۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۵۰۴۵۷
وقتی ضد انقلاب نگران روزه مومنین می‌شود؛

قضیه عکس جنجالی و بودجه ۱۴ میلیاردی ستاد استهلال چه بود؟

قضیه عکس جنجالی و بودجه ۱۴ میلیاردی ستاد استهلال چه بود؟
کاربران ضدانقلاب که با اقداماتشان زمینه تحریم دارویی و غذایی ایران را فراهم آورده‌اند این روز‌ها نگران روزه گرفتن مردم کشورمان شده اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، هرساله با فرارسیدن ماه رمضان، رسانه‌های ضدانقلاب و بازوهای آن‌ها در فضای مجازی شایعات خود را افزایش می‌دهند. این بار نیز پیش از شروع ماه مبارک، کانال‌ها و کاربران معاند دست به کار شدند.

یکی از این کانال‌ها با انتشار تصویر زیر نوشت: بودجه ستاد استهلال: ۱۴ میلیارد تومن/ وظیفه: دیدن ماه رمضان و شوال امکانات مورد استفاده: خط کش پلاستیکی، نخ، تراز.

وقتی ضد انقلاب نگران  روزه مومنین می شود / قضیه عکس جنجالی و بودجه ۱۴ میلیاردی ستاد استهلال چه بود؟

شایعه بودجه ۱۴ میلیاردی ستاد استهلال

این شایعه‌ای بود که سال گذشته منتشر شده بود و همان زمان هم مشخص شد که بودجه  ستاد  ۱۴۰ میلیون تومان است. این مبلغ نیز برای حدوداً ۱۱۰ گروهی است که در ماه رمضان و ۵۰ تا ۸۰ گروه رصدی است که در ماه‌های دیگر کار رصد را انجام می‌‎دهند. اغلب نیز هزینه حمل و نقل و تجهیزاتی است که در طول سالیان مورد استفاده قرار می‌گیرد

حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد ریاست رئیس کمیته علمی ستاد استهلال  نیز در این باره عنوان کرده بود: هزینه‌ای که در ستاد انجام می‌شود بیشتر در مورد بحث بیمه شدن افراد است که مبادا حین انجام کار برای آنها مشکلی پیش آید. البته سالانه هدیه‌ای هم برای افراد در نظر گرفته می‌شود که آنهم به صورت متوالی پرداخت نشده است. این هدیه حدوداً ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان است. این مبلغ نهایتاً برای مدیری که زمان بیشتری را صرف کرده، شاید در سال به ۳۰۰ هزار تومان برسد.

علت استقاده از ابزارهای ساده مانند تراز و خط‌کش

در واقع استفاده از تراز مقدمه‌ای برای دیدن ماه است. امروزه نرم‌افزارهای زیادی در دسترس عموم است که با دقت خوبی، محل خورشید و ماه را لحظه‌ای نشان می‌دهند. این نرم‌افزارها ارتفاع ماه از افق و سمت آن را نیز نشان می‌دهند. همچنین به ما نشان می‌دهند که ارتفاع ماه در فلان ساعت، مثلاً ۶ درجه است. حال اگر بخواهیم محل ۶ درجه‌ای که ماه در آن قرار دارد را بیابیم. باید ترازی در اختیار داشته باشیم که بدانیم خط تراز یا به اصطلاح ارتفاع صفر کجاست و استفاده از تراز راهی ساده برای این کار است. این راه خوب و نسبتاً دقیقی است.

رضا حقیقت‌نژاد، خبرنگار ضدانقلاب نیز با انتشار عکس معنادار در توییترش نوشت: «متخصصان ستاد استهلال دفتر [آیت‌الله] خامنه‌ای در حال انجام ماموریت برای رصد هلال ماه. بودجه ستاد مرکزی به ادعای خودشان ۲۰۰ میلیون تومان است، ۱۵۰ گروه در کل کشور دارند و ۳۱ ستاد استانی. نتیجه نهایی را خامنه‌ای اعلام می‌کند. گاهی هم گاف می‌دهند و مومنین گیج می‌شوند که چطور روزه بگیرند.»

وقتی ضد انقلاب نگران  روزه مومنین می شود / قضیه عکس جنجالی و بودجه ۱۴ میلیاردی ستاد استهلال چه بود؟

از دلشوره خبرنگار ضدانقلاب که علیه منافع ایران فعالیت می‌کند درباره روزه‌داری مومنین که بگذریم درباره شبهه به وجود آمده باید گفت رصد هلال ماه، تنها برای مباحث شرعی و محدود به ماه مبارک رمضان نیست، بلکه یک فعالیت علمی نجومی است که در تمام طول سال انجام می‌شود و باعث شده اکنون ایران یکی از قوی‌ترین کشورها در حوزه رصد نجومی باشد. 

در ایام ماه مبارک رمضان، این فعالیت با گروه‌های بیشتری انجام می‌شود. ولی تکلیف شرعی مومنین، محدود به فعالیت این گروه‌ها و اعلام رویت هلال از طرف ستاد مرکزی نیست. به عبارتی، اگر هریک از مسلمانان به شیوه دیگری از رویت هلال مطمئن شود، می‌تواند بدون توجه به نظر ستاد استهلال، به تکلیف شرعی‌اش عمل کند. البته نظر ستاد استهلال هم می‌تواند به‌عنوان یک حجت شرعی، به موازات سایر حجت‌های شرعی باشد.

البته در ادامه ماه مبارک رمضان و همچنین زمان رویت هلال ماه شوال نیز باید منتظر این دست شایعات از سوی ضدانقلاب بود./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
البته اصلش ۱۵۰ گروه!!! رصد هست که جمع حقوقشونو حساب کنید سر به فلک بر میداره...
این در حالیه که با یه نرم افزار ساده میشه جایگاه لحظه ای ماه رو در هر نقطه رصد کرد...
8
0