۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۵۰۲۳۳
تب خوکیِ آفریقایی؛

«بیماری همه‌گیر» دیگری که اروپا را تهدید می‌کند!

«بیماری همه‌گیر» دیگری که اروپا را تهدید می‌کند!
پس از بیماری کووید ۱۹ که در پی شیوع گسترده ویروس کرونا به یک بحران جهانی سلامت تبدیل شد حالا صدای پای یک بیماری همه‌گیر تازه نیز به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاري رسا، به نقل از فرانس 24، پس از بیماری کووید ۱۹ که در پی شیوع گسترده ویروس کرونا به یک بحران جهانی سلامت تبدیل شد حالا صدای پای یک بیماری همه‌گیر تازه نیز به گوش می‌رسد.

نام این بیماری «تب خوکیِ آفریقایی» است که پس از مبتلا کردن گرازها و خوک‌های پرورشی طی روزهای اخیر به مرزهای اروپا نیز نزدیک شده است.

این در حالی است که برخی منابع خبری در چین پیشتر از آغاز شیوع این بیماری در یونانگ یانگ واقع در جنوب غربی این کشور خبر داده بودند.

در لهستان نیز اعلام شد که طی هفته‌های گذشته لاشه گرازهایی که در پی ابتلا به این بیماری جان باخته بودند در منطقه‌ای واقع در ۱۰ کیلومتری مرز این کشور با آلمان پیدا شده است. اما نکته قابل توجه این است که گراز می‌تواند بیماری را تنها به خوک های خانگی منتقل کند و نه به انسان.

خبرنگار یورونیوز که برای تهیه گزارش به لهستان سفر کرده بود نیز گزارش داده که: «پرورش‌دهندگان خوک در لهستان به شدت خود را در معرض تهدید می‌بینند و جان و هستی آنها به خطر افتاده است. چندین هزار راس خوک بایست در این منطقه از بین بروند.»

سال گذشته حدود ۳۵ هزار خوک در شمال شرق لهستان ذبح شدند و در ابتدای سال جاری نیز ۲۴ هزار راس خوک دیگر در غرب این کشور سر بریده شدند.

آندره وازچیوک که همچون پدر و نیاکانش ‌پرورش دهنده خوک در لهستان است دولت را به بی توجهی و سهل‌انگاری در خصوص جمع‌آوری گرازهای مرده متهم می‌کند که از آنها به عنوان بمب‌های ویروسی بالقوه برای مزارع خوک نام برده می‌شود.

این پرورش دهنده خوک می‌گوید: «گرازهای مرده به موقع جمع نمی‌شوند، آنها در مدت زمانی طولانی تجزیه می شوند و ماموران دولتی بعد از سه یا چهار روز آنها را جمع می کنند. کشاورزان و دامداران محلی واقعاً عصبانی هستند. قبل از شیوع بیماری، ما در منطقه خود حدود ۲۰۰۰ پرورش دهنده خوک داشتیم اما اکنون تنها۶۰۰ نفر از آنها باقی مانده است.»

آماده باش مقامات آلمانی

مقامات آلمانی برای جلوگیری از شیوع این بیماری به داخل مرزهای خود کارگروه ویژه‌ای را در شهر درسدن، مرکز ایالت زاکسن که در نزدیکی لهستان واققع شده تشکیل داده‌اند.

نخستین اقدام این کارگروه تلاش برای ساخت حصاری ۱۳۰ کیلومتری به صورت فوری و اضطراری است تا بدین ترتیب از ورود گرازهای بیمار به خاک آلمان جلوگیری شود. این اقدام برای حفاظت از صنعت پر رونق تولید گوشت خوک در آلمان صورت گرفته است.

استفن کخ،‌ مسئول این کارگروه ویژه می‌گوید: «هم اکنون بحث چگونگی محدود کردن شیوع بیماری مطرح است. گراز می تواند بیماری را انتقال دهد، این درحالیست که گرازها مدام از دو سوی مرز آلمان و لهستان عبور می کنند. ما در حال بحث و رایزنی هستیم تا موانعی قابل اطمینان هم از طرف لهستان و هم از سوی آلمانی ساخته و نصب شود. این اقدام می تواند راه‌کاری مناسب برای کند کردن حرکت و یا جلوگیری از جابجایی گراز‌های وحشی و در نتیجه مبارزه با بیماری باشد.»

در حالی که ایالت زاکسن کار ساخت حصار در اطراف مرز آلمان را به اتمام رسانده لهستان نیز اقدامات تازه و سخت‌گیرانه ای را برای مقابله با بیماری تب خوکی آفریقایی در پیش گرفته است.

برای از بین بردن گرازهای وحشی مجوزهای تازه‌ای به شکارچیان داده شده به این نحو که آنها از این پس می‌توانند از صدا خفه کن در سلاح‌های خود صدا استفاده کنند و در صورت لزوم نیز از ارتش کمک بگیرند.

هدف همه این اقدامات کاهش ۹۰ درصدی شمار گرازها در برخی مناطق عنوان شده است./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات