۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۵۰۴۳۸
فرمانده پهپادی نیروی زمینی سپاه مطرح کرد؛

تست زمینی «شاهد۱۴۹» هفته دفاع مقدس انجام می‌شود

تست زمینی «شاهد۱۴۹» هفته دفاع مقدس انجام می‌شود
فرمانده پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اضافه‌شدن پهپاد شاهد۱۴۹ به نیروی زمینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاري رسا، اواخر سال ۹۵ و در جریان نشست خبری رزمایش پیامبر اعظم ۱۱ بود که سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تشکیل یگان پهپادی در این نیرو خبرداد. از آن زمان به بعد این یگان نقش بسزایی در اجرای مأموریت‌های نیروی زمینی داشته و توانسته است علاوه بر گسترش اشراف اطلاعاتی، ضربات سنگینی نیز بر پیکره گروهک‌های تروریستی وارد کند.

فرماندهی پهپادی نیروی زمینی سپاه که یگانی نوپا در این نیرو محسوب می‌شود، در مدت چند سالی که از تأسیس آن می‌گذرد موفقیت‌های خوبی به دست آورده است که برای اطلاع از روند شکل‌گیری این یگان و همچنین برنامه‌های آینده آن با فرمانده یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه به گفتگو نشستیم.

آنچه در ادامه می‌آید حاصل گفتگو با سرهنگ اکبر کریم‌لو فرمانده پهپادی نیروی زمینی سپاه است.

فرمانده پهپادی نیروی زمینی سپاه: تست زمینی «شاهد۱۴۹» هفته دفاع مقدس انجام می‌شود/ رونمایی از پهپاد‌های عمودپرواز در آینده نزدیک

* با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در ابتدا توضیحی درباره تاریخچه شکل‌گیری یگان پهپاد نیروی زمینی سپاه و ضرورت تشکیل این یگان بفرمایید و این‌که یگان پهپادی، امروز چه جایگاهی در نیروی زمینی دارد.

در عصر حاضر بخش عمده‌ای از جنگ‌ها از «انسان‌محوری» به‌سمت «تجهیزات‌محوری» و به‌ویژه تجهیزات هوایی پیش رفته است، که یکی از این تجهیزات هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپاد) هستند که توانستند قابلیت‌های خود را به رخ همقطاران سرنشین‌دار خود بکشند.

** پهپاد‌ها برترین سلاح در جنگ‌های امروز و آینده هستند

به‌کارگیری پهپاد در جنگ‌ها و بحران‌ها زمینه‌ساز اقتدار هرچه بیشتر نیرو‌های درگیر در صحنه خواهد بود و به‌نظر می‌رسد پهپاد‌ها در حال و آینده برترین سلاح و سامانه‌ای خواهند بود که در خدمت نیرو‌های مسلح جهان و نیز نیرو‌های مسلح کشور عزیزمان ایران قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توان با کمترین هزینه و تلفات، اطلاعات باارزش را در حداقل زمان از مناطق عملیاتی کسب کرد.

نقش بسیار مهم پهپاد‌ها در ایجاد اشراف اطلاعاتی و اقتدار عملیاتی در مناطق جغرافیایی مختلف، فرماندهان را بر آن داشت که نگاهی ویژه و خاصی به این‌گونه از تجهیزات داشته باشند، به همین خاطر تولید، ساخت و بهره‌برداری از پهپاد‌ها در سال‌های اخیر نسبت به گذشته رشد و شتابی خاصی به خود گرفته است.

وقتی صحبت از پهپاد می‌شود نگاه افراد فقط به خود پرنده است در صورتی که پهپاد یک سامانه جامع است که ریز سامانه‌های مختلفی بر روی این پلتفرم قرار می‌گیرد، لذا در بحث پهپاد، خود پرنده یک جزء از یک سامانه توسعه یافته است که دارای ریز سامانه‌های متعددی است.

بحث خیلی مهم‌تر از این، ارسال تصاویر از فواصل بسیار دور است. یعنی فناوری مخابرات در پهپاد موضوع بسیار پیچیده و پیشرفته‌ای است. دوربین‌هایی که روی پهپاد‌ها قرار می‌گیرند از فناوری‌های بسیار توسعه یافته‌ای برخوردار هستند که وقتی تصویر را می‌بینید فکر می‌کنید پرنده در جای خود ثابت ایستاده است در صورتی که پهپاد با سرعت بالا در حال پرواز است.

** برقراری ارتباط پهپاد و ایستگاه زمینی از فاصله ۲۰۰ کیلومتری بدون استفاده از رله

در بخش فناوری حوزه پرنده، سامانه‌های تصویری و رزمی و سامانه‌های ارتباط اطلاعاتی آن نیز از دانش بسیار بالایی برخوردار است. امروز ما در زمینه ارتباط بین پرنده و ایستگاه کنترل به سامانه ارتباط اطلاعاتی روز دنیا با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر دست یافته‌ایم و می‌توانیم بدون آنکه از رله ارتباطی استفاده کنیم ارتباط بین پرنده و ایستگاه هدایت و کنترل را از این فاصله برقرار کنیم؛ بنابراین می‌توان اذعان داشت که پهپاد یک سامانه بسیار پیشرفته‌ای است که فرماندهان ما هم به این نتیجه رسیده‌اند که می‌تواند یک اشراف اطلاعاتی بسیار بالا و توان عملیاتی و بازدارندگی خوبی در مناطق مأموریتی ایجاد کند.

اما در زمینه تاریخچه پهپاد نیروی زمینی سپاه خدمتتان عرض کنم که در سال ۱۳۸۴ مجموعه پهپادی در معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه و تحت عنوان مدیریت پهپاد شروع به فعالیت می‌کرد. پس از ۲ سال انتظارات از پهپاد افزایش یافت و مشاهده شد که عملیات، مهندسی و توپخانه هم به پهپاد نیاز دارند.

در این زمان فرمانده نیرو با تشکیل یک گروه مستقل پهپاد ذیل فرماندهی نیروی زمینی سپاه موافقت کرد و در سال ۸۶ بنای تشکیل یگان مستقل پهپادی گذاشته شد و اولین پایگاه در قرارگاه کربلا در اهواز با همکاری نیروی هوایی وقت سپاه ایجاد شد.

لازم به توضیح است که به دلیل جغرافیای گسترده ماموریت‌های نیروی زمینی سپاه و توجه به سیاست‌های راهبردی پهپاد نیروی هوافضا و تفاوت نقش ماموریتی در نیروی زمینی و همچنین پیچیدگی ماموریت‌های خاص نزسا، فرمانده محترم نیرو به این نتیجه رسید که یگان پهپادی در نیروی زمینی سپاه برای پشتیبانی از ماموریت‌ها تشکیل شود.

* در حال حاضر جایگاه سازمانی یگان پهپادی کجاست؟

با توجه به نیاز مبرم به پهپاد در مأموریت‌های نیرو، سردار فرماندهی محترم نیرو حمایت و پشتیبانی ویژه‌ای از این مجموعه نیرو به‌عمل آورده اند و با پیگیری‌های جدی ایشان از طریق فرماندهی محترم کل سپاه و ستاد کل نیرو‌های مسلح، گروه پهپاد به فرماندهی پهپاد ارتقا پیدا کرده است.

* بالاتر در مورد بُرد سامانه ارتباط اطلاعات صحبت کردید. کمی بیشتر د راین باره توضیح بفرمایید. مثلاً این قابلیت درخصوص ارسال تصاویر هم وجود دارد؟

بله. در حوزه انتقال تصویر هم از همین قابلیت بهره برداری می‌کنیم.

ما برای برقراری ارتباط بی سیم در سطح زمین به‌خاطر وجود توپوگرافی خشن و پیچیده با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که در حوزه پهپادی این مشکلات را پشت سر گذاشتیم.

وقتی یک پهپاد با مداومت پروازی بیش از ۱۰ ساعت و سرعت بالای ۱۵۰ کیلومتر در حرکت است، در هر فاصله‌ای که باشد ما بایستی بطور مستمر با سامانه‌های اطلاعاتی و تصویری پرنده در ارتباط باشیم که در این حوزه با استفاده از رله‌های دورساز توانستیم به این مهم دست یابیم.

نکته بعدی که برای ما اهمیت دارد این است که بعضی اوقات امکان دارد در شعاع کمتر از ۲۰۰ کیلومتر ما نیاز به مداومت پروازی داشته باشیم. در یک نقطه که کانون درگیری است ما نیاز داریم تا مدام این نقطه را پوشش دهیم لذا مداومت پرواز خیلی موثر است.

اگر نیاز باشد در برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر ماموریت اجرا کنیم، با استفاده از رله‌های دورساز و اگر زیر ۲۰۰ کیلومتر باشد با استفاده از روش دید در دید پایش منطقه را انجام می‌دهیم.

البته این اطلاعات و تصاویر ارسالی با بهترین روش و الگوریتم، کدگذاری و سپس رمز گشایی می‌شود و پایداری ارتباطات در تمام مناطق جغرافیایی چه شمال غرب و غرب و چه جنوب شرق و شرق تاکنون بسیار خوب بوده است.

** نصب سنسور‌های شبانه و حرارتی روی دوربین پهپاد‌ها

* نیروی زمینی با طیف متنوع و گسترده‌ای از ماموریت‌ها مواجه است و پهپاد نیز متاثر از این ماموریت‌هاست. از سوی دیگر جغرافیای پیچیده کشور هم کار را برای نیروی زمینی تا حدودی دشوارتر می‌کند. آیا دستاورد‌های یگان پهپادی متناسب با ماموریت نزسا بوده است؟

اولین ماموریت پهپاد، کمک به فرماندهان در ایجاد اشراف اطلاعاتی بوده و هست و به همین منظور برای ایجاد این اشراف اطلاعاتی، عمده کار‌هایی که پهپاد انجام می‌داد بحث عکسبرداری از نقاط مد نظر قرارگاه‌ها بود.

نکته بعدی بحث فیلمبرداری و استفاده از دوربین‌هایی بود که بتوانند مناطق مورد نظر را مورد پایش قرار دهند؛ لذا با استفاده از پهپاد در حوزه فوتوگرامتری و پایش مناطق، اطلاعات ذی قیمتی در اختیار قرارگاه‌های عملیاتی قرار گرفت.

ما قبلا به تصاویر ماهواره‌ای بسنده می‌کردیم که وابستگی تکنولوژیکی به کشور‌های بیگانه داشت و ما را با مشکلاتی هم مواجه می‌کرد. اول اینکه این تصاویر به روز نبودند دوم قدرت تفکیک تصاویر فوق العاده پایین بود. سوم هزینه فوق العاده بالایی داشت و چهارم اینطور نبود که از هر نقطه که ما تصویر بخواهیم براحتی در اختیار ما قرار دهند و آن را بفروشند و مشکلات دیگر. اما امروز با استفاده از فناوری پهپادی و تصاویر هوایی این مشکل برطرف شده و قدرت تفکیک تصاویر ما قابل قیاس با گذشته نیست.

هم اکنون نیز با سامانه‌های فتوگرامتری جدید که بر روی پرنده نصب و عملیاتی شده، عکس‌هایی با دقت بسیار بالا و کیفیت خوب تهیه و در اختیار قرارگاه‌های عملیاتی قرار می‌گیرد.

در حوزه فیلمبرداری هم یک اتفاق خوبی افتاد و وزارت دفاع توانست سنسور‌های شبانه و حرارتی را روی دوربین‌ها نصب کند. این یک جهش فناوری در حوزه شناسایی بود و ما توانستیم با استفاده از سیستم‌های مذکور در حوزه زمینی و دوربین‌های ویژه در حوزه هوایی اقدامات خوبی در حوزه رصد و پایش مناطق مورد نظر انجام دهیم.

این سامانه‌ها به اشراف اطلاعاتی ما درحوزه عکس و پایش هوایی کمک شایانی کرد و اوج این اقدامات هم در جنوب شرق و شمال غرب و محور مقاومت انجام گرفت.

امروزه هرچند جغرافیای پیچیده و چند وجهی بودن زمین در مناطق مرزی کار را برای ما بسیار سخت می‌کند، اما رصد شیار‌های عمیق و قلل مرتفع با استفاده از پهپاد میسر است و مناطق آلوده مورد نظر قرارگاه‌ها توسط پهپاد‌ها رصد می‌شود.

عکس‌هایی که توسط سامانه‌های فتوگرامتری گرفته می‌شود، توسط کارشناسان حوزه سنجش از دور و GIS پهپاد با استفاده از نرم افزار‌های ویژه در کنار یکدیگر موزائیک شده و بعد از پردازش‌های لازم به صورت فتومپ (عکس نقشه) چاپ و در اختیار فرماندهان قرار می‌گیرد.

این کار چند حُسن دارد. اول آنکه منطقه مد نظر را سریعا به روز می‌کنیم و فرماندهان می‌توانند روی منطقه طرح و عملیات انجام دهند. نکته بعدی این که وقتی در یک منطقه جغرافیای پیچیده‌ای دارید، با استفاده از همین عکس‌ها می‌توانید منطقه را سه بعدی کنید.

با تهیه DEM منطقه مورد نظر فرماندهان می‌توانند توپوگرافی منطقه را به همراه تمامی عوارض طبیعی و مصنوعی بر روی نرم افزار‌های خاص به شکل واقعی و دقیق آن را مشاهده و نسبت به توجیه منطقه برای نیرو‌های دست اندر کار اقدام کنند و مهمتر اینکه در طراحی عملیات به شکل ویژه‌ای از آن استفاده کرد و تحلیل‌های مورد نظر را از منطقه بدست آورد.

در حوزه فیلم هم تصاویری که توسط پهپاد گرفته می‌شود به صورت هم زمان در ایستگاه هدایت و کنترل قابل دریافت است و این موضوع کار بسیار ارزشمندی است و شما می‌توانید تمامی حرکات را در منطقه مورد نظر رصد کند.

موضوع بعدی، افزایش ارتباط مخابراتی است. قبلا لینک‌های ما در محدوده زیر ۱۰۰ کیلومتر بود و امروز لینک مخابراتی ما به حد قابل قبولی، با دقت بالا و بدون قطعی رسیده است. زمانیکه فرمانده در میدان نبرد نیاز به اطلاعات برای هدایت عملیات دارد یک لحظه قطع شدن ارتباط اتفاقات ناخوشایندی را به همراه دارد.

** تصاویر هوایی را با کیفیت عالی در اختیار فرماندهان می‌گذاریم

اتفاقاتی سال گذشته افتاد، که لینک‌های تصویر ما از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شد. وزارت دفاع در صنایع خود توانست محموله‌های اپتیکی را با کیفیت F-HD تولید کند؛ لذا سامانه ارتباطی که بتواند حجم اطلاعات بالا را از پرنده به ایستگاه کنترل ارسال کند فوق العاده حائز اهمیت و مورد نیاز بود که با پیگیری برادران وزارت دفاع و همکاری شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ لینک تصویر F-HD ساخته و بر روی پرنده‌های نیرو نصب شد که فیلم‌های با کیفیت بسیار عالی در اختیار فرماندهان قرار می‌دهد؛ لذا آن‌ها می‌توانند منطقه ماموریتی خود را به صورت دقیق رصد و نسبت به مدیریت و فرماندهی منطقه خود اقدام کنند. وقتی اطلاعات از آنالوگ به فول اچ دی تبدیل می‌شود حجم این اطلاعات ۱۰ برابر می‌شود؛ لذا سامانه ارتباطی که بتواند این حجم اطلاعات را همزمان به ایستگاه فرماندهی ارسال کند بسیار با ارزش است. امروزه فرمانده می‌تواند ریزترین مسائل را با کیفیت بالا ببیند و تصمیم گیری کنند و درحوزه رله مخابراتی هم توانسته‌ایم با استفاده از دانش فنی نیرو‌های این مجموعه و همچنین شرکت‌های دانش بنیان این موضوع مهم را ارتقا بخشیم.

ما امروزه یگان‌هایی داریم که از فضای آسمان کشور حراست و نگهداری می‌کنند. در سال گذشته نیز چندین ماموریت داشتیم که یگان‌های تکاوری و یگان‌هایی که تسلیحات پدافند هوایی در اختیار دارند مانند توپ ۲۳ میلیمتری و موشک‌های دوش پرتاب توانستند با پهپاد‌های هدف ما تمرین کنند. پهپاد‌هایی که برای توپ ۲۳ استفاده می‌کنیم دست‌پرتاب هستند و دستی هم هدایت می‌شوند، اما پهپاد‌هایی که برای موشک‌های دوش پرتاب استفاده می‌کنیم دارای سیستم اتو پایلوت هستند و در اتفاع بالاتر و سرعت بیشتری پرواز می‌کنند.

یکی دیگر از ماموریت‌های پهپاد کمک به هدایت آتش توپخانه است. قبلاً این کار توسط دیده‌بان توپخانه انجام می‌شد که مشکلات عدیده‌ای را برای این عزیزان داشت، اما امروز پهپاد هدایت آتش توپخانه را هم زمان برای فرماندهی توپخانه ارسال می‌کند.

موضوع دیگر بحث کمک به مخابرات است وقتی که قرار است عملیات‌هایی انجام شود ما لایه‌های ارتباطی مختلفی را نیاز داریم، اما با توجه به عوارض زمین ما غالبا نقاط کور ارتباطی داریم که به همین منظور در حال کار روی پروژه‌ای هستیم تا ریپیتر بر روی پهپاد قرار گیرد و این لایه ارتباطی امن را ایجاد کنیم. این موضوع می‌تواند خیلی از مشکلات مخابرات ما را در قرارگاه‌های عملیاتی حل کند. همین بحث را در جمع آوری سیگنالی هم داریم. یعنی سیستم‌های جمع آوری سیگنالی و جنگال را روی پهپاد نصب کنیم و اقدام به جمع آوری اطلاعات مد نظر کنیم. این دستاورد ان شاء الله در خرداد ماه امسال عملیاتی می‌شود و کاری بسیار با ارزش در قرارگاه‌های عملیاتی است. البته کار در حوزه جنگال بسیار پیچیده و دقیق است که به لطف خداوند و با همکاری برادران جنگال نیرو، کار‌های خوبی انجام شده و در شرف بهره برداری است.

خوشبختانه در حوزه محموله‌های رزمی ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و با زحمات و خلاقیت‌های برادران عزیزم در وزارت دفاع به یک بضاعت خوبی رسیدیم.

محموله‌های رزمی نصب شده بر روی پهپاد دارای قدرت نقطه زنی و اصابت دقیق بر روی اهداف است و از این محموله‌ها هم در شب و هم در روز می‌توان استفاده کرد که دارای قدرت تخریب بالایی است که در مناطق عملیاتی شمال غرب و جنوب شرق از آن استفاده شده و می‌شود.

نمونه بارز آن را در عملیات موشکی علیه گروهک‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق در منطقه کوی سنجق که هم عملیات پایش و رصد دقیق اصابت موشک‌ها بود و هم خود پهپاد با محموله‌های رزمی خود نسبت به مورد اصابت قراردادن اهداف اقدام کرد.

ان‌شاءالله در سال جاری پهپادی را بکار گیری می‌کنیم که قابلیت رادار گریزی و مداومت پروازی بالایی دارد. البته این پهپاد صرفا یک پهپاد شناسایی است. این پهپاد می‌تواند قابلیت قطع ارتباط داشته باشد یعنی وقتی از منطقه‌ای خارج شد، ارتباط آن قطع شود و همچنان کارش را انجام دهد و وقتی دوباره به مختصات مورد نظر برگشت با وصل شدن ارتباط خلبان پرنده را در دست می‌گیرد که در اشراف اطلاعاتی فرماندهان مناطق می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

** از تنوع تایپ استقبال نمی‌کنیم

در حال حاضر در تنوع پهپادی هم از وضعیت خوبی برخوردار هستیم. مثلا پهپاد‌های مهاجر ۶ که مداومت پروازی بیش از ۱۰ ساعته دارد، پرنده ابابیل ۳ که مداومت پروازی نزدیک به ۱۰ ساعت دارد، پرنده صادق که کار شناسایی انجام می‌دهد و سایر پرنده‌ها که هر یک قابلیت‌های خاص خود را دارند.

ما هرچه به سمت تنوع تایپ برویم هر پهپاد، خلبان خاص خودش را می‌خواهد و نیازمند پشتیبانی قطعات است که در حوزه هوایی نگهداری و تعمیرات در عملیاتی بودن شما تاثیر بسزایی دارد.

هرچه این تنوع بالا می‌رود با توجه به اوضاع اقتصادی موجب می‌شود تا ما نتوانیم از قابلیت‌های عملیاتی به خوبی استفاده کنیم لذا ما از تنوع تایپ استقبال نمی‌کنیم. مهم این است که یک پهپاد بتواند ماموریت ما را انجام دهد. بالعکس سعی می‌کنیم پهپاد‌هایی را که داریم در حوزه قطعه خوب پشتیبانی کنیم و از خلبانان خبره و با تجربه استفاده نمائیم و آن‌ها را عملیاتی نگه داریم.

** به دنبال گسترش فرهنگ بکارگیری پهپاد دست پرتاب در قرارگاه‌ها هستیم

* به سمت استفاده از پهپاد‌های دست‌پرتاب هم رفتید؟ با توجه به اینک این پهپاد‌ها می‌توانند بسیاری از نیاز‌ها مثلا برای یگان‌های تکاوری را برطرف کنند.

در حوزه پهپاد‌های دست پرتاب با توجه به اینکه امروزه یگان‌های ما به یک دانش فنی خوب رسیده‌اند می‌توانیم از پرنده‌های دست پرتاب استفاده کنیم و درحال هماهنگی با جامعه اطلاعاتی نیرو هستیم تا استفاده از پهپاد دست پرتاب در قرارگاه‌ها و یگان‌های نیروی زمینی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. این کاری است که ما به شدت به دنبال آن هستیم، ولی باید ساختار و سازمان آن هم شکل بگیرد.

در تلاش هستیم که مراقبت هوایی را در یگان‌های رزمی نیروی زمینی راه اندازی کنیم تا هر یگانی بتواند تا شعاع بیش از ۳۰ کیلومتری خود اطلاعات مورد نیاز را تامین کند.

* و طبیعتا نقش زیادی در کاهش خسارات و تلفات خواهد داشت.

بله. امروزه دنیا از جنگ روباتیک استفاده می‌کند و یکی از مظاهر آن می‌تواند استفاده از پهپاد باشد. امروز در شمالغرب و جنوبشرق در شب یا روز و در جدار مرز یا نقاطی که مد نظر فرماندهان قرارگاه هاست، کار رصد و پایش انجام می‌شود، در جا‌هایی که ما می‌خواهیم مستنداتی را داشته باشیم و یا مورد غافلگیری قرار نگیریم پهپاد کمک شایانی را کرده است.

ما در حوزه عکس و پایش‌های شبانه به توانمندی رسیده‌ایم که توانسته‌ایم از تلفات جدی جلوگیری کنیم. به خاطر همین است که تاکید زیادی توسط سلسله مراتب فرماندهی از ستاد کل تا فرماندهی محترم نیرو بر روی تقویت و پیشرفت پهپاد انجام می‌شود.

اشراف اطلاعاتی که پهپاد ایجاد می‌کند موجب می‌شود از تلفاتی که بر اثر عدم شناخت منطقه در جغرافیای پیچیده شمالغرب، جنوبشرق و سایر مناطق ممکن است پیش بیاید جلوگیری شود. ما در این مناطق با سامانه‌های پهپادی اشراف اطلاعاتی مد نظر فرماندهان را ایجاد می‌کنیم و واقعا پهپاد در کاهش تلفات اثر گذار بوده است.

* در عملیات سال ۹۰ نیروی زمینی علیه پژاک هم از پهپاد استفاده شد؟

بله در آن عملیات پهپاد‌ها با گرفتن عکس‌های دقیق و با قدرت تفکیک خوب توانستند اطلاعات ذی قیمتی از سنگر‌ها و استحکامات ایجاد شده توسط گروهک پژاک را ارائه کنند که در تصمیم گیری فرماندهان و طراحی عملیات بسیار موثر و کار ساز بود.

* ارتباط شما با مراکز صنعتی و تحقیقاتی مثل وزارت دفاع و جهادخودکفایی نیروی زمینی چطور است و چه پروژه‌هایی را با هم دنبال می‌کنید؟

ما با وزارت دفاع تعامل جدی داریم. سیستم‌های موجود توانمندی‌هایی دارند، اما کمبود‌هایی هم هست. ما این سیستم‌ها را عملیاتی کردیم و ایرادات را بعضا به صورت روزانه به صنعت منتقل می‌کنیم و این باعث شده که یک ارتقا خوبی در پرنده‌ها صورت گیرد.

در سازمان خودکفایی نیرو نیز در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوب و اساسی در حوزه پهپاد انجام شده است. اول اینکه مرکزی تحت عنوان مرکز تحقیقات پهپادی با جذب نیرو‌های متخصص راه اندازی شده است و این مرکز با شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه پهپادی کار‌های بسیار خوبی را انجام داده‌اند که نمونه بارز آن طراحی و تولید پرنده «معراج» است که پرواز‌های اولیه خود را با موفقیت انجام داده و در حال رفع عیب‌هایی جزیی آن هستیم.

کارگروه مشترکی با جهاد خودکفایی ایجاد کرده‌ایم و با جلسات ماهیانه نیاز‌ها و مشکلات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. برادران جهاد خودکفایی نیرو نیز به خوبی به نیازمندی‌های پهپادی توجیه هستند و تعامل بسیار خوبی ما بین آن‌ها و فرماندهی پهپاد نیرو وجود دارد که ان‌شاءالله در رشد و پیشرفت پهپاد بسیار اثر گذار باشد.

سازمان خودکفایی اقدامات خوبی هم در حوزه پرنده‌های هدف انجام داده است که در این نوع تایپ ما به خودکفایی کامل رسیده‌ایم. همچنین اقدامات بسیار خوبی در طراحی و ساخت پرنده‌های مورد نیاز پهپاد نیرو در حال انجام است که ان‌شاءالله در آینده خبر‌های بسیار خوبی از آن‌ها خواهید شنید.

** نیروی زمینی سپاه اولین مشتری پهپاد «فطرس»

*گویا شما برنامه مفصلی هم برای بکارگیری پهپاد فطرس دارید. فطرس توانمندی‌ها و اقتضائات خاص خودش را دارد و همزمان ما پهپاد‌های دیگری هم داریم که قبلا امتحان خود را پس دادند. بکارگیری فطرس با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

در حوزه پرنده فطرس تعامل جدی و خوبی با صنعت سازنده این پرنده داریم و چندین جلسه کارشناسی با آن‌ها داشته‌ایم و در خصوص امکانات و الزامات پرنده صحبت‌های تخصصی زیادی شده است تا ان‌شاءالله این پرنده بتواند در مجموعه پهپاد نیرو عملیاتی شود. ما با جدیت در حال گذراندن آیتم‌ها و پارامتر‌های مختلف هستیم و بعد از نهایی شدن نسبت به بکارگیری این پرنده در مناطق ماموریتی اقدام خواهد شد.

پهپاد فطرس

** نسل جدید «مهاجر ۶» عملیاتی می‌شود

* تنها پهپاد رزمی شما پهپاد مهاجر ۶ است که اگرچه در برخی ماموریت‌ها هم بکارگیری شده، ولی به نظر می‌رسد نیازمند برخی ارتقا‌ها هم هست. برای رفع ایرادات و ارتقا آن چه برنامه‌ای دارید؟

پرنده مهاجر ۶ یکی از بهترین پهپاد‌های ساخت وزارت دفاع است که اغلب استاندارد‌های جهانی را داراست و با ورود آن در فرماندهی پهپاد نیروی زمینی سپاه تحولات اساسی ایجاد شد. مداومت پروازی ما به‌صورت چشمگیری بالا رفته و حضور ما در مناطق عملیاتی برای رصد افزایشی فوق‌العاده یافته است و کار رزمی با این پرنده شروع شد که ضربات خوبی هم بر دشمن وارد کردیم.

این پرنده برای اولین بار در مناطق جغرافیایی شمال غرب و جنوب شرق به پرواز در می‌آمد در این جغرافیا مشکلاتی هم داشت که به همت و تلاش برادران وزارت دفاع این مشکلات یکی پس از دیگری حل شد و ان‌شاءالله در آینده نزدیک (احتمالا خرداد ماه سال ۹۹) بحث نشست و برخاست خودکار این پرنده نیز عملیاتی خواهد شد.

برای تقویت موتور آن نیز با برادران دانشگاه امام حسین (ع) صحبت کردیم تا بتوانیم از موتور‌هایی که آن‌ها در حال طراحی و تولید دارند بر روی پرنده نصب کنیم؛ که ان‌شاءالله تابستان قرار است تست آن انجام شود.

* با توجه به اینکه نیروی زمینی سپاه در جبهه مقاومت حضوری گسترده و فعال دارد، آیا از یگان پهپادی نیرو هم در این جبهه استفاده شده است؟

بله، با توجه به حضور بعضی از یگان‌های ما و برای پشتیبانی از ماموریت آن‌ها و با توجه به ماموریت تاکتیکی این رده‌ها در جغرافیای مذکور ما با استفاده از پهپاد‌های دست پرتاب و انجام کار‌های فتوگرامتری کار‌های خوبی انجام دادیم.

اینکه ما به شدت موافق استفاده از پرنده‌های دست پرتاب در قرارگاه‌های عملیاتی و یگان‌های رزم نیرو هستیم، یکی از آثار حضور در جبهه مقاومت است. آنجا از صبح تا عصر نیرو‌های ما تصاویر جبهه دشمن را در اختیار اطلاعات قرار می‌دادند تا آرایش جبهه دشمن مشخص شود. با توجه به تجربه‌ای که آنجا بدست آمد قرارگاه‌های ما می‌توانند با استفاده از پرنده‌های دست پرتاب که هم ارزان هستند و هم به سرعت می‌توانند عملیاتی شوند بهره برداری لازم را بعمل آورند.

** نقش پهپاد‌های نیروی زمینی در حمله به مقر حزب دموکرات در کردستان عراق

* در جریان حمله نیروی زمینی سپاه به مقر تروریست‌های حزب دموکرات در کردستان عراق، پهپاد‌ها دقیقا چه نقشی ایفا کردند و آیا از این دست عملیات‌ها باز هم موردی بوده که بتوان درباره‌اش صحبت کرد؟

امروزه موضوع شناسایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مانند همان موضوع دیده بانی توپخانه و دیده بانی موشکی که بتوانیم دقت هدف گیری اهداف را مشاهده کنیم. تنها مستنداتی که ما در عملیات علیه حزب دموکرات کردستان داشتیم از طریق پهپاد بود. یعنی فرماندهان میدانی که فرماندهی عملیات موشکی را به عهده داشتند با استفاده از پهپاد عملیات را هدایت کردند.

مهمتر اینکه ما کار رزمی انجام داده و نسبت به پرتاب بمب و اصابت اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردیم. موشک‌هایی که به هدف اصابت کرد و تصاویرش منتشر شد توسط همین پهپاد‌های ما گرفته شده بود.

ما در آن عملیات توانستیم قدرت عملیات موشکی را با استفاده از پهپاد به دنیا نشان دهیم و این قدرت ویژه پهپاد بود که دیده شد. لازم به ذکر است در تابستان سال ۹۸ اقدامات رزمی خوبی هم در شمال غرب انجام دادیم که ضربات سنگینی بر گروهک‌های تروریستی وارد کردید.

* هدفگذاری اصلی شما در حوزه پهپاد‌های شناسایی است یا رزمی؟

ما اول باید با استفاده از سامانه‌های شناسایی که بر روی پهپاد نصب می‌شود کار شناسایی و اشراف اطلاعاتی را ایجاد و آنگاه به صورت دقیق و متوالی دشمن را رصد کنیم و سپس با استفاده از سامانه‌های رزمی اقدامات لازم را جهت نمایش اقتدار عملیاتی با هدف قرار دادن دشمن اقدام کنیم. یعنی این دو به موازات هم به صورت شبانه روزی باید در اختیار فرماندهان محترم قرارگاه‌های ما قرار گیرد.

* همانطور که در بخشی از این گفتگو خودتان هم اشاره کردید، حوزه پهپادی یک حوزه گسترده با بخش‌های متنوع است که نیاز به نیروی کارآمد و متخصص به روشنی در آن احساس می‌شود. چه برنامه‌ای برای آموزش و تربیت این نیرو‌ها دارید؟

یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی در نیروی زمینی و بویژه در فرماندهی پهپاد، توجه اساسی به بحث تربیت و آموزش سرمایه‌های متخصص و متعهد است. این آموزش می‌بایست علمی، اصولی و مطابق نیازمندی‌های یگان‌ها باشد. اگر در حوزه تربیت و آموزش سرمایه گذاری کنیم بی شک در میدان عمل قطعا موفق خواهیم شد.

ما اعتقاد داریم که در حوزه ترببیت و آموزش باید با جدیت و کیفی سازی آموزش‌ها و رعایت تمام استاندارد‌های آموزشی به پیش برویم. حوزه هوانوردی حوزه‌ای است که یک استاندارد‌های خاص را برای همه نیرو‌های فنی و خلبان متخصص طلب می‌کند. سرمایه‌هایی که ماموریت‌های مورد نظر را در جغرافیای گسترده و پیچیده انجام می‌دهند.

ما در حوزه جذب نیرو‌ها با یک حساسیت خاصی عمل می‌کنیم و سعی می‌شود بهترین نیرو‌ها با هوش بالا و تعهد و تخصص را انتخاب کنیم.

حوزه پهپادی حوزه پر استرسی است و کار بسیار سخت و میدانی دارد؛ لذا اگر تعهد و تخصص همراه نباشند ما به نتیجه نمی‌رسیم.

بعد از اینکه نیرو‌های ما از دانشگاه امام حسین (ع) فارغ التحصیل می‌شوند، در مرکز آموزش عالی هوانوردی نیروی زمینی سپاه دروس تئوری و عمومی تخصصی را سپری می‌کنند و سپس مراحل عملی، کارگاهی و میدانی دانشجویان در رسته‌های مختلف شروع می‌شود.

دانشجویان خلبانی ضمن انجام کار با سیمیلاتور و پرواز با پرنده‌های مدل کار‌های میدانی و عملی خود را شروع می‌کنند و بعد از گذراندن دوره‌های فوق وارد تایپ تخصصی می‌شوند که باید در منطقه ماموریتی خود با آن پرنده پرواز کنند و سپس برای انجام خدمت مقدس خود راهی پایگاه مربوطه می‌شوند.

البته همین اندازه که ما در حوزه تربیت خلبانان جدیت به خرج می‌دهیم در رسته‌های اویونیک و مکانیک نیز با همان دقت و تلاش در امر آموزش اقدام می‌شود. چون همه این برادران نهایتا یک تیم پروازی را تشکیل می‌دهند که باید به صورت جمعی ماموریتی را با موفقیت به سرانجام برسانند.

* در زمینه تعمیر و نگهداری چطور؟ چه ارتباطی میان شما و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد؟

یکی از مباحث بسیار مهم دیگر در حوزه پهپاد نگهداری و تعمیرات (نت) است. ما با دانش فنی بسیار خوب و مورد قبول و با کارکنان فنی تخصصی مجرب که در زمینه نت داریم تمامی امورات مربوط به تعمیرات پرنده ها، ایستگاه‌ها و سامانه‌های اپتیکی را انجام می‌دهیم.

به دلیل پراکندگی پایگاه‌ها و دور بودن آن‌ها از مرکزیت نیاز جدی است که هر پایگاه بتواند به صورت خود اتکا مباحث نت خود را راسا پیگیری و حل کند. ما به لطف خدا با همکاری برادران عزیزم در صنایع وزارت دفاع در آموزش و تربیت نیرو‌های متخصص و توانمند موفق بوده ایم، البته در تامین برخی قطعات مشکلاتی وجود داشت که این موضوع نیز با جدیت و پیگیری برادران صنعت و مجموعه نت پهپاد نیرو تقریبا حل شده است.

لازم به توضیح است که تعاملات جدی و خوبی را با شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه پهپاد می‌کنند ایجاد کرده ایم و حقیقتا این شرکت‌ها توانسته اند کمک‌های شایانی به مجموعه پهپاد نیرو در حوزه سامانه‌های ارتباطی، رله دورساز کنند.

** تست زمینی پهپاد «شاهد ۱۴۹» هفته دفاع مقدس انجام می‌شود

* اخیرا اخبار‌ی مبنی بر تولید پهپاد شاهد ۱۴۹ منتشر شد و برخی گمانه‌زنی‌ها در باره آن صورت گرفت. آیا شما در نیروی زمینی برنامه‌ای برای در اختیار گرفتن آن دارید؟

پهپاد شاهد ۱۴۹ حاصل زحمات چندین ساله تمامی دست اندرکاران متخصص و طراح پهپاد در کشور است که با یک نگاه کاملا کاربردی و عملیاتی در طراحی و ساخت این پرنده اقدام کرده اند.

اقدامات بسیار خوبی در ساخت این پرنده اعم از بدنه، موتور، مباحث اویونیکی و مکانیکی انجام شده است که ان‌شاءالله امیدواریم با این روند پیشرفت و طبق قولی که دوستان و دست اندرکاران داده‌اند در ایام هفته دفاع مقدس اولین تست زمینی این پرنده انجام شود.

قابل توجه است که بکارگیری این پرنده در ماموریت‌های نیروی زمینی تاثیر بسزایی در ایجاد اشراف اطلاعاتی و اقتدار عملیاتی ما در قرارگاه‌های مربوطه بدنبال خواهد داشت.

* به عنوان سوال آخر، آیا رفتن به سمت پهپاد‌های عمود پرواز در دستور کار شما قرار دارد و اگر بله، چه اقداماتی در این باره صورت گرفته است؟

بله برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک و به محض آماده شدن، رونمایی خواهیم کرد./1360/

منبع: تسنیم

ارسال نظرات