۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۵۰۲۹۸
یادداشت؛

بالاخره ژرمن‌ها بازی را لو دادند!

بالاخره ژرمن‌ها بازی را لو دادند!
رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان در گفتگو با روزنامه "دی ولت"، به نکات قابل تأملی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کشورمان اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت : رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان در گفت‌وگو با روزنامه دی ولت، به نکات قابل تأملی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کشورمان اشاره کرده است. «نوبرت روتگن» در این خصوص می‌گوید :

هدف  برجام  جلوگیری از  دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بود. پس از خروج یک‌جانبه ایالات‌متحده آمریکا از این توافق، ایران هم‌اکنون بار دیگر تهدیدات خود در خصوص ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای را آغاز کرده است!  بنابراین ضروری است که توافق جدیدی را آغاز کنیم که گسترده‌‌‌تر باشد و همچنین موضوعات مربوط به ثبات منطقه‌ای را نیز دربربگیرد.

رمزگشایی از اظهارات این مقام آلمانی، چندان دشوار  به نظر نمی‌رسد:تروئیکای اروپایی مشغول ارسال کدهای آشکار به ایران و نظام بین‌الملل، در خصوص عبور کامل از برجام و انعقاد توافق جایگزین هستند. این توافق جدید، مبتنی بر همان مؤلفه‌های چهارگانه‌ای است که ترامپ از ابتدای حضور خود در کاخ سفید، بر روی آن‌ها تأکید داشت.این مؤلفه‌ها شامل تحدید توان موشکی ایران ،کاهش قدرت مانور منطقه‌ای ایران”،دائمی ساختن محدودیت‌های هسته‌ای ایران “و بازرسی آزادانه آژانس از اماکن نظامی ایران است! در سپتامبر  سال 2017 میلادی و خصوصا در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به نمایندگی از اتحادیه اروپا به ترامپ و نتانیاهو تعهد داد تا این مؤلفه‌ها را به‌صورت تدریجی در توافق هسته‌ای ( برجام) گنجانده و آن را تبدیل به توافق کاملا مطلوب غرب و رژیم صهیونیستی کند. 
حتی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، تأثیری در این نقشه راه نداشت! آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به همراه ماکرون و بوریس جانسون، امروز به‌گونه‌ای علنی‌تر، آدرس توافق جدید را به ایران و جهان مخابره می‌کنند! به عبارت بهتر، سران اروپایی رسما نقاب از چهره خود برداشته و از استراتژی مهار همه‌جانبه ایران رونمایی کرده‌اند! 

اظهارات رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان به خوبی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و خصوصا تروئیکا، چگونه در طول دو سال اخیر، با واژگانی مانند اینستکس و اس.پی.وی بازی کرده و در پشت پرده این بازی، بر روی استراتژی ضد ایرانی مشترک خود و واشنگتن متمرکز بوده‌اند! بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نخستین فردی بود که از این بازی مشترک به‌صورت رسمی پرده برداشت و خواستار انعقاد توافق جایگزین، آن‌هم بر مبنای تحقق خواسته‌های ترامپ شد! برخی در ابتدا تصور کردند که اظهارات جانسون، برگرفته از مناسبات خاص وی و ترامپ بوده و نباید آن را به‌مثابه نظر واقعی اتحادیه اروپا در نظر گرفت. امیدواریم اظهارات اخیر مقام ارشد پارلمان آلمان، این افراد را از توهم خارج کرده باشد! توافق جدید، نه یک تعارف و نه یک کنایه و نه یک نظر شخصی است، بلکه نقشه راه وهدف اصلی اتحادیه اروپا در تقابل هسته‌ای و موشکی با جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.گزاره تفکیک اروپا از آمریکادر قبال موضوعاتی مانند برجام باید هر چه سریع‌تر ابطال وگزاره پیوستگی استراتژیک آمریکا- اروپا در تقابل با ایران جایگزین آن شود. به نظر می‌رسد هر اندازه در محاسبه وزن واقعی اتحادیه اروپا و ترسیم واقعیات ماهوی و رفتاری این مجموعه اغماض کنیم،ضرر این مسئله بیشتر متوجه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان خواهد شد./1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات