۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۶۴۹۶۱۵

گزارش | اجرای چراغ خاموش طرح «معامله قرن» در بحبوحه کرونا

گزارش | اجرای چراغ خاموش طرح «معامله قرن» در بحبوحه کرونا
رژیم صهیونیستی با استفاده از سایه شیوع کرونا در جهان درپی اجرای بی سر و صدای طرح «معامله قرن» و الحاق دره اردن است.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: در دورانی که مردم از شرق تا غرب جهان روز و شب خود را با اضطراب و ترس از مبتلا شدن به کرونا می گذرانند و دولت ها به ظاهر برای نجات مردمشان دست به دزدی های آشکار محموله های بهداشتی و درمانی می زنند، رژیم صهیونیستی دست از رویه اشغالگری خود بر نمی دارد و درپی استفاده از شرایط موجود و پیش برد اهداف خود است.

پس از ماه ها کش و قوس انتخاباتی در سرزمین های اشغالی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رییس ائتلاف آبی و سفید روز دوشنبه بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند. البته این تنها توافق آن ها نبود زیرا پس از آن رسانه های صهیونیست اعلام کردند که آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه از دیگر نقاط اشتراک این دو بود.[1]

گزارش | اجرای چراغ خاموش طرح «معامله قرن» در بحبوحه کرونا

برشی از معامله قرن

طرح معامله قرن در بهمن سال گذشته (1398 شمسی) تحت حمایت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا رونمایی شد، در این طرح مقرر شده است که دره اردن به سرزمین های اشغالی ملحق شود و این بدان معناست که دولت آینده فلسطین به شکل «مجمع الجزایر» خواهد بود که مرزهای غیر مرتبطی دارد و با تونل و پل به یکدیگر مرتبط می شوند.

بر اساس نقشه ای که رژیم صهیونیستی و آمریکا ارائه کردند، شهر قدس، دره اردن و شمال بحری المیت به حکومت اشغالگر اسرائیل تعلق خواهند گرفت و کرانه باختری و نوار غزه با تونل به هم وصل می‌شوند. در داخل شهرهای فلسطینی کرانه باختری نیز شهرک های اسرائیلی وجود دارد که با مسیرهای ارتباطی به اسرائیل وصل می‌شوند.

همچنین دو مسیر دولت فلسطین و مرزهای اردن را به هم وصل می‌کند یکی پل «الامیر محمد» و دیگری پل «ملک حسین» که هر دوی آنها از داخل اسرائیل عبور می‌کنند.

خشم فلسطینی ها

مردم و مسؤولان فلسطینی از پیش از رونمایی طرح معامله قرن و تا اکنون که تصمیم به اجرای بخشی از این طرح شوم گرفته شده است، به شدت به آن معترض بوده اند و در این این راستا برخی از کشورهای مسلمان و حتی غیر مسلمان از مردم تا دولتمردان[2] آن ها از فلسطینی ها حمایت کردند.

اما محمود عباس رییس تشکیلات خودگران فلسطین که سیاست سازش، صلح و دوستی با رژیم صهیونیستی را دنبال می کرد، با مشاهده اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی تا حد بسیار کمی از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده است و شب گذشته (چهارشنبه) در راستای دفاع از فلسطین، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که در صورت الحاق بخش‌های دیگری از کرانه باختری، تمام توافقنامه‌ها را لغو خواهد کرد.

گزارش | اجرای چراغ خاموش طرح «معامله قرن» در بحبوحه کرونا

وی افزود: اگر اسرائیل الحاق بخشی از خاک فلسطین را اعلام کند، ما دست بسته نخواهیم ماند. تصمیمات شورای ملی و مرکزی کاملا روشن است و ما در صورت الحاق اراضی کرانه باختری آن‌ها را اجرا خواهیم کرد.

محمود عباس اظهار داشت: به تمامی طرف‌های بین‌المللی این موضوع گوشزد شده است و هیچ کس نباید چنین فرض کند که می‌تواند با سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده در پی شیوع کرونا، حقوق مردم فلسطین را پایمال کند.

جمع بندی:

عادت رژیم صهیونیستی این است که از هیاهوی رسانه ای غالب بر جهان استفاده و سیاست های خبیثانه خود را درپیش بگیرد و این مساله بارها در زمان های مختلف نظیر بازی های جام جهانی فوتبال محقق شده است، بنابراین ملت های حامی فلسطین و آزادی خواهان جهان نباید به رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی این اجازه را بدهند که از دوران شیوع ویروس کرونا، استفاده و اهداف شوم و پلید خود را با حمایت آمریکای جنایتکار به پیش ببرد.

همان طور که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در واکنش به رونمایی از طرح «معامله قرن» فرموده بودند، «این طرح هرگز محقق نخواهد شد».[3] به راستی که صدای ویرانی خانه عنکبوتی رژیم صهیونیستی به گوش می رسد و هر محقق و آزادی خواهی اگر مقداری فعالیت و اخبار رژیم صهیونیستی را طی این چند سال مورد بررسی قرار دهد، این مطلب را تصدیق خواهد کرد که کمتر از دو دهه به پایان زمان نابودی کامل اسرائیل زمان باقی است.

 

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] شایان ذکر است که بنیامین نتانیاهو اواسط بهمن 1398 درپی اجرای معامله قرن و الحاق دره اردن به اراضی رژیم صهیونیستی بود اما  دولت آمریکا با اشاره به این موضوع که مخالف الحاق دره اردن نیست اما این آمادگی وجود ندارد که شاهد اتفاق این موضوع پیش از انتخابات سراسری آتی در ۲ مارس (۱۲ اسفند) باشد،‌ بنابراین تصمیم گرفت تا این اقدام را به تاخیر بیندازد. اما اکنون رژم صهیونیستی، فرصت را برای اجرای این طرح شوم مناسبت دیده است.

[2] جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اروپا پس از رونمایی از طرح معامله قرن، از اسرائیل خواست که از تصمیم الحاق دره اردن به مناطق اشغالی اجتناب ورزد و هشدار داد که در صورت پیشروی، اعتراضات فلسطین تشدید خواهد شد. این برنامه ممکن است رخ دهد اما شما می توانید مطمئن باشید که صلح نخواهد بود.

بورل افزود: پیشنهادات ارائه شده از دو هفته قبل کاملاً پارامترهای مورد توافق بین المللی را به چالش کشیده و دشوار است بدانید که چگونه این ابتکار عمل می تواند هر دو طرف را به میز مذاکرات بازگرداند.

«فلیپ گوفن» وزیر خارجه بلژیک از طرف نمایندگان استونی، آلمان، لهستان و فرانسه در شورای امنیت، بیان داشت: آمریکا با طرح معامله قرن، قطعنامه‌های شورای امنیت را در این زمینه را نادیده گرفته است. موضع طولانی مدت اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد که مذاکره برای استقرار دو کشور، بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ باید انجام شود.

وی ادامه داد: دو کشور باید در کنار هم با امنیت، صلح و احترام متقابل زندگی کنند. ما از مذاکره مستقیم دو طرف برای حل نهایی این مساله حمایت و تاکید می کنیم که تعیین مرزها، پایتختی قدس و بازگشت آوارگان به عنوان موضوعات نهایی صلح است.

[3] حساب کاربری رهبر معظم انقلاب در توئیتر در واکنش به رونمایی از طرح «معامله قرن»، با بازنشر بخشی از سخنان ایشان در 25 تیرماه سال 97 نوشت: «قضیّه‌ی فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلّماً ملّت فلسطین و همه ملّتهای مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند #معامله_قرن اتفاق بیفتد.

به‌کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام #معامله_قرن به‌توفیق الهی هرگز تحقّق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.»

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
مبلغان و خطیبان مسؤولیت بزرگی بر عهده دارند، زیرا نقش آنان تنها به سخنرانی در مسجد منحصر نمی‌شود بلکه باید نقش روشنگری داشته باشند و به جوانب فرهنگی، سیاسی، دینی و اقتصادی توجه داشته باشند تا بتوانند به مردم نزدیک شوند.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
علما باید نسبت به خطراتی که علیه دین اسلام و مقدسات مسلمانان در اطراف آنها وجود دارد، آگاهی داشته باشند و اجازه ندهند که غرب در زمینه اقتصاد و صنعت بر مسلمانان برتری یابد.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
مبلغان و علما باید به مردم توضیح دهند که مقابله با طرح معامله قرن تنها بر عهده ملت فلسطین نیست بلکه یک مسأله عربی و اسلامی است و مردم باید بیاموزند که فلسطین محل معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) است و باید از اشغال صهیونیست‌ها آزاد شود.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
شهید سلیمانی، انقلاب فلسطین را از یک گروه‌های صرفاً نظامی که مخفی می‌شدند به یک ارتش قدرتمند تبدیل کرد که تمام سلاح‌ها و توانمندی را در اختیار دارد.
2
0
عبدالحکیم کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
ملت فلسطین قدرت بالای خود برای ارائه الگوهای کم نظیر و رشادت و ایثار و جانفشانی را ثابت کرد و این جوانان و دیگر قشرهای مردم فلسطین یک لحظه از بذل جان خویش در راه آزادی سرزمینشان دریغ نخواهند کرد.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
فلسطینی ها ماه ها و بلکه سال ها برای بازگشت خود به میهن اصلیشان تلاش می کنند، اما با مخالفت اسرائیلی ها مواجه می شوند؛ رییس جمهور آمریکا با این بند می خواهد که حق بازگشت آوارگان به میهن خود را از آنان سلب کند تا هر گونه تلاش فلسطینی ها برای بازگشت به سرزمین هایشان از نظر معامله قرن، محکوم باشد.
1
0
فاطمه حبیبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کشورهای غربی و عربی، فلسطین را به رژیم صهیونیستی فروختند.
2
0
حسین رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
خیلی خوب بود، استفاده کردیم، تشکر ازخبرگزاری رسا
2
0
آزاده قدوسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
افراد زندانی و شروری که در انگلستان بودند، آمریکا را بوجود آوردند و در نقطه دیگر نیز اسرائیل را تشکیل دادند.
2
0
حکیم رحیمی گناوه ای
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
133 نماینده مجلس عوام انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از محتوای «معامله قرن»، خواستار مخالفت دولت این کشور با این طرح شدند.
2
0
حسن کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
رسانه های جهانی ابزار اعمال قدرت آمریکا و غرب در جهان مادی امروز هستند؛ استکبار نیز با تولیدات سینمایی، پیام های مادیگرایانه و ایجاد جذابیت های کاذب، افکار مردم جهان را به جهان‌بینی و نظام فکری اومانیسم و مسیر دوری از خداباوری سوق می دهد. با توجه به ضعف امکانات قدرت و رسانه در بین خداباوران بعید است تحولی عمیق در جهان را شاهد باشیم. زیرا گفتمان غالی و مسلط بر رسانه ها بر اساس باورهای کمونیستی یا لیبرالیستی شکل گرفته است.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
غربگرایان به کرونا دخیل نبندند
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
آیا با تغییر دولت‌ها و روسای جمهور آمریکا سیاست خارجی این کشور به خصوص در مورد ایران دچار تغییر می‌شود یا خیر؟ بیشتر پژوهشگران حوزه سیاست خارجی روی این اصل اجماع نظر دارند که سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی کشورهاست و تغییر و تحولات داخلی مثل انقلاب، کودتا، جابه جایی دولت‌ها یا احزاب پارلمانی تاثیر غیر قابل انکاری روی سیاست خارجی کشورها دارد.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
برخی قدرت‌ها، این توطئه خطرناک را طراحی کردند که از فضای به وجود آمده شیوع کروناویروس استفاده کنند. جنگ‌های جهانی اول و دوم هم با توطئه برخی کشورها پی‌ریزی شد که پس از آن، جامعه جهانی طرح صلح پایدار و شکل گیری حاکمیت جدید با تاسیس سازمان ملل متحد را پذیرفتند.
2
0
کاظم موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
چه یادداشت خوبی
افرین
0
0