۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۴۷۴۲۹
معرفی کتب مهدویت (۶)؛

مهدویت و آرامش روان

مهدویت و آرامش روان
کتاب «مهدویت و آرامش روان» درباره آموزه‌های مهدویت و درمان بیماری‌های روح و روان بشر امروز است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات جمکران کتاب «مهدویت و آرامش روان» را به قلم محمد سبحانی نیا  روانه بازار کتاب کرد.

هر چند یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها در همه دوره‌های تاریخ سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی بوده، به نظر می‌رسد در عصر حاضر که فشار روانی، بیماری تمدن جدید نامیده شده و روزبه‌روز بیمارهای روانی در دنیا گسترش یافته و توجه به مقوله بهداشت روان، دو چندان شده است.

 جوامع بشری در طول تاریخ خود، همواره دنبال آرامش روحی بوده‌اند و هستند و به تعبیر امروزی سعی در دستیابی به بهداشت روانی خود و افراد جامعه دارند. امروزه اضطراب و تشویش ذهنی و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی گریبان‌گیر بشر شده و نگرانی جدی برای جوامع فراهم ساخته است.

 اتفاقاً در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته، میزان این اضطراب‌ها، استرس‌ها و مشکلات روانی بیش از دیگر کشورها است. آمار روزافزون بیماران روانی بستری در بیمارستان‌های غرب مؤید این حقیقت است. بی‌گمان امروز دست نیاز بشریت فراتر و فریاد احتیاج و نیازمندی‌اش به تعالیم حیات‌بخش الهی بلندتر از هر زمان دیگری است؛ زیرا به هر راهی پا نهاده، سر از بیراه‌ها درآورده و جز گرفتاری و غوطه‌ور شدن در ورطه تباهی و انحراف سرانجامی نداشته است.

بدین رو موضوع بهداشت روانی، یکی از مهم‌ترین مسائل انسانی معاصر است، گمشده انسان متمدن قرن فناوری‌های مدرن، شادکامی و رضایت‌مندی از داشته‌های زندگی است.

ساختار کتاب:

این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است که عناوین آن بدین شرح می‌باشد:

مفاهیم نویسنده در این فصل دو مسئله مهدویت و بهداشت روانی را بررسی و همچنین در فصل دوم به توضیح مطالبی همچون: تحلیل روان‌شناختی مهدویت، بٌعد معرفتی مهدویت، بٌعدرفتاری مهدویت و بٌعد عاطفی مهدویت پرداخته است.

مؤلف در ادامه عناوین فصل سوم را چنین برمی‌شمارد: مهدویت و شاخصه‌های بهداشت و روان، مهدویت و تجربه‌های معنوی، مهدویت و عشق‌ورزی، مهدویت و احساس ارزشمندی، مهدویت و احساس مسئولیت، مهدویت و خودشکوفایی، مهدویت و ثبات شخصیت، مهدویت و ارضای نیازها، مهدویت و خودمهارگری، مهدویت و هدفمندی، مهدویت وحدت شخصیت، مهدویت و زمان حال، مهدویت و زمان آینده، مهدویت و بینش و خلاقیت و مهدویت و کار و تلاش

محمد سبحانی نیا در فصل چهارم، خواننده را با مطالبی درباره سرفصل‌های زیر آشنا می‌کند: تأثیر مهدویت بر بهداشت روان، آرامش بخشی، هویت بخشی، امیدبخشی، معنا بخشی، مثبت نگری، مهدویت و مقابله با فشار روانی.

در فصل پنجم هم مطالب در دو بخش مهدویت و روان‌درمانی و تعریف روان‌درمانی آمده است.

برشی از کتاب:

در صفحات 47 و 48، کتاب مهدویت و آرامش چنین می‌خوانیم:

جمعی از اندیشمندان غربی شاخصه‌هایی برای بهداشت روانی برشمرده‌اند که بدان اشاره شد. بر فرض محدود بودن شاخصه‌های بهداشت روانی به آرای آن‌ها, می‌توان مؤلفه‌های بهداشت روانی را در اندیشه مهدویت جستجو کرد.

مهدویت و تجربه‌های معنوی

اریک فروم, عشق به خدا را از عشق‌های برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفی می‌کند و مزلو, تجربه‌های عرفانی یا اوج را از مؤلفه‌های سلامت روان تلقی می‌کند.

البته مراد کسانی مانند مزلو, ویلیام جیمز و دیگران از تجربه‌های عرفانی, دقیقاً با نوع مذهبی آن یکی نیست; ولی آن را نیز در برمی‌گیرد. وجه مشترک میان دیدگاه بسیاری از روانشناسان و بیان آموزه‌های دینی در باب تجربه‌های عرفانی نوعی توجه به موضوعات روحانی و شهودی, ورای دنیای محسوس به حس ظاهری است. این امر از گذر باورهای دینی از جمله: مهدویت, به صورتی نیکوتر حاصل می‌شود.

اندیشه مهدویت برای پیروان مذهب شیعه, بستر مناسبی را جهت کسب تجربه‌های معنوی فراهم کرده است; زیرا ارتباط عمیق عاطفی با امامی که او را حاضر غائب می‌دانند, وجود دارد; با این احساس حضور, ارتباط عمیق و صمیمی با امام زمان علیه‌السلام برقرار علیه‌السلام می‌شود. در احادیث شریف آمده است, کسانی که غیبت امام زمان علیه‌السلام نزد آنان به منزله مشاهده باشد, همیشه امام را حاضر و ناظر می‌بینند. امام سجاد علیه‌السلام به ابو خالد کابلی فرمودند: " مردم زمان غیبت حضرت مهدی علیه‌السلام که معتقد به امامت او هستند و منتظر ظهورش نشسته‌اند با فضیلت‌ترین مردم دنیایند; زیرا خدا به آنان عقل و فهمی عطا کرده است که غیبت در نزدشان به منزله ظهور و مشاهده است. آن‌ها مانند مجاهدان در رکاب پیامبراند..."به باور شیعیان, در عصر انتظار می‌توان شخص منجی را دید و با او سخن گفت که در اصطلاح, آن را ارتباط دیداری و گفتاری با منجی می‌نامیم.

در پشت جلد این کتاب هم چنین می‌خوانیم:

جوامع بشری در طول تاریخ خود همواره دنبال آرامش روحی بوده‌اند و هستند و به تعبیر امروزی سعی در دستیابی به بهداشت روانی خود و افراد جامعه دارند. امروزه اضطراب و تشویش ذهنی و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی گریبان گیر بشر شده و نگرانی جدی برای جوامع فراهم ساخته است. اتفاقاً در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته, میزان اضطراب‌ها, استرس‌ها و مشکلات روانی بیش از دیگر کشورهاست. آمار روزافزون بیماران روانی بستری در بیمارستان‌های غرب مؤید این حقیقت است. بی‌گمان امروزه دست نیاز بشر فراتر و فریاد احتیاج و نیازمندی‌اش به تعالیم حیات بخش الهی بلندتر از هر زمان دیگری است; زیرا به هر راهی پا نهاده از بیراهه‌ها سر درآورده و جز گرفتاری و غوطه‌ور شدن در ورطه تباهی و انحراف, سرانجامی نداشته است. بدین رو موضوع بهداشت روانی, یکی از مهم‌ترین مسائل انسان معاصر است. گمشده انسان متمدن قرن فنآوری های مدرن, شادکامی و رضایت‌مندی از داشته‌های زندگی است.

مؤسسه انتشارات جمکران وابسته کتاب «مهدویت و آرامش روان» به قلم محمد سبحانی نیا را در ۱۷۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۸۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات