۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۵۰۲۹۰

آوار کرونا بر سر ترامپ

آوار کرونا بر سر ترامپ
ادامه انتشار آمار‌های منفی از شاخص‌های اقتصاد امریکا که نخستین زنگ خطر در پی شیوع بیماری کرونا برای دولت این کشور بود، اکنون با افشای آمار‌های بالا از ابتلای نظامیان و زندانیان به بیماری کووید ۱۹، ابعاد بیشتری از مشکلات پیش روی دولت امریکا را نمایان کرده است. این آمار‌ها به موازات انتقادات شدید از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور این کشور درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای درمان بیماری، ترامپ را تحت فشاری همه‌جانبه قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، کرونا، دونالد ترامپ را که تا چند ماه پیش در تلاش بود برای تصدی مجدد کرسی ریاست جمهوری از مانع استیضاح عبور کند، به طور بی‌سابقه‌ای تحت فشار گذاشته و عملاً او را با شرایط غیر‌قابل‌پیش‌بینی و حتی غیرقابل کنترل مواجه کرده است. آمار‌های نامطلوب از شیوع این بیماری در امریکا تمامی ندارد. نشنال اینترست درباره ابتلای نیرو‌های ارتش امریکا به کرونا فاش کرد که این ویروس تاکنون به ۲۶ کشتی نیروی دریایی امریکا سرایت کرده و از این رو، مأموریت تمامی این کشتی‌ها متوقف شده است. این در حالی است که فرماندهی نظامی امریکا شمار کلی مبتلایان به کرونا در نیروی دریایی این کشور را اعلام نکرده و به عبارتی، فهرست کاملی از همه کشتی‌هایی که ویروس کرونا به آن‌ها سرایت کرده، ارائه نشده است.

سایه کرونا بر سر یک میلیون زندانی

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در امریکا به ۹۶۰هزار و ۸۹۶ نفر و تعداد جان باختگان آن هم تاکنون به ۵۴هزار و ۲۶۵نفر رسیده است. علاوه بر نظامیان، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، زندان‌های امریکا هم به دیگر معضل کرونایی این کشور تبدیل شده‌اند و با وجود اینکه مسئولان اکثر زندان‌های امریکا، اطلاعات جزئی درباره زندانیان مبتلا در اختیار نگذاشته‌اند، اما با توجه به آمار‌های کلان، آنچه نگرانی‌ها درباره وضعیت زندانیان را تشدید می‌کند این است که ۹۶ درصد از این مبتلایان هیچ نشانه ظاهری نداشتند و این یعنی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار زندانی در امریکا در معرض خطر قرار دارند. در زندان‌های چهار ایالت از امریکا، نتیجه آزمایش کرونای حدود ۳ هزار و ۳۰۰ زندانی مثبت بود. تنها در ایالت اوهایو و در مرکز اصلاح و توانبخشی مریون درحالی نتیجه ابتلا به ویروس کرونای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر مثبت شد که ۹۵درصد این افراد، هیچ‌گونه علائم ظاهری نداشته‌اند. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، نتیجه ابتلای زندانیان در زندان‌های ایالت‌هایی از قبیل آرکانزاس، کارولینای شمالی، ویرجینیا و اوهایو نشان داده که ۹۶درصد از مجموع ۴ هزار و ۶۹۳ زندانی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳ هزار و ۲۷۷ زندانی هیچ‌گونه علائم ابتلا به کووید۱۹ را نداشته‌اند.

میلیون‌ها امریکایی در صف بیمه بیکاری

با گذر زمان، ابعاد بیشتر اقتصادی شیوع این بیماری خود را نشان می‌دهد. دفتر بودجه کنگره امریکا که در ژانویه گذشته بدون در نظر گرفتن پیامد‌های کرونا، کسری بودجه دولت در سال جاری را رقمی بی‌سابقه از سال ۲۰۱۲ یعنی یک تریلیون دلار تخمین زده بود، پیش‌بینی کرد که کسری بودجه دولت در سال مالی ۲۰۲۰ به ۷ /۳ تریلیون دلار می‌رسد و مجموع بدهی دولت به ۱۰۱ درصد تولید ناخالص داخلی امریکا افزایش می‌یابد. همچنین تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، به میزان ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. دفتر بودجه کنگره امریکا همچنین پیش‌بینی کرده که نرخ بیکاری در ایالات متحده در سه ماهه دوم سال جاری به ۱۴ درصد برسد و با وجود افزایش فعالیت‌های اقتصادی در مدت زمان یاد شده، چالش‌های اقتصادی ایالات متحده به ویژه در بازار کار برای مدتی ادامه خواهد یافت.

در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ نرخ بیکاری امریکا از ۱۰ درصد فراتر نرفته بود. با این حال، وزارت کار امریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که تا ۱۸ آوریل، بیش از ۲۶ میلیون نفر به صف متقاضیان بیمه بیکاری افزوده شده است. بدین ترتیب، نرخ بیکاری در ایالات متحده از ۵/ ۳ درصد در فوریه گذشته به ۱۶ درصد در آوریل رسید.

ترامپ در مسیر شکستی تاریخی

اگرچه ترامپ در پی سخنان اخیر خود و موجی از انتقاد‌ها کنفرانس خبری روزانه خود را لغو کرد، اما واکنش‌ها به اظهارات وی همچنان ادامه دارد. برنی سندرز، نامزد پیشین حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا، شنبه‌شب در پیامی توئیتری نوشت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که باوری به علم ندارد. این مسئله چه در موضوع تغییرات آب‌وهوایی و چه در همه‌گیری ویروس کرونا بسیار خطرناک است.» دیوید فرام، سردبیر نشریه آتلانتیک و مشاور سابق جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور اسبق امریکا نیز در گفتگو با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «این نشست خبری یکی از بد‌ترین مقاطع ریاست جمهوری ترامپ محسوب می‌شود. یکی از برداشت‌های من درباره ترامپ این است که او یک ترسوی روانی است و افراد نزدیک به او فکر می‌کنند که او را مهار می‌کنند، ولی در واقع به او قدرت می‌دهند.»‌وی افزود: «ترامپ به سوی شکست سیاسی تاریخی پیش می‌رود و سنا را هم با خود به زیر می‌کشد.»

نشست دیرهنگام شورای امنیت

بعد از امریکا، کشور‌های اروپایی هم آمار بالای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را گزارش کرده‌اند. آلمان با ۱۵۶ هزار و ۵۱۳ مورد ابتلا و ۵ هزار و ۸۷۷ مورد فوتی بعد از امریکا، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، بیشترین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را در جهان به خود اختصاص داده است. تاکنون ۱۴۸ هزار و ۳۷۷ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۰ هزار و ۳۱۹ نفر هم بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس که در غیاب بوریس جانسون عهده‌دار وظایف نخست‌وزیر شده است، یک روز بعد از آنکه آمار مرگ‌ومیر در بیمارستان‌های انگلیس از عدد هشداردهنده ۲۰ هزار نفر عبور کرد، با رد کاهش محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از شیوع کرونا در این کشور وضع شده‌اند، گفت: «مردم باید بپذیرند که محدودیت‌های شدید ماه‌ها برقرار خواهد بود.»

به منظور اجماع درباره مهار کرونا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که درباره زمان نشست ویدئویی پنج عضو دائمی شورای امنیت رایزنی‌ها ادامه دارد. وی افزود: «در زمان حاضر علاوه بر این ابتکار، امکان تماس ویدئویی سران این پنج کشور برای گفتگو درباره کرونا بررسی می‌شود تا آن‌ها بتوانند دیدگاه خود را در مورد این مسئله اعلام کنند.»/1360/
ارسال نظرات