۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۵۰۶۷۵
شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان؛

شرایط استغفار و قرار گرفتن در دایره بندگان مطیع و مقرب الهی

شرایط استغفار و قرار گرفتن در دایره بندگان مطیع و مقرب الهی
آیت الله شیرازی در شرح دعای روز پنجم به بیان شرایط استغفار حقیقی پرداخت و ضمن اشاره به آثار آن از بندگان مطیع خدا و نیز مقربان درگاه الهی سخن گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» بیان داشت: خدایا مرا در این ماه از آمرزش‌‏جویان قرار بده و از بندگان شایسته‏ فرمان‌بردار و از اولیاى مقرّبت قرار ده، به رأفتت اى مهربان‌‏ترین مهربانان‏.

استغفار

آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند متعال می خواهیم که ما را در حلقه مستغفرین قرار دهد از کسانی باشیم که اهل استغفار هستند جایگاهی که در قرآن از ویژگی هاى بندگان شایسته به حساب آمده است.

وی افزود: البته مراد استغفاری که فقط به زبان باشد و محتوا نداشته باشد نیست بلکه در روایات شروطی برای آن بیان کرده اند. در نهج البلاغه تأكيد شده، شخص مستغفر بايد از گذشته به شدت پشیمان بوده و تصمیم واقعى به عدم بازگشت به آن خطا را داشته باشد. اگر حق و حقوقی را ضایع کرده در پی جبران باشد و حتی اگر از حرام به تنش گوشتى روئیده با اندوه فراوان و به نحو جدّى در پی آب كردن آن باشد. رنج اطاعت از اوامر الهی را به تن بچشاند همانطور که لذت گناه را به او چشانده، در آن هنگام است که به زبان نیز استغفار را می توان جاری کرد.

آیت الله شیرازی ادامه داد: استغفاری که با شروط صورت بگیرد برای انسان آثار و عوائدی هم در پی خواهد داشت چنین استغفاری روح و جان انسان را پاک می کند و سبب جلب خیرات و برکات به سوی او می شود رزق و روزی را افزون می کند و محبت خدا را به دست می آورد چرا که خداوند توابین و اهل استغفار واقعی را دوست دارد.

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: از خدا می خواهیم که ما را جزو افراد صالح و بندگان مطیع خود قرار دهد این خواسته در ادامه درخواست قبل است چرا که اگر اهل استغفار واقعی باشیم و بازگشتی به خطا نداشته باشیم در مسیری قرار می گیریم که افراد صالح و بندگان مطیع خدا قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در باب اطاعت از خدا در قرآن و روایات تاکید بسیار شده و این حالت یک صفت برتر برای فرد مؤمن محسوب می شود چرا که سبب رشد و تعالی انسان در مسیر بندگی می شود و تأثیر بسزایی در زندگی او و حتی اطرافیانش خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: وقتی یک بیمار با مراجعه به پزشک در پی درمان است در صورت اطاعت از دستوراتش به این خواسته خود می رسد ما در درمان تمام مشکلاتمان اعم از مشكلات روحی و روانی و اتفاقات پیش رو در زندگی اگر سر بر آستان حضرت حق بگذاریم و اطاعت اوامر و دستوراتش را بنمائيم به مقصود خویش که رهایی از درد و رنج و عذاب و مشکلات است می رسیم.

آیت الله شیرازی بیان داشت: وقتی اهل استغفار شدیم و بعد جزو بندگان صالح و مطیع خداوند قرار گرفتیم در ادامه می توانیم از خداوند بخواهیم که ما را جزو بندگان مقرّب خود قرار بدهد چنان که در دعای امروز درخواست می کنیم.

وی افزود: مقربان درگاه الهی کسانی هستند که در مسیر اطاعت و بندگی از دیگران سبقت گرفته اند و به واسطه اخلاص در عمل و در نظر داشتن خداوند در انجام اعمالشان به این مرتبه رسیده اند. چنین افرادی عبادت را برای جزای بهشت انجام نمی دهند به وظیفه خود فقط برای رضای خدا عمل می کنند که این امتیاز خاص آنها نسبت به دیگران است.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بنابر آنچه گفتیم از خداوندی که مهربان ترین است می خواهیم مضامین این دعا را در حق ما اجابت بفرماید و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات