۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۴۷۴۵۹
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

از وظایف اصلی منتظران ظهور تا راه مقابله با شیادان عرصه مهدویت

از وظایف اصلی منتظران ظهور تا راه مقابله با شیادان عرصه مهدویت
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تبیین مهم ترین وظایف منتظران ظهور بر لزوم هوشیاری نسبت به مکر شیادان عرصه مهم مهدویت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدویت سرچشمه هر خیر و جلوه گاه همه نیکی ها و زیبایی ها، چشم اندازی زیبا به جهان آینده و رمز پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران است.

فرهنگ مهدویت و انتظار به عنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار برای تربیت دینی نسل جوان می تواند مورد توجه قرار گیرد، این فرهنگ به بشر و جهان خسته و نا امید روح و جانی تازه می بخشد.

مساله مهم مهدویت و انتظار که می تواند جوامع بشری را از غلتیدن در وادی فساد و تباهی مصون نگه دارد، امروز با آسیب ها، چالش ها و تهدیدات بسیاری مواجه است، از شیادی و کاسبی برخی مدعیان تا عرفان ها نوظهوری که اساس جامعه ایمانی و دینی را نشانه گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین مهم ترین وظایف منتظران ظهور پرداخته است.

وی در این گفت گوی کوتاه با استناد به روایاتی رستگاری انسان را منوط به مجهز بودن انسان به سلاح ایمان دانست و از نیمه شعبان به عنوان میثاق مؤمنان با امام عصر(عج) یاد کرد.

از نگاه حجت الاسلام والمسلمین بنیادی شبهه‌زدایی از موضوع بسیار مهم مهدویت و تبیین حقیقت مهدویت و فرهنگ انتظار بر اساس منابع و ادله متقن دو رسالت اصلی روحانیت و حوزه های علمیه در مواجهه با این مساله مهم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم طرح مباحث مربوط به نشانه ها و علائم ظهور بدون اتکا به مبانی مستند و مستدل را عامل وارد کردن آسیب جدی به اعتقادات جامعه دانست.

گفت وگوی رسا با حجت الاسلام والمسلمین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) تقدیم مخاطبان می شود.

رسا ـ ضمن تبریک ایام نیمه شعبان و سالروز میلاد خجسته حضرت امام عصر(عج) بفرمایید که مهم ترین وظائف مسلمانان در عصر غیبت چه مواردی می باشد؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض تبریک میلاد مسعود منجی عالم بشریت، حضرت بقیةالله الاعظم به عموم مسلمین و مومنین، و تشکر از لطف و محبت خبرگزاری رسا؛ به عقیده بنده مهم‌ترین وظیفه انسان‌ها در همه دوران، موضوع عبودیت و بندگی انسان‌ها در پیشگاه خداوند است. این موضوع در زمان انبیاء الهی، ائمه معصومین صلوات الله علیهم و سال‌های غیبت ولی عصر ارواحنا فداه بوده، در زمان ظهور حضرت نیز همین اصل خواهد بود، خدا پرستی، اطاعت از پروردگار و زندگی توحیدی امری است که در تمام دوران، نجات بخش انسان بوده و فلاح و رستگاری و قرار گرفتن در صراط مستقیم و طریق حق، رسالت و دعوت همه‌ی آن‌ها بوده است.

فرازی از این حدیث مشهور از امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام که فرمود: «... رِجالٌ مُؤمِنونَ عَرَفُوا اللّه َ حَقَّ مَعرِفَتِهِ ، وهُم أنصارُ المَهدِيِّ عليه السلام في آخِرِ الزَّمان؛  مردان مؤمنى هستند كه خداوند را چنان كه بايد، شناخته اند. اينان، ياران مهدى عليه السلام در آخر الزمان مى باشند» وظیفه مسلمانان را در عصر غیبت امام معصوم، مشخص می‌کند، در حقیقت مؤمن واقعی کسی است که علاوه‌ی بر شناخت و معرفةالله، افکار، گفتار و رفتار او در عمل نیز تبلور پیدا کند و بر همین پایه، جامعه مهدوی شکل بگیرد، که آثاری مانند اعتماد و توکل بر خداوند، صبر و بصیرت و اخلاص و توجه به عنایات و نصرت پروردگار در جامعه دینی گسترش و پایدار می‌نماید.

به هرصورت آنچه که در روایات مرتبط با مهدویت بصورت واضح مشهود است، مهیا بودن مسلمانان به سلاح ایمان است و در پرتو ایمان به خداست که رستگاری حاصل می شود و یاوران مؤمن حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه در رکاب حضرت قرار می‌گیرند که می‌توان همین وظیفه را به عنوان شرط سربازی آن حضرت بیان کرد، یعنی ایمان به خدا شرط قرار گرفتن در زمره یاوران امام عصر ارواحنا فداه بیان کرد به همین جهت است که نیمه شعبان، میثاق مؤمنین جهان با امام عصر ارواحنا فداه می‌باشد.

رسا ـ یکی از مهم ترین آسیب هایی که مساله مهدویت و منتظران را تهدید می کند، موضوع شیادی و فرصت طلبی برخی مدعیان این عرصه است که سواد و اطلاع چندانی از امر ظهور هم ندارند؛ چه کنیم که در دام شیادان و فرصت طلبان نیفتیم؟

این سوال از مهم‌ترین مباحث مهدویت بویژه عصر غیبت می‌باشد، همه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که مباحث مرتبط با مهدویت مستند به آیات قران و روایات می‌باشد لذا باید به همین ادله رجوع و استناد کرد، نه کمتر و نه بیشتر.

موضوع مهدویت آنقدر حائز اهمیت است که ائمه اطهار علیهم‌السلام، اصحاب معصومین و عالمان در عصر ظهور معصومین و عصر غیبت به شدت از آن دفاع و در مقابل کج‌روی‌ها و انحرافات با قوت مقابله کرده‌اند.

گاه مشاهده می‌شود که در رابطه با نشانه‌ها و زمینه‌های ظهور، مباحثی مطرح می‌شود که هیچ ارتباط یا دلیلی بر آن نداریم، این‌ها نه تنها ترویج معارف مهدویت نیست، بلکه آسیب‌های جدی به اعتقادات مردم وارد می‌کنند. لذا بهترین راه برای رسیدن به حقائق مهدویت‌ و دوری از مکر شیادان، رجوع به کتاب‌های مطمئن و شنیدن از عالمان ربانی می‌باشد.

با توجه به شیوع و گسترش شبهات، چه وظیفه ای را در این راستا متوجه حوزه های علمیه وروحانیت می دانید، حوزویان چه وظیفه ای را درباره شبهه زدایی درعرصه مهدویت و ظهور عهده دار هستند؟

این سوالی مهم و البته متدوال است، رسالت حوزویان در موضوعات مرتبط با شرع و دین، امری غیر قابل انکار است اما بحث در چگونگی انجام این رسالت نیز مهم است. به بیان بهتر؛ موضوع مهدویت از موضوعاتی است که همیشه مورد دشمنی دشمنان قبل از تولد حضرت مهدی علیه‌السلام تا کنون بوده است، شبهه افکنی در ابعاد مختلف موضوع مهدویت نیز در قالب همان دشمنی‌ها و با هدف فاصله انداختن و سپس جدایی مسلمانان جهان از این امر مهم و محتوم بوده است. به همین جهت می‌توان رسالت حوزه و حوزویان را دو امر کلی و به اختصار بیان کرد:

اول: تبیین حقیقت مهدویت و فرهنگ انتظار بر اساس منابع و ادله متقن، این نکته از آنجا حائز اهمیت است که برخی با سوءاستفاده از موضوع مهدویت و انتظار در عصر غیبت، عده‌ای را به انحراف کشاندند و عده ای نیز بواسطه برداشت نادرست، خود به انحراف کشیده شدند، که بحث در این باره مفصل است ولی مهم آن است که بدانیم امروز هر دوگونه‌ی انحراف در جامعه، مطرح است که نقش‌آفرینی بیشتر حوزه و روحانیت را می‌طلبد.

دوم: شبهه‌زدایی و رفع شبهه از موضوع بسیار مهم مهدویت می‌باشد، امروزه هم شبهات بیشتر شده و هم ابزار شبهه‌پراکنی،‌ دلیل این مسأله هم قدرت روزافزون تشیع و هم‌چنین شناخت مراکز و مجامع معاند از معارف و ذخائر غنی معرفتی تشیع می‌باشد.

جهان به اصطلاح نوین و متمدن در برابر فرهنک غنی عاشورا و مهدویت کم آورده است، از این‌رو مبارزه‌ گسترده‌ و بیشتر از گذشته را برای از بین بردن این فرهنگ و معرفت، آغاز نموده، که این مبارزه و دشمنی عمدتاً در قالب القاء شبهات می‌باشد. منظور این نیست که بگوئیم این شبهات امروز آغاز شده بلکه تنوع و فراگیری این شبهات می‌باشد که بیشتر نیز هدفشان زدودن معارف حقه مربوط به مهدویت در میان جوانان و نوجوانان می‌باشد.

این موضوعات و برنامه‌های پیدا و پنهان دشمنان، باید همه‌ ما را حساس‌تر از گذشته کند که خوشبختانه مراکز و مؤسسات و مسئولان حوزوی نیز، در این جهت همت و تلاشی ستودنی داشته و دارند، مهم آن است که عموم حوزویان بخصوص متخصصین در مباحث مهدویت با درایت بیشتری شبهات را رصد و پاسخ مناسب و منطبق بر منطق را ارائه دهند.

نکته دیگر در همین رابطه، گونه‌شناسی و جهت شبهات مطرح شده می‌باشد که درایت نسبت به آن‌ها یک رکن در پاسخگویی مناسب می‌باشد، به عنوان مثال گاه یک شبهه در باب مهدویت ایجاد می‌کنند اما هدف اصلی آنان تخطئه و تخریب کل معارف تشیع است و یا هدف شان از بین بردن ارزش‌های ناب انقلابی است.

حسین عجمی
ارسال نظرات