۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۴۸۶۷۷
آیت الله رجبی در گفت‌وگو با رسا:

تحقق رزمایش همدلی در کشور نمونه کوچک جامعه مهدوی خواهد بود

تحقق رزمایش همدلی در کشور نمونه کوچک جامعه مهدوی خواهد بود
استاد برجسته حوزه با بیان این که در حکومت امام زمان(عج) هیچ فقیری وجود نخواهد داشت، گفت: تحقق رزمایش همدلی در شرایط امروز کشور نمونه کوچک جامعه مهدوی خواهد بود.

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به طرح مسأله «رزمایش همدلی» از سوی رهبر معظم  انقلاب در روز نیمه شعبان اظهار داشت: دو توصیه مهم در این شرایط بحث مساوات به معنای یکسان دیدن خود با دیگران و مواسات به معنای مقدم داشتن دیگران بر خود است.

وی افزود: حتی اگر بگوییم در این شرایط توقع مواسات یا مساوات نباشد ولی رسیدگی به دیگران وظیفه است، همچنانکه خداوند در قرآن کریم در معرفی نمازگزاران واقعی می‌فرماید: «الذین فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم»، بنابراین در اموال مسلمانان برای کسانی که نیاز دارند، حقی وجود دارد و طبق فتوای برخی از بزرگان این غیر از خمس و زکات است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: یعنی نیازمندان و محرومان علاوه بر حق خمس و زکات در اموال مسلمانان، در اموال دیگر هم حق دارند، بنا براین برای کسانی است که در شرایطی از نظر معیشتی دچار اختلال می شوند وظیفه شرعی است که اگر کوتاهی کنیم چه بسار در پیشگاه خدای متعال مورد مؤاخذه قرار بگیریم.

وی با بیان این که کشور ما در شرایط ویژه ای قرار دارد، گفت: ممکن است برای افرادی که نیازمند هستند چه بسا اگر بیمار شوند، بیماری شان طول بکشد یا به دلیل نداشتن مال از دنیا بروند، بنابراین در این صورت قطعا مسؤول هستیم از این رو هرکسی در حد توان خودش کمک کند و هم کرامت کسانی که به آنها کمک می‌شود در حد نهایت رعایت شود.

آیت الله رجبی بیان داشت: همه افرادی که مورد کمک قرار می گیرند مسلمان و شیعه هستند، بنابراین همه باید به عشق پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و خداوند متعال کمک کنیم و بدانیم خداوند این کمک ها را چندین برابر بر می گرداند که حداقل آن طبق صریح قرآن، جبران ده برابری است و نمونه های فراوانی داشته ایم کسانی کمک کرده اند، سریعا جبران شده است و اجر اخروی آن نیز حساب و کتاب فراوان و به تعبیر قرآن هفتصد برابر و بیشتر است.

وی با بیان این که خداوند به اندازه اخلاص و رعایت حرمت و کرامت دیگران پاداش اخروی به فرد خیّر عنایت می‌کند، ابراز داشت: بنابراین با ترک کمک به محرومان در روز قیامت مؤاخذه می شویم و از آن طرف با انجامش اجر دنیوی خواهد داشت و  خداوند جبران می‌کند و در روز قیامت هم چند صد برابر پاداش عنایت می‌کند.

آیت الله رجبی تصریح کرد: البته در کمک به محرومان و کسانی که در این شرایط، کسب و کار آنها آسیب دیده است باید تلاش شود تا حتما آبرو حیثیت و موقعیت کسی خدشه دار نشود و عزیزانی که در گذشته اقدام کرده اند و رسیدگی می‌کنند باید کاملا مراقب باشند که کرامت انسانی و دینی آنها دچار خدشه واقع نشود.

وی یادآور شد: توصیه دیگر ما این است که وقتی رهبر معظم انقلاب بر استفاده از فرصت ماه شعبان و رمضان برای شکل گیری رزمایش همدلی تأکید دارند باید صدا و سیما و رسانه ها در این عرصه فعال شوند تا کسانی که برای تحقق این رزمایش اقدام می‌کنند مورد تجلیل قرار بگیرند و با یک تدبیر جدی، برگ درخشان دیگری در پرونده ملت ما ثبت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که می‌توان از هزینه شادی و مراسم گرفتن برای کمک به محرومان استفاده کرد، گفت: در این ایام مردم عزیز ما به عشق امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) دیگر، جشن و شادی داشتند که هزینه هایی می شد از این رو جای این دارد که اگر مردمی که جشن می گرفتند علاقه و عشق به امام زمان(عج) دارند در این رزمایش دوباره خود را نشان بدهند و به نیازمندان کمک کنند.

وی فعالیت های نوع دوستانه را زمینه ساز حکومت مهدوی دانست و خاطرنشان ساخت: در جامعه مهدوی آن قدر وضع مردم خوب می‌شود که وقتی می خواهند صدقه ای بدهند فقیر پیدا نمی‌شود، پس باید عشق به امام زمان(عج) را در نمونه ای کوچک از جامعه مهدوی محقق کنیم و با تحقق این رزمایش کمک کنیم که محرومی در این جامعه وجود نداشته باشد و قلب مقدس امام عصر(عج) را شاد کنیم./1330/ج

ارسال نظرات