۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۵۰۳۰۴
استاد دانشگاه:

سبک تولید سریال‌های ایرانی وارداتی است

سبک تولید سریال‌های ایرانی وارداتی است
علم الهدی گفت: سبک ارائه شده در سریال ایرانی، کاملا وارداتی و غریبه با فرهنگ ایران است. این سبک زندگی غریبه همان چیزی است که در سریال‌های امروزی مشاهده می‌شود.

دکتر سید عبدالرسول علم الهدی استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به محتوای تولید شده در سریال‌های نمایش خانگی گفت: سریال‌های ایرانی به صورت خاص، محتوا را در حوزه روابط دراماتیک بین فردی و عاشقانه ارائه می‌کند که تماما در راستای سریال‌های هندی و آمریکایی قدم برمی‌دارند.

وی افزود:‌ سبک ارائه شده در سریال‌های ایرانی، سبکی کاملا وارداتی و غریبه با فرهنگ ایران است. این سبک زندگی غریبه همان چیزی است که در سریال‌های امروزی مشاهده می‌کنید. وقتی چالش، تفریح و رابطه بین زن و مرد در این فیلم‌ها معمولی و عادی نمایش داده می‌شود، پیامی که به مخاطب منتقل می‌کند، این است که اگر زندگی‌اش این گونه نباشد، گویا زندگی را تجربه نکرده است.

استاد دانشگاه با اشاره به رابطه میان سازنده و سرمایه‌گذار عنوان کرد: تولید کننده و سازنده پیام از یکدیگر جدا نیستند. تهیه کننده، کارگردان و نویسنده در واقع یک مجموعه‌ای هستند که با یکدیگر در حال ساخت پیام‌اند و ساخت این‌ها در تعامل با مخاطب قرار می‌گیرد. بر اساس نظریه دریافت در حوزه ارتباط جمعی، پیام به مخاطب گونه‌های مختلفی دارد.

وی ادامه داد: مخاطب‌ در مقابل پیام یا منفعل، یا فعال یا رویکردی انتقادی دارد. بعضی از فیلم‌ها سر و ته ندارند؛ فیلم‌هایی هستند که از رفتارهای بسیار تقلیل یافته و جلف ساخته شده‌اند که در کشور ما مخاطب بالایی ندارند. یک دسته دیگر از سریال‌ها، سریال‌های است که کاملا برنامه دارند؛ پیچیدگی در آن موجود است و نویسنده‌ها واقعا قدرتمند حاضر می‌شوند.

دکتر علم الهدی اظهار داشت: حرف من نسبت به هنرمند متعهد است که باید کاری کند. چیزی که برای هنرمند متعهد وجود دارد، مسئولیت اجتماعی او است؛ مسئولیت اجتماعی در مقابل ارائه فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی. او باید با ارائه سبک خود، در مقابل سبک‌های غربی بایستد.

وی در پایان به تغییر در جریان سریال‌های خانگی پرداخت و توضیح داد: اگر بخواهیم تغییری در جریان سریال‌های خانگی و فیلم‌های سینمایی به وجود بیاوریم، اولین وضعیت ما شکستن تکثر فرهنگی موجود در کشور است. جامعه ایرانی بسیار مشتاق دیدن فیلم‌هایی از فرهنگ کردی، ترکی، بلوچی، خوزستانی و ... است، باید فیلم را به روایت خود مردم آن منطقه در جریان اسلامی ایرانی نمایش دهیم. /882/ 302/

ارسال نظرات