۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۶۴۹۲۵۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه اول ارديبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه اول ارديبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 180 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 935 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه اول ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 180 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 935 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 145 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 860 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 601 هزار و 400 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 826 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 606 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1688.5 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 550 تومان، یورو 16 هزار و 800 تومان و درهم امارات 4 هزار و 290 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 250 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 150 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 550 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل کاهش داشته است.

 

صعود شاخص بورس به ارتفاع ۷۰۹ هزار واحد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 381میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 751میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 138هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 18هزار و 973واحدی در ارتفاع 709هزار و 10واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و کلی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های بورس کالای ایران، بورس اوراق بهادار تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 5055واحد، کل (هموزن) 4156واحد، قیمت (هموزن) 2763واحد، آزاد شناور 20739واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 13209و 41146واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 784 میلیون ورقه به‌ارزش 6194میلیارد تومان در 600هزار نوبت، آیفکس 157واحد رشد کرد و در ارتفاع 8741واحد قرار گرفت.

 

قیمت هر کیلو حلیم ۲۵ هزار تومان، آش ۲۰ هزار تومان

قاسم نوده فراهانی با اعلام جزئیات قیمت اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان گفت: قیمت هر کیلوگرم حلیم معجون درجه یک به ۲۵ هزار تومان رسید.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: در عین حال قیمت هر کیلوگرم آش رشته نیز ۲۰ هزار تومان برای توزیع در ایام ماه مبارک رمضان تعیین شده است.

به گفته نوده فراهانی، نرخ مواد اولیه زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش یافته که بر این اساس نرخ هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک نیز ۲۴ هزار تومان تعیین شده است.

وی اظهار داشت: هر کیلوگرم خرما نیز به قیمت ۲۴ هزار تومان در ماه مبارک رمضان رسیده و جعبه‌های ۵۰۰ گرمی آن به نرخ ۱۲ هزار تومان توزیع خواهد شد.

 

تورم فروردین به ۳۲.۲ درصد رسید

شاخص قیمت مصرف کننده – فروردین ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین ماه ١٣٩٩ به عدد ١٩.٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٩.٨ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٢.٢ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٣.٩ واحد درصدی به ١٠.٧ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ١.٠ واحد درصدی به ٢٤.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٠, ٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٢.٠ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١٨, ١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٠ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه فروردین ١٣٩٩ به ٢.١ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.١ درصد و ٠.٨ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢.٠ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه فروردین ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٢.٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٦ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣١.٩ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٥ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٣.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب، پرتقال)، گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، سیب زمینی و حبوبات) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (حق بیمه اتومبیل سواری، طلای ١٨ عیار) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت مرغ) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در فروردین ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٠, ٨ درصد برای دهک اول تا ٣٤.٢ درصد برای دهک دهم است.

 

وام یک میلیونی پنجشنبه واریز می‌شود

دولت برای جبران صدمات ناشی از شیوع ویروس کرونا اقدام به برنامه ریزی جهت واریز وام یک میلیون تومانی به حساب سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر کرد.

بر این اساس، هفته گذشته اعلام شد که سرپرستان خانوار با سیم کارتی که به نام خودشان است کد ملی خود را به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.

در مرحله نخست اعلام شد که پایان مهلت ارسال پیامک تا امروز (۳۱ فروردین) بود اما این تاریخ تا یکشنبه هفته آینده یعنی هفتم اردیبهشت ماه تمدید شد.

حسین میرزایی، سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان واریز وام مذکور اظهار داشت: افرادی که تا امشب ساعت ۱۲ کد ملی خود را به ۶۳۶۹ پیامک کنند روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ماه وام یک میلیون تومانی را دریافت می‌کنند.

وی افزود: تاکنون ۳۲ میلیون پیامک ارسال شده که از این تعداد ۳۱ میلیون کد ملی معتبر فرستاده شده؛ این در حالی است که ما کلاً ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر داریم و نهایتاً باید ۲۱ تا ۲۲ میلیون پیامک ارسال می‌شد.

میرزایی تصریح کرد: کسانی که مشمول این وام نباشند غربال می‌شوند؛ چراکه فقط یارانه بگیران می‌توانند از این وام استفاده کنند.

 

کمبودی در بازار شکر نداریم

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود شکر، اظهارداشت: فعلاً مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر واردات شکر نیز شروع شده و کشتی‌ها یکی بعد از دیگری به کشور می‌رسند بنابراین جای نگرانی نیست.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه اکثر صنایع بزرگ نیز به اندازه کافی شکر در انبارهای خود دارند، گفت: تقریباً تمام مصرف‌کنندگان کوچک شکر از جمله قنادی‌ها، تولیدکنندگان آبمیوه و… در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا تعطیل بوده و مصرفی در این زمینه نداشتند.

دانایی ادامه داد: بیشتر تولیدات حوزه شیرینی و شکلات هم بخاطر شرایط قرنطینه مردم و عدم امکان دید و بازدید نوروزی در انبارها و روی دست تولیدکنندگان مانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات شکر افزود: در حال حاضر سه کشتی با وزن حدود ۹۴ هزارتن وارد کشور شده و در حال ترخیص هستند ضمن اینکه حدود چهار کشتی دیگر هم در هندوستان مشغول بارگیری هستند که تا دهه دوم اردیبهشت ماه وارد کشور خواهند شد. حدود ۴۰۰ هزارتن نیز منتظر تخصیص ارز است.

دانایی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مساله کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها در چارچوب اجرای مصوبه قدیمی شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله همه بانک‌ها از فردا در سطح 15 درصد قرار می‌گیرد.
0
0