۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۵۰۳۹۴

اهمیت پدافند زمین به هوا در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی

اهمیت پدافند زمین به هوا در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی
کتاب «آرایه‌های پدافند زمین به هوا» با بیان نقش پدافند زمین به هوا در دوران دفاع مقدس به اهمیت آن در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور می پردازد.
به گزارش خبرگزاری رسا، پدافند زمین به هوا به معنی دفاع در برابر آفند یا هجوم هوایی است و شامل مجموعه اقداماتی است که به منظور انهدام، خنثی‌سازی یا تقلیل اثرات عملیات هواپیماها، موشک‌های بالستیکی و سایر انواع موشک‌های دشمن درهوا انجام می‌شود. منطقه پدافندی درجه یک، منطقه‌ای است که در به‌کارگیری تمامی جنگ‌افزار‌ها و گشودن آتش خودمختار است. در این مناطق، جنگ‌افزار‌ها و سامانه‌های پدافندی اختیار کامل شلیک به هر وسیله پرنده‌ای را (خودی و غیرخودی) در آسمان دارند. برای این مناطق پدافندی دالان تقرب و دالان بی‌خطر تعیین نگردیده و هیچ هواپیمایی حق تردد و پرواز حوالی این مناطق را ندارد. مرز منطقه پدافندی درجه یک معمولا در نزدیکی نیروگاه‌های هسته‌ای و مراکز حساس و استراتژیک تعیین می‌شود.
منطقه پدافندی درجه ۲، منطقه‌ای است که دارای باند پروازی است و در آن مسیر‌های ویژه‌ای به‌عنوان دالان بی‌خطر و دالان تقرب تعیین شده‌اند. هر هواپیمایی که بخواهد از آتش جنگ‌افزار‌ها و سامانه‌های پدافندی در این منطقه در امان باشد، باید با هماهنگی قبلی وارد این منطقه شده و حدود مشخص دالان بی‌خطر و تقرب را رعایت کند. فرمان جنگ‌افزار‌ها در این منطقه «آتش محدود» است. منطقه پدافندی درجه ۳ نیز منطقه‌ای است که در آن به تمامی جنگ‌افزار‌ها و سامانه‌های پدافندی فرمان آتش‌بس داده شده و دستور شلیک تنها از سوی مراجع بالاتر و برای اهدافی که به‌عنوان «دشمن» شناسایی شده‌اند صادر می‌شود.
 
کتاب «آرایه‌های پدافند زمین به هوا» تألیف مهدی علی‌نژاد در پنج فصل، ابتدا تاریخچه‌ای از پدافند زمین به هوا و سیر تحول آن در ایران و جهان ارائه و به نقش پدافند زمین به هوا در دوران دفاع مقدس اشاره می‌کند. در ادامه «رویکرد‌ها و نظریه‌ها»، «آرایه‌های پدافند زمین به هوا»، «تهدیدشناسی» و «مطالعه تطبیقی (کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای)» مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
تأکید رهبری بر تقویت پدافند هوایی
«آنچه از بررسی اسناد، مدارک و تجربیات جنگ‌های صورت گرفته در سه دهه اخیر و روند توسعه فناوری‌ها در عرصه تولید و به‌کارگیری تسلیحات و سامانه‌های هوایی پیداست، مبین این مطلب است که رویکرد اصلی جنگ‌های آینده به‌طور غالب هوافضایی بوده و سایر تهدید‌های هم‌تراز و ناهم‌تراز نیز به نوعی متأثر از این رویکرد است. امروزه بدون برتری هوایی، اجرای اغلب مأموریت‌های جنگی زمینی یا دریایی بسیار پرهزینه خواهد بود.

در این جنگ‌ها، عملکرد پدافند هوایی به‌ویژه پدافند زمین به هوا، بر پیروزی یا شکست آن بسیار تأثیرگذار بوده است، زیرا مأموریت اصلی پدافند زمین به هوا، مقابله با هرگونه تهدید هواپایه دشمن با استفاده از جنگ‌افزارها، تجهیزات و ادوات نظامی، متناسب با نوع تهدید است که در زمین مستقر بوده و این اقدام منجر به خنثی شدن تهدید (انهدام کامل) و یا کم‌اثر شدن آن (متواری کردن تهدید) می‌گردد. این مسأله اهمیت پدافند زمین به هوا را در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور به‌خوبی نشان می‌دهد و جای شگفتی نیست که مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا، پدافند هوایی را در اولویت اول نیرو‌های نظامی کشور در حوزه دفاع هوایی برمی‌شمارند.»

ملاحظات جنگ الکترونیک در پدافند زمین به هوا
«در جنگ‌های امروزی به همان شیوه‌هایی که از قدرت آتش جنگ‌افزار‌ها به‌عنوان عامل قدرت رزمی استفاده می‌شود، تاکتیک‌ها و فنون جنگ الکترونیکی نیز بُعد تازه‌ای از این قدرت محسوب می‌شود و با استفاده از آن می‌توان توان رزمی دشمن را کاهش داد و به‌طور نسبی اعمال نفوذ کرد، زیرا هر اندازه که یک نیروی نظامی و جنگ‌افزار‌های سازمانی آن به انواع حساسه‌های پخش و دریافت امواج الکترومغناطیسی وابسته باشند، به تبع آن به همین نسبت در مقابل اقدامات جنگ الکترونیکی نیز آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

توان عملیاتی جنگ الکترونیک (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) امروزه بخشی از توان رزمی نیرو‌های مسلح هر کشوری به‌ویژه در حوزه دفاع هوایی، محسوب می‌شود، به‌طوری‌که امروزه راهبرد جدید پنتاگون، افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته جنگ الکترونیک است که علاوه بر دفاع، در حمله به سامانه‌های الکترونیک دشمنان به‌کار می‌رود.»
 
نخستین چاپ کتاب «آرایه‌های پدافند زمین به هوا» در ۱۳۵ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی به بازار نشر عرضه شده است.
منبع: ایبنا
ارسال نظرات