۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۶۵۰۲۴۷
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

خودکفایی ایران در تولید تجهیزات مقابله با کرونا

خودکفایی ایران در تولید تجهیزات مقابله با کرونا
معاون وزیر بهداشت گفت: امروز در زمینه مبارزه با کرونا در حوزه تامین دارو، ماسک و کیت‌های تشخیص کرونا، خودکفا هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در نشست کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت کرونا در وزارت کشور، روند تولید دارو و سایر ملزومات بهداشتی مرتبط با پیشگیری یا درمان کرونا در ایران را تشریح کرد.

وی افزود: از نظر علمی در حوزه داروسازی به نقطه‌ای رسیده ایم که می‌توانیم همپای کشور‌های صاحب دانش با چند قرن سابقه فعالیت در این عرصه پیش برویم.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه حوزه داروسازی و تجهیزات پزشکی کشور به شرایط ایده آل و مطلوبی رسیده، بیان کرد: انواع فرآورده‌های دارویی و درمانی را با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با تاکید براینکه امروز در زمینه مبارزه با کرونا در حوزه تامین دارو، ماسک، کیت‌های تشخیص، مواد ضد عفونی و الکل خودکفا هستیم، تصریح کرد: با تولید انبوه شرکت‌های دانش بنیان و کارخانجات داروسازی، در شرایط صادرات بسیاری از این محصولات قرار داریم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کشور به مرحله‌ای رسیده است که هر دارویی در دنیا تولید می‌شود، ظرف کمتر از دو سال در ایران به مرحله بومی سازی و تولید انبوه می‌رسد.

شانه ساز با بیان اینکه داروسازی شامل دو بخش تامین مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی آن است، گفت: در زمینه تهیه مواد اولیه، بسیاری از کشور‌ها وارد کننده هستند و ایران نیز بخشی از آن را وارد می‌کند، اما مرحله اساسی در صنعت داروسازی، فرمولاسیون دارو‌ها و تبدیل مواد شیمیایی به منظور ساخت دارویی نجات بخش برای جان انسان هاست و ایران این چرخه را بطور کامل در اختیار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تحولات عظیمی در حوزه تولید دارو در ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته است، یادآوری کرد: امروز این ظرفیت در کشور وجود دارد که نسبت به تولید هر نوع دارویی از جمله تهیه و تولید دارو‌های درمان کرونا اقدام کند.

وی افزود: در حال حاضر، ۲۲ دانشکده داروسازی در سطح کشور فعالیت می‌کند و ما امروز در تولید اقلام دارویی دانش بنیان دارای رتبه و اعتبار جهانی و منطقه‌ای هستیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر، ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در تمامی حوزه‌ها توسط متخصصان ایرانی تولید می‌شود.

شانه ساز تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اکنون دستگاه‌ها و تجهیزاتی تولید می‌کنند که تا ۱۰ سال پیش حتی تصور آن نمی‌شد. اکنون  این شرکت‌ها در زمینه تولید مواد اولیه دارویی فعال هستند.

وی گفت: با فعالیت این شرکت‌ها حدود ۶۰ درصد مواد اولیه دارو‌ها در کشور تولید می‌شود، اما برنامه سازمان غذا و دارو رساندن این میزان به بیش از ۹۰ درصد است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
دعای افتتاح، هم توحید دارد، هم امامت دارد و هم به ظهور اشاره کرده است، کامل و جامع است و در این دوران نزدیک به ظهور امام زمان ارواحنا له فدا خیلی موثر است
0
0