۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۵۰۲۹۶

توضیحات حجت‌الاسلام قرائتی درباره نامه‌اش به رهبر انقلاب

توضیحات حجت‌الاسلام قرائتی درباره نامه‌اش به رهبر انقلاب
حجت‌الاسلام قرائتی گفت: من با کار برای تفسیر قرآن کاملاٌ موافقم. پس از موافقت مقام معظم رهبری، نامه را برای حجت‌الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فرستادیم. این مسئله حرکت نهضت تفسیر باید ملی شود و بهترین کسی که می‌تواند ائمه جمعه‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، "الهیه" عنوان ویژه برنامه رادیو تهران در سحر‌های ماه مبارک رمضان است؛ این برنامه در گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران تهیه می‌شود و سید کاظم احمدزاده آن را اجرا می‌کند. "الهیه" با حفظ میزان اهمیت آیات قرآن کریم و عمق مطالب آنها با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن در زندگی روزمره مردم می‌پردازد و هر روز یک آیه قرآن و ترجمه آن موضوع و محور اصلی برنامه قرار می‌گیرد.

گفت‌وگو با آیات عظام و امامان جمعه همچون آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موحدی کرمانی و... دیگر بخش‌های این برنامه است. این برنامه با پویش دعوت الهیه نیز تلاش می‌کند تا برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا با کمک‌های چند سازمان مردم نهاد و شنوندگان رادیو بسته ارزاق تهیه کند.

گفت‌وگوی زنده با جهادگران سلامت و پزشکان، پرستاران و بیماران درگیر با بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری از جمله بخش‌های این برنامه است. مستند راه قرآن، آیه، به برکت نام شهدا، بخوان مرا، سحر خانوم و با خدا حرف بزن از دیگر آیتم‌هایی است که در برنامه الهیه پخش می‌شود.

پخش ادعیه‌های ماه مبارک رمضان و همچنین تفسیر دعاهای روز این ماه با مرحوم آیت الله مجتهدی از دیگر آیتم‌های برنامه است. "الهیه" ویژه برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان از روز جمعه 5 اردیبهشت‌ماه از ساعت 03:30 دقیقه بامداد به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه به صورت زنده روی آنتن رادیو تهران رفت. شب گذشته، سیدکاظم احمدزاده با مهمانی جذاب و دوست‌داشتنی گفت‌وگو کرد؛ هم علاقه‌مندان به منبر و وعظ او را دوست دارند و هم علاقه‌مندان به تفسیرهای قرآنی. حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و مبلغ دینی روی خط تلفن برنامه آمد.

وی در گفت‌وگو با سید کاظم احمدزاده درباره نامه اخیر خود به مقام معظم رهبری عنوان کرد: الحمدلله بعد از انقلاب حفظ قرآن، مسابقات قرآن، خوب‌خوانی، تندخوانی و تجوید راه افتاده است. ولی هنوز تفسیر قرآن راه نیفتاده است که به قرآن نگاه مکتبی کنیم. مثلاً قرآن می‌گوید ازدواج کن، این تصمیم را بگیر، اینجا برو، آنجا نرو یا این حرف را بگو و...، آن را کاربردی کنیم. من دو ماه قبل از ماه مبارک رمضان نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتم و آقا از این نامه خوششان آمد. بحث من تقریبا 10- 15 آیه قرآن بود که قرآن فرموده من را جدی بگیرید وقتی قرآن می‌خوانید تدبر کنید، ربا نخورید، دروغ نگویید. ما در انتخاب همسر قرآنی نیستیم. من کتابی درباره 400 تا 500آیه مربوط به ازدواج نوشته‌ام. این روزها کسی را در جایی می‌بینند و با او ازدواج می‌کنند اما درباره ملاک‌های ازدواج به قرآن مراجعه نمی‌کنند. بعد آمار طلاق بالا می‌رود. امام حسین سه مرتبه در روز عاشورا با مردم صحبت کرد، کسی گوش نداد و ایشان فرمود که شکمتان از لقمه حرام پر شده است. اما لقمه حلال کدام است یا لقمه حرام کدام است.

وی افزود: قرآن را باید اسماً و عملاً به جمع بیاوریم. متأسفانه می‌بینیم جای قرآن خالی است. البته بعضی‌ها در منبر آیاتی از قرآن می‌خوانند اما محور منبرها خواب، شعر، قصه، تحلیل و تاریخ سیاسی است. نمی‌گویم آنها نباشند. سهم قرآن را هم بدهند. من نامه‌ای نوشتم، رهبر معظم انقلاب آن را خواندند، ظاهراً پسندیدند. ایشان قلمی در کنار نامه ما گرفتند و نوشتند خداوند این نعمت را به شما داده است که امیدوارم اضافه شود. من با کار برای تفسیر قرآن کاملاٌ موافقم. پس از موافقت مقام معظم رهبری، نامه را برای حجت‌الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فرستادیم. این مسئله حرکت نهضت تفسیر باید ملی شود و بهترین کسی که می‌تواند ائمه جمعه‌اند. آنها شناخته‌شده و برگزیده شده‌اند، بیان و مأموریت دارند و وظیفه‌شان هم این است. او نامه‌ای دو صفحه‌ای به همراه نامه من به ائمه جمعه درباره تفسیر قرآن در ماه رمضان فرستاد که بنا بود امسال در مساجد تفسیر قرآن مطرح شود. باید تفسیر را طوری کنیم که شیرینی قرآن را به مردم بچشانیم. خداوند به ما این توفیق را بدهد که هم مزه قرآن را بچشیم و هم به دیگران بچشانیم.

در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی سید کاظم احمد‌زاده مجری برنامه "الهیه" به رویکرد رادیو تهران برای را‌ه‌اندازی برنامه‌ای کوتاه درباره تفسیر قرآن اشاره کرد و حجت الاسلام قرائتی در این باره گفت: ترجمه من از قرآن کریم مربوط به 20 سال پیش است. آن زمان که تفسیر قرآن را هم نوشتیم که کتاب سال شد، 21 سال پیش بود. بعد هم از روی آن ترجمه، یک ترجمه هنری گذاشتند. به نظر من این کار تا به حال نشده است، شما این ترجمه را بگیرید و با سوره‌های کوچک قرآن شروع کنید. سوره‌هایی که مردم، بیشتر حفظ‌اند. این یک کار هنری و رادیویی است.

این مبلّغ دینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موضوع برنامه الهیه (در این موقعیت کرونایی برای پدرها و مادرها چه کاری می‌توان کرد) مطرح کرد: قرآن 4 بار به احسان به پدر و مادر سفارش کرده است. احسان به معنی انفاق نیست که پولش را بدهید. احسان محبت است. خیلی وقت‌ها پدرها و مادرها پول نمی‌خواهند، محبت می‌خواهند. در سن پیری هم نیاز به محبت بیشتر دارند. در آیه‌ای می‌فرماید که اگر پدر و مادرت پیر شدند، مواظب باش حرفی نگویی که آنها ناراحت شوند. نگاه به صورت پدر و مادر عبادت است.

وی افزود: قرآن هر جا می‌گوید به پدر و مادر خود نیکی کنید، در کنار توحید است. می‌گوید جز خدا بندگی نکنید و بعد می‌گوید به پدر و مادر خود احسان کنید. احسان به پدر و مادر چهار بار در قرآن آمده است و هر چهار بار در کنار خداپرستی است. یعنی بعد از خدا، پدر و مادر. البته گاهی اوقات هم پیر و مریض شدند، توقعاتشان تلخ است، اما این تلخی را تحمل کنیم که خداوند جبران می‌کند. اگر به پدر و مادر خیر برسانیم، بچه‌هایمان به ما خیر می‌رسانند./1360/

ارسال نظرات