۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۴۸۵۲۴

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 250 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 27 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 250 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 195 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 855 هزار تومان و سکه گرمی 975 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 639 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 851 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 768 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1712دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 950 تومان، یورو 17 هزار و 650 تومان و درهم امارات 4 هزار و 440 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس انجام شد

تعداد 8 میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، امروز(چهارشنبه) به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس و نیز دومین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه، با نماد معاملاتی "شستا" در بورس تهران عرضه و هر سهم این شرکت 860 تومان کشف قیمت شد.

این میزان سهام در حالی در محدوده قیمتی 850 تا 860 تومان برای هر سهم و با سهمیه 10 هزار سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه شده بود که مدیر این عرضه شرکت کارگزاری صبا تامین، متعهد عرضه سازمان تامین اجتماعی و متعهدین خرید نیز شرکت‌های تامین سرمایه امین و سرمایه‌گذاری صبا تامین به میزان 50 درصد سهام قابل عرضه می‌باشند.

این گزارش می‌افزاید: از ابتدای امسال تا کنون تعداد یک میلیارد و 500 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در روز 20 فروردین با نماد معاملاتی "صبا" در فرابورس ایران عرضه و با مشارکت یک میلیون و 930 هزار و 838 کد معاملاتی، هر سهم این شرکت 1200 تومان کشف قیمت شده است.

 

شاخص کل بورس 19325 واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه مانند روز گذشته به رکورد شکنی ادامه داد و با افزایش 19325 واحدی به رقم بی‌سابقه 645 هزار و 734 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن نیز افزایشی بوده و با رشد6 هزار و 394 واحد به رقم 225 هزار و 546 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2358 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 836 هزار معامله و به ارزش 5203 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله بورس تهران

با توجه به اینکه در فرابورس ایران ارزش معاملات امروز به بیش از 2970 هزار میلیارد تومان رسید، بیش از 8100 میلیارد تومان نقدینگی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شد.

امروز همچنین عرضه اولیه 8 میلیارد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا، در بورس تهران انجام شد که این مقدار 10 درصد از کل سهام شستا به شمار می‌رود که بعد از 35 سال شکل‌گیری شستا برای اولین بار در بورس تهران عرضه اولیه می‌شود.

گرچه برخی کارشناسان عرضه سهام شستا که متعلق به تامین اجتماعی وکارگران و بازنشستگان است را یک نوع هدر دادن سرمایه کارگران می‌دانند، اما برعکس بسیاری از کارشناسان صرف حضور شستا در بورس را قدم بسیار مهمی برای شفاف سازی این هلدینگ عظیم و همچنین جلوگیری از ریخت و پاش در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی می‌داند و امیدوارم منابعی که از عرضه اولیه این سهام به دست می‌آید، منافع آن در نهایت به جیب کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی برسد.

همچنین کارشناسان دلیل رشد شاخص کل بورس تهران را هجوم نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند که به خاطر وجود رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، ارز و طلا و همچنین رکود فعالیت‌های ساختمانی به سمت سرمایه‌گذاری در بورس، سرازیر شده است که البته این تجربه را باید به فال نیک گرفت، زیرا جمع‌آوری نقدینگی به وسیله بازار سرمایه یکی از سالم ترین روش‌های مقابله با تورم و جمع آوری نقدینگی به شمار می‌رود.

نگاهی به معاملات بورس، نشان می‌دهد شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در بورس تهران امروز 5150 واحد رشده کرده و به رقم 172 هزار و 72 واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هم وزن 4253 واحد رشد کرده و به 150 هزار و 2 واحد رسید.

شاخص آزاد قیمت امروز با افزایش 27 هزار و 498 واحد به رقم 822 هزار و 700 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 13791 واحد به رقم 453 هزار و 7 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 40 هزار و461 واحد به رقم یک میلیون و 386 هزار و 204 واحد رسید که این رشد خیره کننده در معاملات بازار دوم نشان می‌دهد که عمده معاملات به صورت عمده و بلوکی وتوسط شرکت‌های حقیقی انجام شده است.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، هلدینگ تاپیکو و چادرملو همگی در تقویت شاخص کل اثر گذار بودند.

نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، گلوکوزان، فولاد مبارکه، ملی مس ایران و خدمات انفورماتیک بوده‌اند که قیمت سهام بانک تجارت 949 ریال و زیر قیمت اسمی قرار دارد.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران امروز شاخص کل 183 واحد تقویت شده و به رقم 8180 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 515 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیاردسهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 753 هزار نوبت معامله و به ارزش 3029 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، سیمان لار سبزوار، قاسم ایران و مادیران بوده‌اند.

همچنین نمادهای صباتامین، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، فرابورس، مادیران و مولد نیروگاه جهرم همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار تعدادی از نمادهای بورسی بازگشایی و تعدادی متوقف شدند. 

 

نحوه دریافت وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی/ آغاز بازپرداخت وام از تیرماه

حسین میرزایی افزود: دولت در راستای حمایت از خانوارهای یارانه‌بگیر، مقرر کرده تسهیلات حمایتی کرونا به مبلغ یک میلیون تومان قرض‌الحسنه بدون سود و فقط با کارمزد 4 درصد به خانوارهای یارانه‌بگیر پرداخت کند.

وی گفت: 23 میلیون خانوار یارانه‌بگیر در کشور وجود دارد که قرار است به هر خانوار صرف نظر از تعداد افراد فقط یک میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شود.

به گفته میرزایی طبق روال پرداخت یارانه نقدی ماهانه که از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هر ماه انجام می‌شود، قرار است کد ملی سرپرستان خانوار یارانه بگیر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام شود که آنها بر مبنای تلفن سرپرستان خانوار و کد ملی به آنها با سرشماره V.REFAH از امشب تا انتهای هفته جاری پیامک بزنند و سرپرست خانوار نیز موظف است تا 31 فروردین جاری یعنی روز یکشنبه کد ملی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وسیله شماره تلفن همراهی که به نام خودش است به سرشماره 6369 ارسال کند که فقط 10 رقم کد ملی بدون خط فاصله و بدون هیچ علامتی به همان سرشماره 6369 ارسال کند که این به منزله تقاضا برای تسهیلات یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه است.

سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا گفت: قرار است سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها کدهای ملی سرپرستان خانوار و شماره حساب یارانه‌ای این افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کند و ما این شماره حساب‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهیم.

* آغاز بازپرداخت وام از تیرماه

میرزایی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: طبق وعده آقای رئیس جمهور و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه تسهیلات یک میلیون تومانی حمایتی کرونا قبل از ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر واریز می‌شود.

وی در مورد بازپرداخت این تسهیلات قرض الحسنه گفت: قرار شد با یک تنفسی از تیرماه امسال اقساط 30 ماهه به مبلغ هر قسط 35 هزار تومان از حساب یارانه‌ای خانوارها کسر شود.

سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا تأکید کرد: به هیچ وجه مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی لازم نیست و فقط از طریق پیامکی که به تلفن سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر ارسال می‌شود، باید شماره ملی سرپرست خانوار اعلام شود و به همان شماره حساب یارانه خانوار این تسهیلات واریز می‌شود.

 

آغاز فروش گوشت تنظیم بازاری ۴۲ هزار تومانی در فروشگاه های زنجیره ای

حسن عباسی معروفان گفت: قیمت فروش گوشت تنظیم بازار کیلویی 42 هزار تومان است که در تمامی فروشگاه های زنجیره ایی سراسر کشور توزیع و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: توزیع 10 هزار تن گوشت مرغوب وارداتی به صورت منجمد تا بیستم ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت تا مردم با خیال آسوده بتوانند گوشت مورد نیاز خود را تهیه و مصرف نمایند.

عباسی معروفان در مورد تامین مرغ ماه رمضان نیز گفت: با تدابیر اتخاذ شده هیچ کمبود و افزایش قیمتی در ماه رمضان نداریم و هر چقدر بازار نیاز به مرغ داشته باشد آماده تأمین آن هستیم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت فروش مرغ در بسیاری از استان ها پایین تر از قیمت مصوب تنظیم بازار است که این موضوع نشان از افزایش عرضه در فروشگاه های سراسر کشور است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: در روزهای گذشته توانستیم ذخایر استراتژیک کشور را با حجم بالای خرید مرغ مرغوب تأمین کنیم تا نگرانی از بابت تأمین اقلام پروتئینی مردم نداشته باشیم.

وی افزود: در بسیاری از شهرها در حال حاضر تعادل برقرار شده و میزان عرضه و خرید مردم با هم برابر است و قیمت همچنان پایین تر از قیمت مصوب تنظیم بازار است و تولیدکنندگان فشار زیادی را تحمل می کنند.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین در مورد خرید دام زنده نیز گفت: شرکت پشتیبانی امور دام آماده خرید دام زنده سنگین از دامداران با قیمت هر کیلو 27 هزار تومان است اما وضعیت بازار در حال حاضر به گونه ایی است که فروشنده تمایل دارد دام خود را به بازار آزاد با قیمت 28 تا 30 هزار تومان بفروشد و بازار نیز رونق دارد.

 

جزئیات تفریغ بودجه ۹۷| خسارت ۱۳۷۰۰ میلیارد تومانی طرح های عمرانی ۳ وزارتخانه به منابع طبیعی

بر اساس جدول شماره 9 خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال 97 کل کشور طبق بند ب ماده 12 قانون افزای بهره‌وری در خصوص محاسبه خسارات وارده به جنگل‌ها و عرصه و اعیانی طبیعی و لحاظ کردن محاسبات اقتصادی و برآورد هزینه‌های امکان سنجی اجرای طرح، مطابق گزارش سازمان جنگل‌ها تاکنون حدود 14 هزار و 169 میلیارد تومان خسارت به عرصه منابع طبیعی وارد شده که وصول نشده و می‌بایست پس از وثول مطابق ماده (13) همان قانون صرف حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی شود، اما تاکنون اقدام موثری توسط دستگاه‌های اجرایی در این زمینه انجام نگرفته است. بیشترین خسارت وارد شده مربوط به اجرای طرح‌های عمرانی توسط وزارت خانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و نفت مجموعا به مبلغ 13 هزار و 751 میلیارد تومان بوده است.

سهم وزارت راه و شهرسازی بر اساس جدول شماره 9 خسارت وارد شده به عرضه منابع طبیعی 6 هزار و 13 میلیارد تومان بوده است.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات