۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۵۰۴۳۵
حمله اپوزیسیون به اردشیر زاهدی؛

چرا ضد انقلاب یک شبه با وزیر شاه مخلوع دشمن شد؟

چرا ضد انقلاب یک شبه با وزیر شاه مخلوع دشمن شد؟
مصاحبه اردشیر زاهدی با شبکه بی‌بی‌سی بازتاب‌های منفی و مثبت فراوانی داشت.

به گزارش خبرگزاري رسا، مصاحبه اردشیر زاهدی، داماد محمدرضا پهلوی و وزیر خارجه این رژیم با بی‌بی‌سی فارسی، بار دیگر کم‌تحمل بودن مدعیان آزادی بیان را عیان کرد. البته این اولین مورد نیست و در سال‌های گذشته، براندازان و اپوزیسیون که همواره خود را حامی آزادی بیان می‌دانند و معتقدند حکومت جمهوری اسلامی ایران، اجازه طرح آزاد افکار و سلایق را نمی‌دهد بار‌ها نشان داده‌اند که تحمل کوچک‌ترین اظهار‌نظری که مغایر سیاست‌هایشان باشد را ندارند.

آن‌ها وقتی صدای مخالفی از حنجره‌ای که انتظارش را ندارند، می‌شنوند مثل خون آشام ها  به او حمله می‌کنند تا یا از پا دربیاید و یا جرات تکرار چنین حرف‌هایی را نداشته باشد. شبکه بی‌بی‌سی فارسی هم که همواره تلاش می‌کند خود را شبکه‌ای بی‌طرف جلوه دهد بار‌ها مجبور شده هنگام حضور برخی مهمان‌ها که در چارچوب سیاست این شبکه صحبت نکرده‌اند برنامه آن‌ها را قطع کند یا اصلا به کلی برنامه را از یک مجری بگیرند.

آمریکا نیز که مدعی حقوق بشر و آزادی بیان است، فصل جدیدی در حمایت از آزادی رسانه‌ها باز کرده است. در تازه‌ترین نمونه و پس از آن‌که اردشیرزاهدی با انتشار یک آگهی در روزنامه نیویورک‌تایمز از آمریکا به خاطر تحریم ایران انتقاد کرد، بی‌بی‌سی‌فارسی با او گفت‌وگویی انجام داد تا روی آنتن زنده اعتراف بگیرد که زاهدی هوادار جمهوری اسلامی نیست. زاهدی در این گفتگو که با واکنش منفی اپوزیسیون روبه‌رو شد از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دفاع و از آمریکا و اسرائیل به‌شدت انتقاد کرد. مجری شبکه بی‌بی‌سی فارسی بار‌ها سعی کرد در این برنامه حرف‌های خودش را در دهان زاهدی بگذارد، اما در این کار موفق نبود و در نهایت در صفحه توییتر به استفاده از تیتر «اردشیر زاهدی: مخالفت من با تحریم‌ها به معنی حمایت از جمهوری اسلامی ایرانی نیست» بسنده کرد.

انتقاد از آمریکا کار دست بهنود داد

مسعود بهنود، روزنامه‌نگار ایرانی است که سال ۱۳۸۱ از کشور خارج شد و به لندن مهاجرت کرد. او که از منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بود در بی‌بی‌سی فارسی تا مدت‌ها در برنامه دیده‌بان به تحلیل روزنامه‌ها و نشریات ایرانی می‌پرداخت. بهنود، اما چندی قبل کمی از خط قرمز‌های تعیین شده اپوزیسیون پا را فراتر نهاد و به اظهارنظر‌هایی پرداخت که تنها اندکی با ادبیات حاکم بر جریان برانداز تفاوت داشت. همین مساله باعث شد که برای سرجا نشاندن این عنصر نافرمان اپوزیسیون، قشون‌کشی‌های توییتری راه افتاد و بعد از این اتفاق بود که در خبر‌ها آمد وی از تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی خداحافظی کرده است و برنامه‌ای که مدت‌ها با حضور او روی آنتن می‌رفت از او گرفته شد. عصر جمعه ۲۷ دی ۹۸ آخرین قسمت این برنامه با حضور بهنود روی آنتن رفت.

یکی از این اظهارنظر‌ها این بود که بهنود بعد از شهادت سردار سلیمانی به‌جای واژه کشتن که لفظ معمول بی‌بی‌سی برای این اتفاق بود از کلمه ترور استفاده کرد و او را سردار عارف نامید و از حضور انبوه مردم در مراسم تشییع سردار به نیکی یاد کرد. او همچنین در اظهارنظر‌هایی مواضع ترامپ را به تمسخر گرفت و در ماجرای شیوع کرونا، قوت نظام سلامت ایران را ستود. اما چنین موضع‌گیری‌هایی در نظام اپوزیسیونی و جبهه براندازان متوهم
جایی ندارد.

عبور از خط قرمز اپوزیسیون

محمد منظرپور روزنامه‌نگار، خبرنگار و مجری و سردبیر پیشین بخش فارسی صدای آمریکا و بی‌بی‌سی است و بعد از اخراج از صدای آمریکا به ایران اینترنشنال رفت و با این شبکه همکاری خود را شروع کرد؛ اما بعد‌ها به خاطر مواضعش از این شبکه ماهواره‌ای اخراج شد.

وی در توییتی در باره شهید قاسم سلیمانی نوشت: اطمینان دارم کاربرانی که به فارسی کشته‌شدن یک سردار ایرانی را جشن گرفته‌اند عمدتا ایرانی نیستند، فارسی‌زبان هستند، مثلا سپاه سایبری اسرائیل، عربستان سعودی، طایفه بارزانی و البته اسیران شست‌وشوی مغزی شده تیرانا. ایرانی هر قدر هم مخالف رژیم باشد تا این حد پست نمی‌شود.

اما واکنش لشکر اپوزیسیون نسبت به این نوشته بسیار تند و عصبی بود. در همین زمینه یکی از کاربران نوشت: اتفاقا باید به ایرانی بودن تو شک کرد. یکی دیگر از کاربران هم نوشت: ما هم مطمئن هستیم منظرپور و سایر عزاداران سلیمانی، فقط شناسنامه ایرانی دارند و مزدور جمهوری اسلامی و سلیمانی بوده و هستند.

زاهدی در گفتگو با بی‌بی‌سی چه گفت

سوال: مخالفت شما با تحریم، نتیجه‌ای جز تقویت جمهوری اسلامی ندارد و نوعی حمایت از جمهوری اسلامی تلقی می‌شود؛ آیا شما از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنید؟
پاسخ: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ‌وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم. در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی که ما در اینجا [خارج]خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آن‌ها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم.
سوال: آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده‌اید؟
پاسخ: بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و مقامات بالاتر [فرماندهان]به قرآن و مملکت‌شان قسم خوردند و برای مملکت‌شان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکت‌شان دفاع کردند.

من به او [ قاسم سلیمانی]افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

بخشی دیگر از اظهارنظر‌های زاهدی

ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافت‌شان را فروختند و از خارج پول می‌گیرند.

من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم. (آمریکایی‌ها) به دیگران می‌گویند شما تروریست هستید. تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.
کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند غلط کرده‌اند.
ایران بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد.

واکنش تند ضد انقلاب

این اظهارات زاهدی با واکنش منفی اپوزیسیون در فضای مجازی روبه‌رو بود. یکی از کاربران نوشته بود: از عوارض شایع زوال عقل این است که فرد متوجه نادرستی گفتار یا ناشایست بودن رفتار خود نیست و، چون عموما از سوی اطرافیان تحمل می‌شوند (به سبب کهولت سن یا دلسوزی و مدارا...) رفتار‌ها و گفتار‌های نامعقول در آن‌ها شدت می‌گیرد. توصیه شده فرد مبتلا به زوال عقل حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

کاربر دیگری نوشته‌است: یکی از پست‌ترین کار‌های سیاسی‌کارها، پیچیدن عقاید شخصی در لحاف وطن‌پرستی و خوراندنش به مردم است. با توجه به سابقه پدرش و خودش، این مرد پر از تناقض است. قبل از این پرخوری‌ها باید پاسخگوی تناقض زندگی خودش باشد.

پایان تاریخ مصرف مهاجرانی

سید عطاءا... مهاجرانی، فعال سیاسی و عضو موثر کارگزاران سازندگی بود و در سوابق اجرایی و کاری خود نمایندگی مردم شیراز در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس‌جمهور در دوره هاشمی رفسنجانی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اصلاحات را دارد. او چند سال پیش از ایران خارج شد و اکنون مقیم لندن است. او بعد از خروج از ایران در مقاطع حساس مثل انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ دیدگاه‌های انتقادی خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد و در بسیاری از محافل رسانه‌ای داخلی به عنوان وزیر فراری معروف شد و پای ثابت برنامه‌های رسانه‌های غربی بود.

او در برخی مناظرات و میزگرد‌ها و برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های اپوزیسیونی حضور پیدا می‌کند و به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازد؛ اما مواضع اعلام شده از سوی او در این برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه تحلیل سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل، حمایت از مقاومت، شهادت دادن به شفافیت مالی و پاک‌دستی رهبر انقلاب اسلامی، قدرت منطقه‌ای ایران و همچنین گوشه و کنایه زدن به عقب‌ماندگی‌ذهنی جریان‌های برانداز و اپوزیسیون باعث خشم و عصبانیت عناصر ضد انقلاب خارج از کشور شده‌است. او در موضعی رسمی با انتشار توییتی نوشت: «‏اینجانب با افتخار، بدون لکنت و شرمندگی از مبانی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و رهبری آیت‌ا... خامنه‌ای دفاع می‌کنم. در موارد لزوم منتقد نیز هستم. نقد از درون». او در توییتی دیگر درباره اپوزیسیون نوشت که آن‌ها دچار مرگ قسطی شده‌اند. وزیر ارشاد دوران اصلاحات همچنین در مقطعی دیگر از سردار شهید سلیمانی به نیکی یاد کرد و در آخرین موضعگیری خود درباره شیوع کرونا به آنچه از آن به عنوان «نسخه‌های دلقک‌های اپوزیسیون منحوس» یاد کرد، تاخت./1360/

ارسال نظرات