۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۵۰۳۱۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 400 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 230 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 8 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 400 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 230 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 633 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 843 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 742 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1713 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 880 تومان، یورو 17 هزار و 250 تومان و درهم امارات 4 هزار و 390 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

بلاتکلیفی برخی شهروندان برای دریافت تسهیلات یک میلیونی

براساس دستور رئیس جمهور محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مسئولیت پرداخت تسهیلات به خانوارها، اطلاع رسانی مناسب و رسیدگی به شکایات و پاسخگویی متقاضیان را برعهده دارد.

در نامه رئیس جمهور به شریعتمداری وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است:

پیرو تصویب بسته تدبیر اقتصادی کرونا در ستاد اقتصادی دولت و تصمیمات استاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای حمایت از خانوارهای دریافت کننده یارانه، بدینوسیله به جنابعالی ماموریت داده می شود با استفاده از کلیه ظرفیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح پرداخت تسهیلات به خانوارها را اجرا نموده و نسبت به راهبری طرح، اتخاذ تصمیمات مورد نیاز، اطلاع رسانی مناسب و رسیدگی به شکایات و پاسخگویی به متقاضیان اقدام نمایید.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف به همکاری با این وزارتخانه می باشند.

به گزارش فارس، در حال حاضر بسیاری از سرپرستان خانوارهایی که مشمول یارانه نقدی و معیشتی نشده اند برای دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی از سراسر کشور و به خصوص شهرستان ها به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در تهران مراجعه می کنند تا بتوانند برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند. اما مراجعان به سمت سازمان هدفمندی یارانه ها در خیابان فلسطین هدایت می شوند که باعث ترافیک و تجمع افراد در شرایط کرونایی شده و تصویر خوبی را به اذهان تداعی نمی کند.

پیشتر مسئولان سازمان هدفمندی گفته اند در زمینه ثبت نام و رسیدگی به وضعیت متقاضیان دریافت یارانه نقدی و معیشتی مسئولیتی ندارند و همه این امور به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی محول شده است. بنابراین برای شهروندان سردرگمی ایجاد و به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان به کلافی سر درگم تبدیل شده است.

در همین باره یک مقام مسئول دولتی به فارس می گوید موضوع شناسایی و تایید صلاحیت متقاضیان یارانه نقدی، معیشت بنزینی و تسهیلات یک میلیون تومانی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و در این زمینه مسئولیت اطلاع رسانی و پاسخگویی دارد.

البته وزارت رفاه بارها اعلام کرده که امکان ثبت نام و رسیدگی حضوری برای دریافت یارانه نقدی، معیشت بنزین و تسهیلات یک میلیون تومانی وجود ندارد اما با این حال بسیاری از شهروندان برای یافتن روزنه امیدی به این وزارتخانه و سازمان هدفمندی یارانه ها مراجعه می کنند که شایسته است هر چه سریع تر تدبیر مناسب با آن از سوی وزیر رفاه اندیشیده شود.

 

مالیات مشاغل خودرویی مقطوع شد + جدول

امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور دستورالعملی اعلام کرد: بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات عملکرد سال 98 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین آلات راهسازی و صنعتی، با رعایت گروه بندی استان ها به صورت مقطوع تعیین می‌شود.

مطابق این دستورالعمل، استان های کشور با توجه به امکانات و شاخص های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به پنج گروه تقسیم شده اند که براساس آن، گروه نخست شامل شهر تهران; گروم دوم شامل استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و استان تهران به جز شهر تهران; گروه سوم شامل استان های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان; گروه چهارم شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و اردبیل; و گروه پنجم شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

مطابق جدول ارایه شده در این دستورالعمل، مالیات عملکرد صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن، بر اساس تقسیم بندی فوق و با اعمال ضرایب 75 درصد تا 100 درصد میزان مالیات سال گذشته تعیین شده است.

همچنین در مورد مالکان تاکسی و وانت بار که مالک بیش از یک خودرو از انواع مذکور باشند، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع تعیین شده است.

 برای سایر صاحبان مشاغل خودرویی که دارای بیش از یک خودرو باشند، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع با 25 درصد (بیست و پنج درصد) افزایش نسبت به جدول مربوط، محاسبه و وصول خواهدشد.

همچنین در صورتی که خودروی اول مودی تاکسی یا وانت بوده و خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستورالعمل باشد، مالیات خودروهای بعدی با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور، با 25 درصد(بیست و پنج درصد) افزایش به صورت مقطوع خواهد بود.

مطابق این دستورالعمل، مودیانی که در سال 1398 به صورت کامل فعالیت نداشته اند، مالیات آنها بر اساس مدت کار کرد، محاسبه می شود.

مطابق این دستورالعمل، در راستای تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل خودرویی، تکلیفی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آیین نامه ماده 95 قانون مذکور نخواهند داشت.

صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند مالیات مقرر عملکرد سال 1398 را حداکثر تا پایان خردادماه 1399 پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت یادشده، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه های بعدی آن هستند.

مالیات صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانت بارهای کرایه آژانس ها، سواری های پلاک سفید کرایه آژانس ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت های تاکسی اینترنتی و وانت بار اینترنتی، مطابق جدول اعلام شده، محاسبه و وصول می شود.

همچنین، براساس این دستورالعمل، مالیات عملکرد سال 1399 صاحبان خودروهایی که در سال مذکور به صورت قطعی واگذار می شوند، به صورت علی الحساب، بر مبنای مدت فعالیت با 20 درصد افزایش از جداول موضوع این دستورالعمل و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل و نیز مالیات صاحبان خودروهای مدل 1399 به نسبت مدت فعالیت در سال مذکور معادل 20 درصد بیشتر از مالیات خودروهای مدل 1398 تعیین می‌شود.

در مورد سایر وسایط نقلیه عمومی که قید نشده است، صاحبان آنها می بایست با رعایت گروه بندی صاحبان مشاغل موضوع ماده (2) آئین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی متناسب با گروه بندی خود و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام کنند.

نظر به اینکه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‎گردد، لذا اعمال مقررات مواد 137، 165، 172 و سایر موارد مشابه در خصوص اینگونه مودیان موضوعیت نداشته و چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل درخواست اعمال مقررات مواد مذکور را داشته باشند، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم بوده و ادارات امور مالیاتی نیز موظفند مالیات متعلق به مودیان مزبور را از طریق حسابرسی و با رعایت مقررات تعیین نمایند.

 

لوازم خانگی ۵ تا ۲۵ درصد گران شد

شیوع بیماری کرونا در سطح کشور باعث شد تا بسیاری از بازارها در اسفند 98 و فروردین ماه سال جاری فعالیت خود را متوقف کنند. اما در طول هفته گذشته با رعایت پروتکلهای بهداشتی فعالیت واحدها آغاز شده است . در این میان بازار خرید و فروش لوازم خانگی هم فعالیت خود را شروع کرده  و  واحدهای صنفی اقدام به فروش محصولات خود میکنند.

به اعتقاد فروشندگان لوازم خانگی تعطیلی بازار اسفند ماه باعث شده بود تا فروش واحدها متوقف شود و همین امر مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده بود اما خوشبختانه در حال حاضر بازار تا حدودی با مشتری روبه رو است که این موضوع واحدها را برای گشایش مغازه ها دلگرم تر کرده است. 

 البته فروشندگان لوازم خانگی معتقدند مردم نگران افزایش قیمت ها هم هستند و به همین دلیل خریدهای خود را انجام می دهند حتی اگر در ماه های آینده به کالایی نیاز داشته باشند امروز آن را خریداری می کنند.

اما نکته قابل تأمل در بازار این روزهای لوازم خانگی افزایش قیمت کالاها توسط تولیدکنندگان است. آنها با استناد به افزایش قیمت هزینه های تولید و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه اقدام به افزایش قیمت انواع کالاهای لوازم خانگی کرده اند. 

مشاهدات بازار نشان می دهد برخی از واحدهای تولیدی 5 و برخی دیگر 25 درصد بر قیمت محصولات خود اضافه کرده اند.  به عنوان نمونه یک لباسشویی 5 کیلویی که پیش از این 3 میلیون و 800 هزار تومان بود امروز 4 میلیون و 500 هزار تومان و یخچال دو قلوی 7 میلیون 500 هزار تومانی در بازار تا 10 میلیون تومان به فروش می رسد. 

 

۱۰ درصد سهام استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه می شود

علیرضا صالح با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما درباره عرضه سهام برخی شرکت‌های دولتی در بورس افزود: روش‌های معمول این است که به قیمت روز فروش، به آحاد مردم فروخته می‌شود یا اینکه بلوک مدیریتی را می‌فروشیم، اما در روش جدید از روش سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری معامله پذیر (ETF) استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای آحاد مردم تخفیف 20 درصدی را در نظر گرفتیم یعنی زمانی که آگهی می‌دهیم قیمت در تابلوی بورس ثابت است و 20 درصد کمتر از قیمت سهم در روز عرضه، ارائه می‌شود و قانون گذار اجازه داده است تا 30 درصد کمتر هم عرضه کنیم.

آقای صالح افزود: به این علت، چنین تخفیفی را می‌دهیم که اگر بازار تا 20 درصد هم نوسان کرد مردم ضرر نکنند و این تخفیف فقط یک بار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای صندوق اولیه، پنج بنگاه خوب دولتی بورس را در نظر گرفتیم از جمله بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی که سیت‌های (صندلی های) مدیریتی هم در این سهام وجود دارد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: ما می‌توانستیم سیت‌های مدیریتی را تا 20 درصد بالاتر از قیمت‌های تابلو بفروشیم و این رقم در رقابت خریدار‌ها می‌تواند تا 50 درصد هم بالاتر برود، اما نه تنها این کار را نمی‌کنیم بلکه با تخفیف 20 درصدی می‌فروشیم بنابراین دولت در پی فقط تأمین مالی نیست.

آقای صالح افزود: برای عادلانه‌تر کردن میزان دسترسی مردم و اقدام آن‌ها برای خرید این سهام، از زمان آگهی تا پذیره نویسی یک هفته زمان دادیم و از روز عرضه تا 31 اردیبهشت برای پذیره نویسی فرصت دادیم تا همه مردم ایران بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در این مرحله که صندوق واسطه گری مالی تأسیس شده و آگهی آن فراخوان داده شد از چهاردهم اردیبهشت، مردم به دو روش می‌توانند پذیره نویسی کنند. برخی افراد که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری ها، این پذیره نویسی را انجام و همزمان می‌توانند از طریق بانک هم انجام دهند و کسانی هم که کد بورسی ندارند می‌توانند از درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها استفاده کنند.

آقای صالح با اشاره به اینکه اشخاص حقوقی نمی‌توانند این سهام را پذیره نویسی کنند، افزود: مردم می‌توانند بدون مراجعه حضوری، از درگاه بانک‌ها وارد شوند و پذیره نویسی را انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت چه تضمینی می‌دهد که این سهام ETF به سرنوشت سهام عدالت دچار نشود؟ گفت: شیوه این صندوق با سهام عدالت متفاوت است. صندوق‌های سرمایه گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آن‌ها در کُدال منتشر شود.

آقای صالح با بیان اینکه اساسنامه و امیدنامه این صندوق را منتشر کرده ایم و مردم سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام می‌دهند افزود: این اساسنامه قابل تغییر نیست و در این اساسنامه، مدیریت را محدود کردیم و از سال 1400 به بعد، دولت نمی‌تواند مدیریت کند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: تلاش می‌کنیم تا سال 1400 , سازمان بورس قابلیت رأی گیری الکترونیکی مجمع را ایجاد کند تا سهامداران بتوانند الکترونیکی در رأی گیری مجمع شرکت کنند.

آقای صالح افزود: امسال چند گروه واگذاری را در بورس خواهیم داشت، برخی مجزا انجام می‌شود برخی را در قالب ETF و برخی از شرکت‌ها را هم در قالب هُلدینگ یا شرکت سرمایه گذاری در بورس عرضه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به استقبال مردم از این صندوق، درباره عرضه صندوق بعدی تصمیم می‌گیریم، اضافه کرد: تا شش ماه آینده سعی می‌کنیم دو تا سه هُلدینگ را وارد بازار سرمایه کنیم که ارزش آن‌ها حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تومان است.

آقای صالح در بخش دیگری از سخنان خود درباره خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: وزارت ورزش و جوانان در هفت ماه اخیر همه تلاش خود را برای این کار انجام داد.

وی با اشاره به اینکه این دو باشگاه اکنون مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند یعنی مجموع دارایی‌های آن‌ها برای پرداخت بدهی‌های آن‌ها کافی نیست، ادامه داد: از وزارت ورزش و جوانان خواستیم دو ورزشگاه را به نام این دو باشگاه کند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه قیمت این دو باشگاه در حال ارزیابی است، گفت: این باشگاه‌ها دارایی‌های فیزیکی و دارایی‌های غیرفیزیکی یعنی برند دارند.

وی ادامه داد: برند‌های پرسپولیس و استقلال 45 طبقه دارند، برند پرسپولیس ارزیابی شد؛ پنج طبقه استقلال هم ثبت شده، اما هنوز قیمت گذاری نشده و 40 طبقه باقی مانده است.

آقای صالح افزود: قرار شد حداکثر تا مرداد همه این کار‌ها را انجام دهیم و اساسنامه استاندارد بورس را برای آن‌ها حاکم و تراز تلفیقی برای آن‌ها ایجاد و آن‌ها را در بورس پذیرش کنیم.

وی اضافه کرد: می‌خواهیم این دو باشگاه را به شرکت سهامی عام تبدیل و 10 درصد سهام آن‌ها را در بورس عرضه کنیم تا کشف قیمت شود و حداقل 51 درصد آن باید کنترلی واگذار شود.

مدیرعامل بورس تهران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: سهام شرکت‌های دولتی که قرار است به زودی در بورس عرضه شود تا دو ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد و این شرایط برای همه پذیره نویسان این سهام، یکسان است.

آقای علی صحرایی افزود: سرپرست خانوار می‌تواند برای اعضای خانواده پذیره نویسی کند، اما به ازای هر کد ملی می‌تواند ثبت نام و پرداخت‌ها را انجام دهد.

وی با اشاره به رشد بازار سرمایه گفت: در یک ماه اخیر شاخص بورس تهران 55 درصد رشد کرده است.

آقای صحرایی افزود: ویژگی صندوق این است دارایی‌های متنوعی در آن وجود دارد و سرمایه گذاری غیرمستقیم مردم است و این موضوع هیجان بازار را کنترل می‌کند و با توجه به اینکه دولت تا پایان سال 1400 سهامدار ممتاز است و صندوق هم فعال است و اینکه تنوع صنعت بانک و بیمه برای این صندوق انتخاب شده است در نتیجه بخشی از ریسک ها، پوشش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در هر حال، سرمایه گذاری در بورس، ریسک هم دارد، اما با پُرتفویی که برای عرضه صندوق‌های آینده چیده شده بخشی از ریسک ذاتی بازار سرمایه را کاهش داده است.

آقای هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت برای تأمین منابع مالی و جبران کسری بودجه، می‌خواهد برخی سهام شرکت‌های دولتی را عرضه کند.

وی افزود: اقدام دولت برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، خوب است، اما بهتر بود از تجربیات کشور‌های موفق در این باره استفاده می‌کرد و این کار به تدریج در بستر صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بخشی از سپرده بازنشستگی انجام می‌شد.

آقای سلیمی زاده گفت: در زمانی که مردم بخواهند سهام خود را عرضه کنند صف فروش زیادی شکل می‌گیرد و این موضوع ممکن است مشکل ساز شود و این حجم از میزان پذیره نویسی، مطمئناً صف‌های فروش جدی ایجاد خواهد کرد.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
منبع: تسنیم
ارسال نظرات