۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۴۷۵۲۵
حجت‌الاسلام و‌المسلمین کلباسی:

کرونا بشر مدرن را متوجه خلاهای معنوی کرد

کرونا بشر مدرن را متوجه خلاهای معنوی کرد
حجت‌الاسلام و‌المسلمین کلباسی تاکید کرد بشری که به تکنولوژی و داشته های خود می بالید امروز با کرونا به جایی رسیده که متوجه خلاهای بسیار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی کلباسی رییس مرکز تخصصی مهدویت در نشست علمی «آینده پژوهی مهدویت و پساکرونا» که با همکاری ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی و خبرگزاری رسا به صورت ویدئو کنفرانس در حال برگزاری است، بسیاری از موضع‌گیری‌های جهان غرب در برابر دین و دینداری و حرکت به سمت سکولاریسم را به جهت خاطرات ناخوشایند از حاکمیت دینی ارزیابی کرد و گفت: این منجر شده است که راه سیاست از راه دین جدا شود و کلیسا راه خود را برود و سیاست راه خود را.

وی ادامه داد: از رنسانس تا قرون قبل همین روند را داشته است ولی بعد از جنگ‌های جهانی، هشدارهایی داده شد که بازگشت‌هایی صورت گرفت؛ در بین اندیشمندان و مسلمانان بازگشت به قرآن، دین و دیانت مطرح شد.

وی با اشاره به درگیری جهانی با کرونا اظهار داشت: این مسأله بسترهای متفاوتی را پدید خواهد آورد که بازگشت به دین و بازگشت به دین و توجه به آسمان را در بین بشریت به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بشری که به تکنولوژی و داشته‌های خود توجه پیدا کرده بود و فکر می‌کرد که همه چیز در دست خودش هست، امروز به نقطه‌ای رسیده است که متوجه شده است که خلأ زیادی دارد و باید به آسمان توجه کند و این فضا برای طرح راحت‌تر و بهتر منجی و موعود فراهم خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ابراز داشت: اینکه ما به شکل منطق و ابزاری باید به این مسأله اشاره کنیم، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی درباره جهانی اندیشیدن و زیست جهانی گفت: متفکران و اندیشمندان تاریخ همواره راجع به این مطلب که بشر بایستی یک حاکمیت جهانی داشته باشد اصرار داشته‌اند منتها این در مقام نظر و تئوری بوده است و حتی وقتی که اسلام پا به عرصه تاریخ گذاشته است و صحبت از عافتاً لناس یا رحمتاً للعالمین است، مرز جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناسد.

پژوهشگر عرصه مهدویت ادامه داد: کرونا این مطلب را عینی کرده است که جهان و انسان یک حقیقت واحد هستند و یک پیوستگی شگفتی با یکدیگر دارند، به این معنا که مشترکاتشان، خلقکم من نفس واحده است، خدای واحد دارد و نظام واحد باید بر این جهان حاکم باشد و این اختلالات و مشکلاتی که پیش روی بشر هست، هرچند در افکار ریشه دارد اما در همین مرزها و جدایی‌ها و افتراق‌ها است و آن نگاهی که رهایی بخش بشر هست، این نگاهی است که انسان‌ها همه از خاک هستند، و همه یک حقیقت هستند و یک مسیر دارند و این جهان پسا کرونا قابلیت طرح این مسأله را در خود دارد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت افزود: باید ما از این فضا استفاده کنیم؛ معرفی امام عصر (عج) به این معنا نیست که من نام و نسب حضرت را ذکر کنم که فرزند چه کسی بودند و چه زمان به دنیا آمدند؛ بلکه آن اندیشه و فکر و آنچه که رهبر به دنبال آن هستند، مد نظر است.

وی ابراز داشت: هرچند همه ادیان الهی یک چیز گفته‌اند، اما آنچه که بیشتر جهان بیان می‌کنند، منجی هست اما خیلی بحث عدالت در آن مطرح نیست، آنچه که در ادبیات منجی اسلام مطرح است، عدالت است؛ این زاویه بسیار مشخصی است که ما بتوانیم با مردم جهان صحبت کنیم.

استاد و رییس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: اگر مردم جهان امروز جهانی بودن را لمس می‌کنند، به راحتی می‌توانند بی‌عدالتی را هم لمس کنند، این‌ها پرچمی است که پسا کرونا در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی گفت: نزاع‌های فرقه‌ای آنچنان ما را مشغول می‌کند که اصلاً از طرح اصلی مسأله باز می‌مانیم، به نظر می‌رسد که ما بایستی در راهبردهای ترویج مهدویت راهبردهایی را اتخاذ کنیم که بتوانیم بدون آسیب و بدون اینکه به خودمان مشغول شویم و به حمله به یکدیگر، آن مقصد اصلی را ببینیم و به آن سو حرکت کنیم.

استاد حوزه علمیه قم کنار گذاشتن مسائل جزئی را لازم دانست و اشاره کرد: یک وقت وارد این می‌شویم که در سطح جهان که در فلان گوشه به حیات امام عصر اعتقاد ندارد، نباید خیلی توجه کنیم، چون از طرح مسأله مهدویت باز می‌مانیم.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی تأکید کرد: ما باید روی چارچوب‌های اساسی تکیه کنیم و مسائل جزئی را در جای خود مطرح کنیم، بویژه در فضاهای تبلیغی باید اصل و اساس و اهداف مورد اتفاق را بررسی کنیم.

وی افزود: وقتی سراغ اهداف نظام مهدوی می‌رویم می‌بینیم که بلافاصله شیاطین حرکت می‌کنند و چهره‌ای از امام زمان ترسیم می‌کنند که بیشتر مردم جهان کشته می‌شوند گویا که نعوذ بالله حضرت قائل این جمع عظیم است؛ در حالی که چنین چیزی نیست و آن جمعی که در روایات هست مربوط به مسائل قبل از ظهور است که در برخی روایات آمده است که به واسطه مرگ سرخ و مرگ سفید از هر هفت نفر پنج نفر دچار آسیب می‌شوند. اما ما باید مهدویت را از این آسیب‌ها نجات دهیم.

وی مساله مهدویت در فضای پسا کرونا را نیازمند راهبردی دانست که باید توسط سیاستگذاران فرهنگی انجام شود و گفت: دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها باید در این خصوص فعالیت کنند و همگی به آن ملتزم باشند. /836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محسن جعفری
United States
۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
ویدئو کنفرانس شما را از طریق کانال آپارت خبرگزاری رسا دنبال می کنم و اینکه کنفرانس را موقت قطع کردید و سخنان رهبر معظم انقلاب را پخش کردید بسیار پسندیده و شایسته تقدیر و تحسین است
0
0