی توحید قلبی است

مناجات شعبانیه تجلی توحید قلبی است
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مناجات شعبانیه تجلی توحید قلبی است، گفت: انسان در بلا و ابتلائات متوجه وجود پروردگار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، امروز عصر در جلسه معرفتی و اخلاقی ماه شعبان که به صورت مجازی برگزار شد، به بیان برخی مضامین دلنشین مناجات شعبانیه پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) در مناجات شعبانیه می فرمایند: بارالها؛ نقص من به دست توست و تمام نعماتی که به من عطا شده از ناحیه توست، اگر تو بخواهی مرا محروم کنی چه کسی می تواند به من روزی دهد و اگر تو مرا رها کنی چه کسی مرا یاری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه خداوندمتعال قادر مطلق و عظیم است، ابراز کرد: بسیاری از انسان‌ها به قدرت پروردگار اذعان دارند پس چرا معارف الهی آنگونه که باید در قلوب آنان جاری شود در قلبشان وجود ندارد که موجب اشک، انابه و محبت شدید نسبت به خداوند شود و حس کنند که نیازمند مناجات با پروردگار هستند؟

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه مناجات با پروردگار بیانگر وجود معارف توحیدی قلبی است، اظهار داشت: بی توجهی انسان به قدرت الهی و بها دادن به اسباب و علل بزرگ‌ترین مانعی است که سبب می شود معارف توحیدی در قلب آدمی نفوذ نکند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه انسان در بلا و ابتلائات متوجه وجود پروردگار می شود، گفت: انسان نه تنها در بلا بلکه در اوج شادمانی نیز غیر از خداوند دادرسی ندارد؛ اگر انسان از توحید قلبی باز بماند و اسباب و علل را موثر برکارها بداند چنین فردی گرفتار شرک خفی است.

وی با تاکید بر اینکه همه امور در عالم هستی به دست خداوند است، گفت: انسان نباید به صورت مطلق نسبت به اسباب و علل بی توجه باشد بلکه باید پشت همین اسباب و علل پروردگار را ببیند، اگر انسان چنین حالتی داشته باشد حس مناجات در وجودش تشدید می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: گاهی انسان مناجات و دعا را یک مراسم مودبانه و عاطفی می‌داند در حالی که این حالات منافاتی با ابراز اضطرار ندارد؛ اهل بیت(ع) هنگام مناجات در نهایت ابراز محبت، حالت اضطرار داشتند ریشه این اضطرار از وجود توحید قلبی است.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه در پایان اضافه کرد: اینکه انسان مدام بر این باور باشد که دائما به کمک پروردگار نیازمند است این باور بسیار ارزشمند و گرانسنگ خواهد بود؛ یکی از بلاهایی که خداوند انسان‌ها را با آن تهدید می کند این است که من کمکتان نمی کنم؛ انسان با کمی تفکر می تواند آن اضطرار مطلوب را از خداوند درخواست کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات