۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۴۹۸۸۸

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 465 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 6 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 465 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 638 هزار و 100 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 868 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 765 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1730 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 150 تومان، یورو 17 هزار و 300 تومان و درهم امارات 4 هزار و 450 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 400 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 900 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 800 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

قیمت مصوب شکر اعلام شد

شرکت بازرگانی دولتی ایران در این اطلاعیه قیمت‌ شکر وارداتی با ارز نیمایی (خرید 15 اسفندماه 98) و جزئیات قیمتی خریدهای فعلی (دوم اردیبهشت ماه 99) و محاسبات قیمت تمام شده‌ شکر را که توسط انجمن صنایع قند و شکر ایران محاسبه شده تشریح کرد.

جزئیات محاسباتی قیمت شکر وارداتی با ارز نیمایی که در اسفندماه سال قبل وارد و اکنون در بازار شکر در حال مبادله است به این شرح است: ارزش شکر خام در بنادر کشور با قیمت 49 هزار و 993 ریال،  هزینه گمرکی ، انبارداری و بارگیری چهار هزارو 592 ریال، هزینه های‌عملیات بانکی و ثبت سفارش، مجوزهای بهداشتی، دستمزد تصفیه 6 هزار و 241 ریال، قیمت تمام شده‌ هرکیلوگرم 60 هزار و 826 ریال، قیمت فروش هرکیلوگرم شکر سفید درب کارخانه تصفیه‌کننده‌ شکر در مرکز کشور با 10 درصد سود  66 هزار و 908 ریال است.

مقدار 123 هزار تن شکر از ابتدای سال 1399 وارد کشور و  پس از ترخیص برای تصفیه به کارخانجات حمل شده است و درب کارخانجات تصفیه شکر با قیمت 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 300 تومان عرضه می‌شود.

برآورد قیمت‌های شکر سفید حاصل از شکر خام وارداتی با ارز نیمایی در تاریخ دوم اردیبهشت 1399 با لحاظ کاهش قیمت‌های جهانی ارزش شکر خام در بنادر کشور 39 هزار و 256 ریال، هزینه‌های گمرکی، انبارداری، ترخیص و بارگیری چهار هزار و 41 ریال، هزینه‌های‌ عملیات بانکی و ثبت سفارش، مجوزهای بهداشتی، دستمزد تصفیه و ضایعات پنج هزارو 652 ریال، قیمت تمام شده‌ هرکیلوگرم درب کارخانه 48 هزار و 949 ریال، قیمت فروش هرکیلوگرم شکر سفید درب کارخانه تصفیه‌کننده‌ی شکر در مرکز کشور با 10 درصد سود 53 هزار و 844 ریال است.

طبق آمارها به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، قیمت خریدهای فعلی حدود 20 درصد کاهش خواهد داشت که در صورت ثبات این قیمت جهانی و انجام واردات و حمل به کارخاجات تصفیه‌کننده‌، شکر استحصالی عرضه شده به بازار، به قیمت‌های فوق خواهد بود.

لازم به ذکر است در سال 1398 شکر خام وارداتی توسط بخش خصوصی که به طور عمده  کارخانجات تولید قند و شکر بودند، با ارز 4200 تومانی وارد کشور شد و با مجوزهای اداره‌کل توزیع و فروش این شرکت و حواله‌های صادره توسط انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر در سطح کشور با قیمت چهار هزارو 50 تومان عرضه شده است که نتیجه‌ آن ثبات بازار این کالا بود.

در حال حاضر و برای ماه مبارک رمضان از محل ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران برای بخش خانوار بر اساس قیمت‌های ابلاغی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق سازمان‌های بازرگانی استان‌ها عرضه می‌شود.

 

بازار مسکن هم کرونایی شد

بانک مرکزی ضمن انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1399 اعلام کرد: تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال 1399، به 1.2 هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 87.8  و 63.7 درصد کاهش نشان می دهد که به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است. 

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال 99 حاکی از آن است که از مجموع 1243 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 41.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در مجموع در مقایسه با فروردین ماه سال 98، سهم واحدهای تا 5 سال،6-10 سال و بیش از 20 سال ساخت به ترتیب حدود 1.5، 0.5 و 1.9 واحد درصد افزایش یافته است.

* قیمت مسکن در تهران 35.7 درصد افزایش یافت

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، 153.0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 35.7 درصد افزایش نشان می دهد.

 در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 313.2 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 74.1 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال 98 به ترتیب 29 و 51.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

* اجاره مسکن در تهران چقدر زیاد شد؟

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین ماه سال 99 نشان دهنده رشد به ترتیب معادل 28.7 و 31 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می باشد.

گفتنی است، «گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1399»، برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده می‌شود.

 

عرضه سریالی سهام شرکت‌های دولت تا پایان سال

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در جلسه با فعالان بازار سرمایه با بیان اینکه روند عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به صورت سریالی ادامه دارد، اظهار داشت: به‌زودی سهام اولین صندوق قابل معامله بورسی موسوم به ETF که متشکل از 3 بانک و دو شرکت بیمه به ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان است،‌ در بورس عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از این عرضه، سهام دو صندوق ETF دیگر را عرضه می‌‌کنیم، افزود: ما برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در طول سال جاری برنامه داریم و این عرضه‌ها در کل سال انجام می‌شود و در کنار ما نهادهای عمومی غیردولتی هم اقدام به عرضه سهام خواهند کرد. یک نمونه آن عرضه سهام شستا بود و سایر نهادها هم برای عرضه سهام اعلام آمادگی کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: وقتی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از برنامه عرضه سهام در بازار سرمایه حمایت می‌کند، به معنای این است که این فرایند دچار شکست نخواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی ستاد تسهیل پذیرش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، گفت: به همین منظور جلساتی برگزار شد و همه متولیان امر به‌شدت اعلام آمادگی کردند و هم‌اکنون تعداد جلسات هیات عالی پذیرش افزایش افزایش یافته و تقریبا هیچ بنگاهی از ناحیه ما در صف پذیرش قرار ندارد. 

دژپسند ادامه داد: یکی از پیشنهادات سلب حق تقدم خرید سهام بود و ما تا جایی که مقدور باشد، این کار را انجام می‌دهیم.

دولت قصد دارد،‌باقیمانده سهام خود نزد 18 شرکت بزرگ از جمله 3 بانک، دو بیمه، دو خودروسازی، پالایشگاه،  پتروشیمی را به شکل واحدهای صندوق قابل معامله بورسی به مردم عرضه کند. 

 

شاخص کل 27 هزار و 873 واحد جهش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که این روزها بر روی دور رکوردشکنی قرار گرفته، در پایان معاملات امروز (شنبه) با افزایش 27 هزار و 873 واحد به رقم بی سابقه 769 هزار و 805 واحد رسید.

گرچه بورس‌های دنیا این روزها به خاطر افت قیمت نفت و نیز رکود حاصل شده از بیماری فراگیر و همه گیر کرونا افت کرده است، اما بورس اوراق بهادار تهران در روند رکوردشکنی قرار گرفته است که علت عمده آن هجوم نقدینگی سرگردان بازار به سمت این بازار از یک سو و عرضه شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی مانند تأمین اجتماعی در بورس است.

افزایش شاخص کل و رکوردشکنی و بازدهی بالای بورس باعث شده عامه مردم به سرمایه گذاری در بورس روی بیاورند که البته کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به حضور عامه مردم در بورس این نکته نباید مورد غفلت واقع گیرد که سرمایه گذاری در بورس همراه با ریسک است و تنها روزهای خوش در بازار سرمایه متصور نیست، بلکه روزهای ناخوش و افت قیمت سهام و شاخص نیز در راه است و این از امور ذاتی یک بازار بورس به شمار می‌رود. بنابراین مردم باید با مشورت با افراد امین و خبره نسبت به سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند و از رفتار هیجانی و پیروی از کانال‌های تلگرامی خودداری کنند.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن 9 هزار و 970 واحد رشد کرده و به رقم 262 هزار و 27 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2 هزار و 892 تریلیون تومان رسید.روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز معامله گران بورس بیش از 3.4 میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب 651 هزار معامله و به ارزش 5 هزار و 161 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از 8 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. یعنی امروز این رقم به عنوان سرمایه در گردش و نقدینگی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شد.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 7 هزار و 428 واحد رشد کرده و به رقم 205 هزار و 63 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 6 هزار و 632 واحد رشد کرده و به رقم 174 هزار و 158 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 34 هزار و 398 واحد به رقم 976 هزار و 248 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 19 هزار و 832 واحد به رقم 544 هزار و 744 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات عمده در آن انجام می‌شود، با افزایش بی سابقه 58 هزار و 756 واحد به رقم یک میلیون و 633 هزار و 122 واحد رسید.

امروز نمادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، صنعتی گل‌گهر، چادرملو، ملی مس، گروه مپنا، بانک ملت و پتروشیمی پارس در تقویت شاخص کل بورس مؤثر بودند و نمادهای پر بیننده که مورد اقبال معامله گران قرار گرفته شامل بانک ملت، پالایش نفت بندرعباس، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، گلکوزان، ملی مس ایران و بانک صادرات بودند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 269 واحد رشد کرده و به رقم 9 هزار و 341 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 588 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در فرابورس در قالب 478 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 546 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نمادهای مهم فرابورس مانند ذوب‌آهن و پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، توسعه مالی مهر آیندگان، نیروگاه جهرم، مادیران و شاخص فرابورس در شاخص کل بازار فرابورس مؤثر بودند.

نمادهای پربیننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه گذاری میراث فرهنگی، سیمان لار سبزوار، بانک دی و توسعه عمران استان کرمان بودند.

 

پایان یک هفته بی ثباتی و ناآرامی در بازار نفت

قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت و یک هفته کاهشی دیگر که به علت شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت را برای نخستین بار در تاریخ به محدوده منفی رسانده بود، به پایان برد.

مبادلات نفتی در تمام هفته گذشته بسیار ناپایدار بود، زیرا تقاضا به علت شیوع کرونا 30 درصد کاهش یافته و مخازن نفتی پر شده بود که قیمت نفت خام آمریکا در بازار آتی را به منفی بیش از 40 دلار کشاند.

درحالی که عوامل بنیادین بازار نظیر کاهش شدید در فعالیت دکل های حفاری فعال در آمریکا معمولا تقویت کننده قیمت نفت است اما تاثیرات مثبت این عوامل چندان موثر نبوده است.

تاد استپلس، رئیس یک گروه نفت و گاز گفت: «هفته پیش هفته آشفته ای بود... بی ثباتی که با قیمت گذاری منفی دیدیم بیش از اندازه بود.»

در نهایت هر بشکه نفت برنت با 11 سنت افزایش 21.44 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 44 سنت افزایش 16.94 دلار در هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت سومین هفته متوالی کاهشی خود را ثبت کرد به طوریکه نفت بنرت 24 درصد و نفت خام آمریکا 7 درصد از ارزش خود را از دست داد.

تاجران انتظار دارند طی ماه های متمادی به علت اختلال در فعالیت های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، تقاضا کمتر از میزان عرضه باشد. تولیدکنندگان احتمالا نتوانند تولید را سریعا یا به مقدار زیاد کاهش ندهند که قیمت ها را متعادل سازند به ویژه وقتی که انتظار می رود تولید اقتصادی در سال جاری میلادی 2 درصد کاهش یابد و این میزان بدترین وضعیت از زمان بحران مالی در جهان به شمار می رود.

بیکر هیوز بزرگ ترین شرکت خدمات نفتی جهان اعلام کرد تولیدکنندگان آمریکایی در ماه آوریل بیشترین کاهش تعداد دکل های فعال نفتی در یک ماه از سال 2015 ثبت کردند. در کانادا نیز رکورد جدید در کاهش تعداد دکل های فعال نفتی و گازی به کمترین میزان ثبت شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات